Unruly Heroes

Unruly Heroes

Maak een reis door het westen in deze prachtige en uitdagende platform-adventure.

Het is altijd al een uitdaging geweest om op te vallen in het platformgenre. Door de jaren heen waren vooral Mario en Sonic heer en meester in dit genre. Zelfs tegenwoordig zien we nog hoe moeilijk het is voor nieuwe platformers om door te breken, en daar zitten vaak spellen bij die de beste aspecten van het genre goed in de smiezen hebben. Heeft Unruly Heroes het in zich om als platformer zich bij de grote namen van het genre te voegen?

Unruly Heroes, ontwikkeld door Magic Design Studios, is een sidescroller met puzzels en verschillende paden. Het avontuur speelt zich af in het Azië van de zestiende eeuw en het verhaal is geïnspireerd door het bekende Chinese boek Journey to the West. Spelers besturen één van de vier helden uit het boek, gaan vervolgens alleen of in co-op op avontuur en reizen af naar het westen, op zoek naar de restanten van de Sacred Scroll om zo het licht terug te brengen in de wereld. Onderweg reizen spelers langs een aantal unieke werelden en worden er vele gevechten tegen vijanden en bazen gehouden.

Elk van de vier helden laat zich anders besturen; zo zijn er unieke sprongen die sommige personages kunnen maken en hebben ze op andere manieren interactie met de spelwereld. Wukong de Monkey King kan bijvoorbeeld een dubbele sprong maken en met zijn Ruyi Jingu Bang-kracht platforms creëren om overheen te lopen. Kihong de Greedy Pig kan rondzweven als een opgeblazen ballon. In feite voelt elk personage als een soort power-up in een Mario-game. Elke spelwereld bevat daarnaast unieke spelmechanieken waar spelers mee kunnen experimenteren. Zo wordt er een wolk geïntroduceerd die doet denken aan de wolkjes uit Cuphead. Onze favoriet is de Underworld, waarin elk van de helden worden veranderd in babyvorm.

Zoals gezegd kan Unruly Heroes zowel alleen als in co-op gespeeld worden. In de éénspelerstand kan men door één druk op de knop tussen de vier personages wisselen. In co-op heeft elke speler een specifiek personage. Er is helaas geen mogelijkheid om tijdens het spelen van co-op weer alleen verder te gaan zonder terug te gaan naar het hoofdmenu.

Unruly HeroesUnruly Heroes

Hoe onderscheidt Unruly Heroes zich van de andere platformers? Het uitgebreide gevechtssysteem is daar onderdeel van. Er kunnen typische combo's worden uitgevoerd in combinatie met luchtaanvallen die op te volgen zijn met een grondstomp, of door een 'ultimate ability' te ontgrendelen die uniek is voor elke held. Deze aanval deelt enorm veel schade uit over een vrij lange periode, terwijl de speler ondertussen ook nog onschendbaar is. Deze aanvallen zijn vooral ideaal om de flinke levensbalken van eindbazen te verkleinen. Dit geeft extra diepgang aan de game, al is Unruly Heroes niet vrij van problemen.

Tijdens onze speelsessies ondervonden we regelmatig frustratie op de meest uitdagende plekken van het spel. De game heeft verschillende moeilijkheidsgraden die het wat toegankelijker maken voor nieuwe spelers. We speelden de game op 'normal', waardoor we een redelijke uitdaging verwachtten. Er waren echter specifieke levels waar we drie of vier keer zo lang mee bezig waren en waar we tientallen keren stierven voordat we het einde behaalden. In een van de meest frustrerende levels probeerden we ons een weg omhoog te banen langs vallende platforms, terwijl vijanden regelmatig in de weg stonden en er ook nog eens een visuele filter over het beeld hing die er voor zorgden dat we alleen silhouetten zagen. Onze bloeddruk steeg soms ongezond snel.

Unruly Heroes

Dit soort frustrerende momenten vormen echter niet de norm van Unruly Heroes. Het overgrote deel van de game draait om de lichtvoetige verhaallijn en een nodige dosis humor. Daarbij oogt de game werkelijk prachtig. De handgetekende graphics passen perfect bij het concept van het spel en geven het geheel een levendig gevoel. De soundtrack transporteert spelers naar de eeuwenoude spelwereld, waardoor de ervaring nog authentieker aanvoelt. Zelfs de laadschermen breken de immersie niet dankzij grappige interactieve elementen waarin je als componist van een groep muzikanten optreedt.

Tot slot willen we vermelden dat de game een indrukwekkende hoeveelheid content heeft. De 29 levels, verspreid over vijf spelwerelden, bieden een gevarieerde uitdaging voor de meest hardcore platformfan. Spelers kunnen daarnaast scrolls verzamelen om concept art te ontgrendelen of munten oppikken om zo skins te verdienen. Voor de duidelijkheid: daar zijn geen microtransacties voor nodig. Als je alle munten in de game verzamelt, kun je alle skins ontgrendelen.

Unruly Heroes is een unieke platformervaring met sterke, goed werkende spelmechanieken en een gevechtssysteem die het spel onderscheidt van de concurrentie. We hadden vooral problemen met de plotselinge stijgingen in de moeilijkheidsgraad. Platformfans gaan zich hier ongetwijfeld mee vermaken, al zal het de minder ervaren spelers zo nu en dan wat meer moeite kosten.

8 / 10
+
Unieke game met boeiend verhaal, briljante graphics, prachtige soundtrack, soepele spelmechanieken en gevechten.