WWE 2K19

WWE 2K19

Bevat WWE dit jaar de broodnodige innovatie?

De jaarlijkse update van 2K Sports' WWE-titel ligt in de schappen en laat je de hoogtijddagen van het worstelen herbeleven of je op de hoogte brengen van de huidige worsteldrama en plottwists. Hoewel de sport zelfs de nodige grote veranderingen heeft doorstaan de afgelopen jaren is de videogame grotendeels hetzelfde gebleven in die periode. Beide van deze ontwikkelingen (of het gebrek daaraan) zijn teleurstellend.

WWE 2K19 is een grote stap vooruit in vergelijking met vorig jaar, tenminste op het gebied van pure entertainment. Een van de hoofdmodi is MyCareer, waar je een eigen superster vanuit kleine indieworstelringen via de nodige WWE-drama naar een sterrenstatus kunt laten uitgroeien.

Afgelopen jaar voelde MyCareer leeg en repetitief aan, waarbij je door lege gangen dwaalde en stemloze worstelaars tegenkwam. Dit jaar heeft iedere worstelaar wel een stem en zijn de gesprekken veel directer. In combinatie met veel ironie en zelfspot compenseert dit het matige verhaal.

WWE 2K19WWE 2K19WWE 2K19

Enkele lichte rpg-elementen voor het verbeteren van vaardigheden en toepassen van verschillende worsteltechnieken doet zijn werk, zelfs al is het vrij eenvoudig en had het upgraden een stuk sneller kunnen zijn. De worstelaars beschikken ook twee 'perks', genaamd Paybacks, die je superheld-achtige krachten geven zoals Energy Boosts of veel agressievere aanvallen. Paybacks zijn een leuke toevoeging, maar waren niet nodig geweest als de gameplay zelf fatsoenlijk was in elkaar stak.

Jammer genoeg heb je geen invloed op de persoonlijkheid van je personage, zelfs al zijn charisma en de prestaties buiten de ring soms belangrijker dan je worstelvaardigheden als je de top wilt bereiken in de worstelwereld. Je personage, die gemakzuchtig de bijnaam Buzz heeft door de 'buzz' die hij veroorzaakte, heeft zo een kinderlijke persoonlijkheid met zijn irritante oneliners dat we het lastig konden voorstellen hem op het hoogste niveau te zien acteren. Afgezien van zijn persoonlijkheid is iedere cosmetische eigenschap wel volledig tot in het kleinste detail aan te passen, zoals altijd het geval is geweest in de reeks.

Naast personages kunnen spelers hun creativiteit uiten in hun eigen Championship Belts en opkomstloopjes. In de WWE Universe-modus kun je met zowel RAW als SmackDown aan de slag, door deze zelf te spelen of de wedstrijden te simuleren. Dit keer kun je winnaars van kiezen voor de simulaties, waardoor je meer controle hebt over de uitkomst en zo vetes kunt opzetten. Er zijn een overvloed aan kleine opties om je je eigen virtuele WWE-fantasieën tot leven te laten komen. Je creaties kunnen ook online gedeeld en gedownload worden en het is duidelijk dat het online draait om het maken van plezier en niet zozeer om het houden van competitieve Ranked-wedstrijden.

WWE 2K19WWE 2K19WWE 2K19

Er wordt in WWE 2K19 op enorm veel verschillende wijzen "kont geschopt" van Hell in a Cell-wedstrijden tot toernooien, die ook te spelen zijn in de nieuwe Towers-modus. De wedstrijden in Towers zijn hetzelfde, maar je moet je door een reeks van wedstrijden heen knoppen voor in-game valuta. Veel interessanter is de terugkerende Showcase-modus, waarin Daniel Bryan je door de hoogtepunten van zijn carrière praat. Al de bovenstaande gamemodi en aanpassingsopties beloven en geven je veel, inclusief een enorm aanbod aan worstelaars. Het worstelen zelf is echter even pijnlijk als voorheen.

De kern van de gameplay probeert frustrerende tegenaanvallen te timen en laat je door verschillende Quick Time Events, die op belangrijke momenten opduiken, heen klikken. Het maakt geen verschil hoe meedogenloos je je tegenstanders hanteert, aangezien de worstelaars alleen blijven liggen nadat je een Finisher Move hebt gebruikt. Deze worden even makkelijk door de computergestuurde tegenstanders geblokkeerd als normale aanvallen, waardoor een wedstrijd van tien minuten af kan hangen van twee verprutste Quick Time Events en een 'pinfall'. Vooral in MyCareer zorgt het keer op keer moeten herspelen van dezelfde wedstrijd er voor dat je een shirt als Hulk Hogen wilt verscheuren.

Wedstrijden komen grotendeels neer op het doorstaan van klungelige animaties, waarbij de geoliede spiermassa's langs elkaar glijden terwijl ze eigenlijk met elkaar moeten botsen. Zelfs een vijand door een tafel heen gooien is haast onmogelijk doordat de 'physics' van de game de tafels en andere voorwerpen bij het minste of geringste wegduwen. Er zijn constant kleine haperingen bij het bewegen, het wisselen van animaties en de acties van je tegenstanders.

Visueel doet de reeks een stapje vooruit en de personages zijn er goed uit dankzij verbeterde belichting (alhoewel het haar nog steeds af en toe vreemd reageert). Terugkerende spelers staat gegarandeerd een gevoel van déja vù te wachten, aangezien de gamemechanismen en physics van de worstelaars rijp zijn voor een volledige make-over om er voor te zorgen dat het spelen van de game net zo leuk is als de aanpassingsmogelijkheden.

6 / 10
+
Vermakelijke verhaalvertelling; enorme hoeveelheid aanpassingsopties; veel modi.