V-Rally 4

V-Rally 4

Een klassieke rallyfranchise wordt nieuw leven ingeblazen, maar dat blijkt alleen van toepassing op de titel.

De eerste V-Rally, het origineel van twintig jaar geleden, werd ontwikkeld door een aantal getalenteerde veteranen die destijds de kern opmaakte van Infogrames Multimedia. De game is een PlayStation-klassieker met prachtige graphics (voor die tijd) en een geweldige focus op de split screen multiplayer van de game. De 'physics' van de auto's waren echter verwerpelijk. In V-Rally, in tegenstelling tot Colin McRae Rally op dezelfde console, hoefde je alleen maar het gras aan te raken met een van je wielen om over de kop te gaan en de simulatie van grip was echt verschrikkelijk. Toch hebben we destijds V-Rally vrijwel dagelijks gespeeld en er volop van genoten.

Nu de gamereeks terugkeert hebben we te maken met een 'reboot' die gemaakt wordt door hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor WRC 7 en ook dezelfde eigen grafische engine gebruikt: de KT Engine. Volgens ontwikkelaar Kylotonn (het KT Racing-team) is deze op maat aangepast voor V-Rally 4. Verwacht echter niet dezelfde race-ervaring als in WRC 7, dit is een totaal andere game.

V-Rally 4V-Rally 4
De game gebruikt dezelfde engine als WRC 7, maar met veel 'bloom'-effecten die moeten zorgen voor het arcadegevoel.

KT Racing heeft overduidelijk geprobeerd Codemasters' Dirt 4 te kopiëren, in plaats van terug te grijpen naar de uitstraling van Infogrames' klassieker. V-Rally 4 heeft eigenlijk ook helemaal niets te maken met V-Rally, behalve dat het dezelfde naam draagt. Het is beter te bestempelen als Dirt Light. Super Light. KT heeft dezelfde soort audiovisuele presentatie gebruikt, dezelfde oververmoeide infomercial stem die je vertelt over de verschillende onderdelen van de game, evenals dezelfde combinatie van verschillende racedisciplines.

Het aanbod bestaat hier uit Rally, Rallycross en Baja Racing (buggy's). Net als in de titels van Codemasters wordt de speler tussen deze disciplines heen en weer geslingerd om het gevoel extreme sports en chaos na te bootsen. Het probleem hierbij is echter dat geen van deze disciplines echt leuk zijn, waardoor V-Rally 4 oppervlakkig en onorigineel aanvoelt - en daardoor ook tekortschiet. De kern van de ervaring is de carrière-achtige V Rally Mode, waar alles begint met een testrace om jezelf de bewijzen. Daarna zijn er drie beginauto's te kiezen in twee verschillende disciplines. Je kunt op ieder moment terugkeren naar de garage om je bak te upgraden en, alhoewel het bij lange na niet in de buurt komt van de giganten uit het genre, zoals Forza Motorsport en Gran Turismo, is het nog steeds een welkome optie in dit soort game.

Met WRC 7 slaagde KT Games er in om alle verschillende aspecten van de grind-physics te balanceren en zowel de buiten- als binnentemperatuur van de banden te simuleren. Dit betekende dat ze een racesensatie wisten te bieden die realistisch was en perfect voorspelbaar zonder te makkelijk te worden. In V-Rally 4 mist dit volledig. De gedachte hier lijkt alleen gericht op een meer toegankelijke, snelle en arcade-achtige game dan ooit tevoren. Het enige waar het echter in weet te slagen is dat de studio het racegevoel van WRC 7 heeft verpest met enkele behoorlijk onnozele ideeën.

V-Rally 4
De Gymkhana-levels zijn echt verschrikkelijk en dat is nog zacht uitgedrukt.

Ten eerste voelt de balans tussen het koppelen en het piekvermogen vreemd. Vooral in de rallycrossauto's, die zoveel extra kracht hebben dat ze binnen een seconde van stilstand naar 150 km/u schieten. Hierdoor lijken ze bij de start op kanonskogels of Scud-raketten en, hoewel we weten dat wereldkampioen rallycross Mattias Ekström's S1 sneller versnelt dan een Formule 1-auto (ja, dat is echt waar), dat voelt enorm raar in de game. Auto's in V-Rally 4 versnellen als niets wat we eerder hebben meegemaakt in een rallygame en het voelt meer als Rocket League dan ook maar iets dat bij realisme in de buurt komt. Op hoge snelheden zijn de auto's enorm springerig en rusteloos. Een slippertje proberen recht te trekken met behulp van het gaspedaal is min of meer onmogelijk. Dit is niet alleen volstrekt onrealistisch, maar in V-Rally 4 werkt het gewoonweg niet. Zelfs de buggyraces voelen springerig, saai en oppervlakkig.

Vanuit een audiovisueel perspectief is V-Rally 4 redelijk, maar niet fantastisch. De graphics zijn in orde dankzij stijlvolle auto-'models' en semi-creatieve belichting (het bloom-effect wordt echter veel te veel gebruikt). Het geluid is ook redelijk dankzij fatsoenlijke motor- en uitlaatgeluiden. Echter is Dirt 4 op alle vlakken beter dan deze game weet te bieden. Letterlijk alles. Het is daardoor dan ook vrijwel onmogelijk om deze titel iemand aan te bevelen met games als Dirty Rally en WRC 7 in de schappen. Wij waren nooit helemaal weg van Dirt 4, wat voelde als een gehaast product van een geweldige groep ontwikkelaars, maar in vergelijking met V-Rally 4 is Codemasters' racegame een meesterwerk...

V-Rally 4V-Rally 4V-Rally 4
V-Rally 4V-Rally 4
04 Gamereactor Netherlands