The Swindle

The Swindle

Na eerder op een overvloed aan platformen geland te zijn, sluipt The Swindle naar de Switch.

Size Five Games heeft The Swindle al heel wat keren uitgebracht. De titel verscheen eerst op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita, om vervolgens te landen op de Xbox One en Wii U. Sindsdien heeft de Nintendo Switch zich echter ontpopt als ware indiegamemachine en daarom is het ook meer dan logisch dat The Swindle nieuw leven krijgt ingeblazen op de console van Nintendo. Omdat we de eerste paar keren de titel hebben voorbij laten glippen, geeft dit ons tevens de perfecte kans om The Swindle eens goed te bekijken.

Aan het begin van de game wordt je verteld dat Scotland Yard een nieuw beveiligingssysteem heeft gemaakt met de codenaam Devil's Basilisk. Als dief in deze 19e eeuwse alternatieve steampunk-realiteit ben je niet van plan om deze beveiliging je criminele carrière een vroegtijdige dood te laten sterven. Dat betekent dat je honderd dagen hebt om Scotland Yard binnen te dringen en deze nieuwe technologie te stelen, zodat je in alle rust verder kunt gaan met je criminele activiteiten.

Je kunt echter niet zomaar Scotland Yard binnen wandelen en moet eerst zes beveiligingsniveaus doorkruizen. Het geld dat je op ieder niveau verdient speelt het volgende niveau vrij. Elk beveiligingsniveau staat gelijk aan een moeilijkheidsniveau en het doel bij iedere roof is om naar binnen te komen, zoveel geld als je kunt te pakken en weg te komen zonder dood te gaan. Het addertje is dat elke roof één dag in beslag neemt, of je nu slaagt of faalt, en daarmee heb je in principe dus honderd pogingen om bij het laatste level te komen en deze te voltooien.

The Swindle

Het is een soort 'roguelite' ervaring, waarbij je iedere keer de 2D-levels induikt die willekeurig zijn gegenereerd. De enige garantie die je hebt is dat de levels moeilijker worden hoe verder je komt. Het geld gebruik je bovendien om upgrades te kopen, evenals veiligheidsmachtigingen. Dat kan bijvoorbeeld de mogelijkheid zijn om computers te hacken om nog meer geld te krijgen, het geluid van je voetstappen te verbergen of gewoon meer kracht om mensen een klap op het hoofd te geven.

De game treft een erg fijne balans met het geld, waarbij je echt over iedere cent die je uitgeeft moet nadenken. Natuurlijk heb je veel geld nodig om ieder beveiligingsniveau te bereiken en verder te komen, maar als je té zwak bent en niet de juiste uitrusting hebt, wordt het verzamelen van geld in ieder level een lastige taak. Helemaal omdat je al je geld verliest als je doodgaat en een dag verpest.

Dat is natuurlijk enorm zonde en daarom over gesproken: er zijn zoveel upgrades om uit te kiezen, met enkele enorm prijzige, dat het verstandig is om hier goed over na te denken. Veel leveren namelijk meer geld op, maar veel geven ook tactische voordelen bij het sluipen of vechten. Sommige laten je zelfs door de levels heen knallen om voorheen ontoegankelijke gebieden te bereiken.

The Swindle

De visuele stijl is waarschijnlijk hetgene waarin de game het meeste uitblinkt. Alhoewel je dat niet letterlijk moet nemen, want alles speelt zich af in een rokerig, somber en steampunk-versie van Londen. Het is deze duistere sfeer die de ervaring versterkt en nieuwe robotvijanden en wilde gadgets op je pad plaats naarmate je dieper in je plan verstrengeld raakt. Zelfs je basis is een luchtschip, die je kunt upgraden met allerlei 'gizmos' om je een handje te helpen.

De standaardbesturing is enorm simpel, maar lastig om helemaal onder de knie te krijgen. Je gebruikt namelijk de Y-knop alleen om mensen neer te slaan, maar opent ook deuren, gebruikt gadgets en springt tegen muren op (daar kun je je aan vastgrijpen en vanaf glijden net als Mario). Als de game dan als een dolle vijanden loslaat in een kamer, het alarm afgaat nadat je gezien wordt, het geld in de computers afneemt hoe langer het alarm aanstaat, draait niet alleen maar om het neerslaan van enkele vijanden en springen. Oh, hebben we al gezegd dat je ook maar één keer geraakt kan worden?

Het is voor de oningewijde zeker lastig, waarom het waarschijnlijk ook fijn was geweest om meer uitleg te hebben gekregen. Het enige dat we kregen was een scherm over met het verhaal, om vervolgens in ons luchtschip terecht te komen en direct te beginnen aan een roof. Hierdoor hebben we meerdere malen opnieuw moeten beginnen aan de 'campaign', terwijl we probeerden uit te vogelen hoe alles precies werkte. Iets dat simpelweg voorkomen had kunnen worden met wat uitleg aan het begin.

The Swindle heeft een gezonde mix van simpele besturing en een uitdagende concept. Het biedt een fijne balans tussen het bewaren en uitgeven van geld. Bovendien zit er veel variatie in de beschikbare voorwerpen en hetgene wat je kunt vrijspelen. Gezien de willekeurig gegeneerde opzet en de roguelite 'loop' is er ook genoeg herspeelbaarheid. Size Five Games licht je zeker niet op met de The Swindle.

The Swindle
8 / 10
+