Tetris Effect

Tetris Effect

Een van de groten uit de gamewereld is terug en het heeft er nooit zo goed uitgezien.

Tetris is een game die geen introductie nodig heeft, maar we houden vast aan die traditie en geven deze toch door je te vragen terug te denken aan 1986. Dat was nog voor veel van jullie geboren waren en zelfs enkele die langzaam grijs (en kaal) worden zullen te jong zijn geweest om er op de release van genoten te hebben. Aleksej Pazjitnov ontwikkelde de game in 1984, maar het was pas toen het samen met de iconische handheld van Nintendo werd verpakt dat Tetris zijn onbetwistbare sporen in de geschiedenis achterliet.

Laten we een ding duidelijk maken: Tetris is de beste puzzelgame die ooit is gemaakt. Je kunt pleiten voor een andere game als je wilt, maar dan heb je het mis. Sorry, daarvoor. Of je nou het origineel op de Game Boy hebt gespeeld, een van de miljoenen rip-offs die de jaren daarna opdoken of zelfs als je deze het pas sinds kort kent via de meer hedendaagse versies op de consoles en handhelds - als je ooit Tetris hebt gespeeld, weet je precies wat het is en kun je waarschijnlijk de simpele doch briljante gameplay, die miljoenen en miljoenen spelers miljarden en miljarden uren aan hun schermen heeft weten te kluisteren, waarderen.

We hebben door de jaren heen veel verschillende versies van Tetris gespeeld. Van het origineel op de Game Boy en even traditionele interpretaties tot meer vernieuwde toevoegingen zoals Puyo Puyo Tetris, maar al deze variaties en versies die we hebben gespeeld van deze iconische puzzelgame is Tetris Effect bij onze absolute favoriet. We leggen precies uit waarom dat zo is.

De basis van deze nieuw ervaring is puur Tetris. In plaats van de formule te verdraaien en ingrijpende gameplayveranderingen te maken, hier vallen de tetromino's duidelijk en eenvoudig naar beneden. Je kunt de actie tijdens het spelen zo nu en dan een korte periode pauzeren om je blokken meer doelbewust te plaatsen, maar anderszins is het, vanuit een gameplayperspectief, een erg rechtstreekse versie van de originele formule. Als je ooit eerder hebt gespeeld dan kost het vrijwel geen enkele seconde om je draai te vinden, blokjes te bewegen en deze te combineren om lijnen te laten verdwijnen. Net als fietsen, verleer je sommige dingen nooit.

Tetris Effect

De hoofdmodus van de game, Journey, is een reeks van levels die met elkaar zijn verbonden: een lijn van vier ervaringen met verschillende thema's die aan elkaar zijn geketend om zo langere hoofdstukken te vormen. Deze vormen één 'campaign' die spelers zo vaak als ze willen kunnen aanpakken, met een algehele overeenkomende puntentelling voor je voortgang en beoordelingen voor de losstaande hoofdstukken - er is altijd een 'high score' om na te jagen en 'leaderboards' beschikbaar als je meer motivatie nodig hebt om weer aan de slag te gaan.

Zover, zo Tetris, maar wat Effect zo speciaal maakt is de audiovisuele ervaring die iedere nieuwe setting vergezelt. Elk heeft zijn eigen muziek, waarbij de soundtrack contextueel reageert op jouw acties, en hoewel je dus in principe gewoon Tetris speelt zoals altijd, is er een rijke en aanlokkende nieuwe laag in de vorm van een briljante en reactieve soundtrack die op alles wat je doet inspeelt. Het geeft nieuwe substantie aan de afgeleefde gameplay die vele van jullie inmiddels al kunnen dromen.

Sommige muziek is prachtig en het gebruik van aanstekelijke gezang begeleidt enkele pulserende elektronische beats die je meeslepen en uren achter elkaar stevig vasthouden. Deze swingende melodieën worden geaccentueerd door enkele wonderschone visuals die oprechte pracht toevoegen aan iedere setting. Tetris Effect neemt ons mee naar de bodem van de oceaan, hoog boven de wolken en verkent zelfs verschillende culturen via verschillende achtergrondanimaties en geluidseffecten. Ieder nieuwe gebied gebruikt frisse achtergrond-visuals, verschillende gestileerde tetromino's en elk heeft nieuwe muziek die door diens aderen pompt. Het is een constante lichtshow en, hoewel sommige van de effecten soms een beetje kunnen afleiden (zelfs op het grote scherm), biedt Tetris Effect niets minder dan een feest voor de zintuigen.

