Sundered

Sundered

Net als Jotun is Sundered's art-stijl geweldig en net als Jotun past de gameplay-ervaring daar niet bij.

Thunder Lotus Games vorige titel, Jotun, was een van die games die meteen je aandacht pakt dankzij een fantastische 2d art-stijl die perfect is toegepast in de game. Hetzelfde kan gezegd worden over Sundered, die je wenkt met een fantastische 2d art-stijl, overduidelijk het sterkste punt van de game. Helaas, net als Jotun, slaagt Sundered er niet in om diens potentie te vervullen door enkele technische problemen en slechte designkeuzes.

Sundered is een pure Metroidvania, wat betekent dat je door 2d-omgevingen van links naar rechts, van boven naar beneden, en andersom, beweegt om verder te geraken. Als je een nieuwe vaardigheid vrijspeelt herhaal je het proces tot je een nieuw gebied vindt dat je kan bereiken dankzij de nieuwe vaardigheid. Wat betreft de gameplay, Sundered werkt. De besturing reageert snel, de actie is vloeiend (behalve tijdens de af en toe plaatsvindende vertraging) en het personage progressiesysteem is erg solide, maar voordat we daar over uitweiden, is enige context vereist.

In Sundered bestuur je Eshe, een erg behendig meisje die het moet opnemen tegen een labyrint-achtige wereld vol met bizarre wezens (de eindbazen zijn met name krankzinnig). Een van de hoofdthema's in de game is "weerstaan of omarmen", wat refereert naar de speciale vaardigheden die je kan eigen kan maken of niet. Als je deze consumeert, wordt je sterker, maar verlies je je menselijkheid. Hoe je dit aanpakt bepaalt wat de laatste vijanden zijn die je tegenkomt en welk einde je krijgt te zien.

SunderedSundered

Sundered heeft wat 'roguelike'-elementen, zelfs als zijn deze niet zo uitgesproken. De kern levelstructuur van de levels en eindbaaslocaties zijn altijd hetzelfde, maar kleinere gebieden er tussen worden allemaal willekeurig (procedureel) opgebouwd. Er is ook geen echte 'permadeath', als je doodgaat wordt je teruggestuurd naar de hub en moet je hetzelfde pad bewandelen. Alles wat je bereikt wordt echter opgeslagen en je behoudt je ervaringspunten om Eshe te evolueren, waardoor je iedere keer sterker terugkeert.

Dit is een van de beste elementen van Sundered, het attributen en perk-systeem. Er is een gigantische 'skill tree' die je kunt volgen, verdeeld in drie mogelijke richtingen, en je kan attributen vrijspelen door het spenderen van punten die je krijgt door het verslaan van vijanden of het vernietigen van voorwerpen. Je kunt Eshe's kracht, levensenergie en energieschild bijvoorbeeld verbeteren, maar je kunt ook nieuwe 'perk containers' vrijspelen tot maximaal drie plekken.

Deze perks worden veroverd door het verslaan van eindbazen (ieder gebied heeft een eindbaas, evenals secundaire bazen) en bieden de kans om de manier waarop Eshe zich gedraagt te veranderen. Iedere perk biedt een voordeel in ruil voor een nadeel, maar je kunt ook combinaties vormen die deze terugslagen compenseren. We kozen bijvoorbeeld een perk die 40 procent van onze 'health' transformeert tot schildenergie (het schild heelt automatisch, health doet dat niet), maar health wordt beperkt tot 1. Dat betekent dat als je schild uit gaat je doodgaat. Je kunt wel voorwerpen blijven gebruiken om je personage te genezen, al helpt dit niet omdat deze op 1 staat. Gelukkig zorgt een andere perk er voor dat het aantal voorwerpen dat je kunt gebruiken om je personage te genezen wordt verhoogd van 2 naar 4, en van health-voorwerpen schild-voorwerpen maakt. Deze twee perks vormen zo een bruikbare combinatie, waar je nu veel voorwerpen hebt om je gigantische schildbalk aan te vullen. Er zijn verschillende vergelijkbare combinaties om uit te proberen, die passen bij een bepaalde speelstijl.

SunderedSunderedSundered

Naast de perks en de attributen speel je tijdens het avontuur een reeks aan vaardigheden vrij, waaronder 'double jump', een kanon, zwaartekrachtlaarzen en zelfs een haak. Dit zorgt er voor dat je voorgaand afgesloten gebieden kunt bereiken, zoals de norm is in Metroidvania-games, en dit werkt grotendeels prima. De besturing in Sundered is solide, maar de rest van de game kent zijn problemen. Naast technische mankementen, waaronder erg lange laadtijden, heeft Sundered last van een designkeuze van Thunder Lotus Games, die, in onze mening, de gameplayervaring zwaar ondermijnt.

De vijanden in Sundered hebben geen vaste posities in de gamewereld. In plaats daarvan heeft de studio een systeem gemaakt waar vijanden willekeurig verschijnen, wat de ervaring onvoorspelbaar maakt. Echter zijn er "events" waarin een alarm wordt geluid en de spelers wordt gebombardeerd met vijanden. Deze gebeurtenissen zijn extreem uitdagend en dankzij de willekeurige opzet, erg oneerlijk. We kwamen in situaties terecht die letterlijk onmogelijk waren om te overleven, met vijanden en schoten die uit alle richtingen kwamen. Het feit dat veel van deze vijanden, vooral de vliegende, door het landschap kunnen bewegen zonder last te hebben van platformen of andere obstakels, plaatst de speler in een hele lastige positie. Helemaal doordat er vijanden zijn die bliksem van grote afstand afschieten, dwars door alles en iedereen heen. Deze designkeuze is een verschrikkelijke en doet serieus af aan de gehele kwaliteit van de game. Er is een verschil tussen een uitdagende game en een oneerlijke. Sundered neigt zwaar richting het laatste.

We speelde de PlayStation 4-versie, die volgens Thunder Lotus Games een update krijgt die enkel problemen moet oplossen die wij tegenkwamen. Echter, kunnen we alleen de ervaring beoordelen op wat wij gespeeld hebben voor de review. Sundered heeft veel goede elementen, maar de manier waarop het team het verschijnen van vijanden aanpakt blijkt een behoorlijk dieptepunt te zijn. We weten niet of de game op dit punt wordt aangepast in de toekomst, maar op dit moment, moeten we je waarschuwen dat dit niet alleen een uitdagende game is, maar ook vrij oneerlijk, zelfs al ben je een fan van het Metroidvania-genre.

7 / 10
+
Prachtige 2d art-stijl, tof upgrade- en perks-systeem, soepele gameplay.