Tetris EffectTetris Effect

Het is wellicht makkelijk om de wereld om je heen te vergeten als je naar de prachtige effecten op je tv kijkt, maar als je de PlayStation VR-headset opzet praten we over een totaal ander niveau. Het gevoel van onderdompeling is werkelijk sensationeel en we zijn meerdere keren de buitenwereld volledig vergeten tijdens het spelen. We waren in het begin bang dat de 'particle effects' storender zouden zijn in virtual reality, maar het tegengestelde blijkt waar en het ervaren van de verschillende 'stages' en effecten in 3D wist ons zelfs nog meer de game in de trekken.

Als je in VR speelt worden de verschillende werelden om je heen gewikkeld, waardoor het voelt als je daadwerkelijk rondzweeft in een regenwoud, tussen de verbluffende gemaakte walvissen zwemt of door de woestijn dwaalt. Doordat het geluid je bewegingen weerspiegelt en te bekijken hoe de snelheid van de animaties in de achtergrond de mee deinst met de tetromino's, evenals de isolatie van je omgeving, maakt het spelen in VR verrassend emotioneel. Je voelt je hersenen en spieren ontspannen terwijl je wegglijdt in iets dat dicht in de buurt komt van het nirvana tijdens het bereiken van de meer relaxte afspeellijsten. Of je voelt je hart samen met de muziek sneller en harder beginnen te kloppen als de muziek het tempo opvoert in de latere Journey-stages.

Daarover gesproken, als je eenmaal de briljante Journey-campaign met diens vele levels hebt voltooid zijn er een reeks Effect-modi die de ervaring extra pit geven en de nodige speelduur en variatie bieden. Er zijn modi die meer richting het puzzelaspect leunen, waarbij je blokken op de juiste plek moet laten vallen, specifieke stukjes van het bord halen en andere die je reflexen tot het absolute uiterste drijven met een onverbiddelijke stroom van vormen die op hoge snelheid naar beneden vallen. Het komt echt neer op de stemming waar je je op dat moment in bevindt.

Tetris EffectTetris Effect

Hoewel sommige van de modi erg eenvoudig zijn met bijvoorbeeld tijduitdagingen, heeft de ontwikkelaar ook enkele enorm creatieve ideeën bedacht rondom het Tetris-thema. Of je nu een meer traditionele ervaring of iets anders wilt, daar is de mogelijkheid voor. Er zijn community-events, leaderboards om te veroveren en levels met hetzelfde thema die een specifieke sfeer najagen. Een van de meer vernieuwde modi is Mystery, die gooit de gameplay op de schop en bestookt je constant met effecten die de game veranderen. De ene minuut kun je bijvoorbeeld ondersteboven spelen en de volgende minuut moet je met onvolledige tetromino's aan de slag.

Dankzij een weelde aan modi en een trio aan moeilijkheidsniveaus is er genoeg om je een lange tijd zoet te houden. Van de uitgebreide en betoverende Journey-campaign tot de gevarieerde Effect-modi, dit is een nagenoeg perfecte Tetris-ervaring. Het enige wat ontbreekt is lokale en online multiplayer, en voor sommige spelers is dat een groot gemis. Tetris is voor ons altijd een singleplayerervaring geweest en daarom was dat ook geen probleem, maar als competitieve gameplay belangrijk voor je is dan is dat zeker een minpunt. Je kunt ook enkele van de meer oplichtende visuele effecten aankaarten, aangezien er momenten zijn dat deze je gegarandeerd afleiden, maar deze zijn zeldzaam.

En dus is Tetris Effect net geen perfecte ervaring, maar laat dat je er niet van weerhouden om het uit te proberen. Het is een ongelofelijke en meeslepende VR-ervaring en bijna even goed als je het op een saai tv-scherm speelt. We hebben hier op het kantoor discussies over onze favoriete game in de reeks en hoewel Tetris DS een grote kanshebber was, is Tetris Effect in ons optiek de allerbeste manier om deze tijdloze gameplay in 2018 te ervaren (alhoewel het prijskaartje voor sommige spelers nog een sta-in-de-weg kan zijn). Dit is Tetris voor het hedendaagse tijdperk en dankzij de creativiteit van Tetsuya Mizuguchi en de kunde van ontwikkelaar Resonair is een van de allerbeste games ooit nog beter geworden.

9 / 10
+
Audiovisueel verbluffend; Journey-modus is sensationeel; veel gamemodi voor de nodige variatie; een van de allerbeste VR-ervaringen.