SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

Image and Form heeft de bouwblokken van een klassieke jprg, een deck kaarten en de studio's eigen robots genomen en tot een memorabele ervaring gemaakt.

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech is een klassiek rpg-verhaal dat zich afspeelt in een zelfbewuste clichématige fantasiewereld waar magie, draken en door stoomaangedreven robots vertoeven. Armilly is de held die, tegen haar eigen ambitie om geridderd te worden als onderdeel van een goedgeorganiseerde groep helden, de taak krijgt om de wereld van kwaad te behoeden. Aan haar zijde bevindt zich de sarcastische magiër Copernica, evenals een gigantische kikker genaamd Galleo, die overigens veel liever op zijn gemakje in de kelder van zijn moeder was achtergebleven.

De twist in Hand of Gilgamech is een interessante - je kunt, als speler, niet aanvallen, geen krachtige vijanden loslaten op je tegenstanders of je handlangers genezen. In plaats daarvan krijg je een speciaal kaartendeck in handen. Je bestuurt drie helden op het slagveld, elk met hun acht specifieke heldkaarten in hun arsenaal. Je krijgt zes kaarten per ronde die je kunt gebruiken om je personages in leven te houden, je team sterker te maken en tegenstanders aan te vallen. Er zijn hier geen stamina- of magiebalkjes om rekening mee te houden, in plaats daar van bouw je stoomdruk op terwijl de tijd vordert en vervolgens gebruikt om meer krachtige kaarten te spelen. Als je aan de game begint is het enorm eenvoudig om alle regels van de game onder de knie te krijgen dankzij voortreffelijke ontwerpkeuzes. Het wordt geleidelijk ook leuker om te spelen, vooral als je eenmaal de tactieken door krijgt en vijanden kunt uitschakelen door middel van vermakelijke combinaties.

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

Verwacht niet dat de game als Gwent of Hearthstone speelt. Het kaartsysteem in SteamWorld Quest leunt meer naar klassieke Final Fantasy-gevechten dan iets anders, inclusief een willekeurig kaartendeck-aspect. Dit is een kaartgame die op zichzelf staat. Hand of Gilgamech (en ja, dat is de correcte spelling) is echt enorm leuk en je drie heldendecks moeten een zorgvuldig uitgekozen symmetrie bevatten als je het einde van de game wilt zien. Zo hadden wij bijvoorbeeld problemen met een schurk die niet ophield met het besmetten van onze kaarten, waardoor onze volledige team op het slagveld genoeg ziektes had om een heel medisch woordenboek mee te vullen. Verborgen in ons deck vonden we echter een kaart die al die ziektes om konden toveren in een enorm krachtige aanval. Vertrouwen op één kaar in je deck en, tegelijkertijd, genoeg stoom hebben om deze te gebruiken is een zware beproeving om in-game te balanceren. Maar door onszelf lang genoeg in leven te houden konden we eindelijk die fabelachtige kaart gebruiken, waarmee we een krankzinnige hoeveelheid schade wisten uit te delen. We voelden ons slim, zelfs onverslaanbaar, en dat gevoel krijg je vaker in SteamWorld Quest.

SteamWorld Quest: Hand of GilgamechSteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

De in-game wereld is lineair en laat je door verschillende kamers bewegen die soms meerdere deuren hebben om door heen te gaan. In sommige van de kamers vindt je vijanden, in andere tref je schatkisten aan. Het geheel is vrij kleinschalig, maar werkt goed en voelt op geen enkele manier claustrofobisch of beperkt. Image and Form is een kleine studio in vergelijking met de rpg-giganten waar ze het met Steam World Quest: Hand of Gilgamech tegen opnemen maar het concept, ook al is het vrij simpel, werkt ongelofelijk goed en het allemaal gebouwd rondom enkele geweldige ontwerpkeuzes. De in-game dialogen zijn absoluut fantastisch en is in staat zelfs de meest onverzettelijke spelers in lachen uit te laten barsten.

In ons avontuur om het einde van de wereld te voorkomen en, daarbij, een held van Armilly te maken, reizen door verschillende gebieden, van kamer naar kamer, maken we vijanden een kopje kleiner en perfectioneren we gaandeweg onze decks. Afgezien van een toffe Arena Tournament-modus, waar vijf rondes aan vijanden op je worden losgelaten met afwisselende tactische doelen, heeft de game verder weinig om het lijf. Het is ietwat eenzijdig en we hadden graag grotere, lastigere puzzels; grotere gebieden, die de kamer-naar-kamer opzet zouden verbreken; en misschien zelfs wat stealthgameplay gezien. Dat gezegd hebbende, het basisconcept in SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech is duidelijk goed uitgedacht, dusdanig dat we verslaafd waren aan de gevechten, het verhaal en het algehele fantastische design.

Net als in Final Fantasy X kun je het beste al je middelen in drie personages stoppen en proberen ze op het slagveld goed te laten samenwerken, terwijl de rest van je personages wegblijven uit het middelpunt. Dat is zeker hoe wij gespeeld hebben en daarom zijn we oprecht nieuwsgierig hoe anderen de game hebben gespeeld, welke personages ze hebben gekozen en waarom.

Image and Form heeft heel slim prioriteiten gesteld bij het maken van deze games. De studio heeft door de jaren heen een enorme 'fanbase' opgebouwd, de horizon van de SteamWorld-franchise verbreed en laten zien dat de studio games in ieder genre kan maken. We zouden niet verrast zijn als het volgende project van de ontwikkelaar een bloedserieuze survivalgame met Guitar Hero-achtige gameplay zou zijn, en de kans is groot dat we die ook zouden belonen met een topscore.

8 / 10
+
Hilarische dialogen; geweldig design; fantastisch gevechtssysteem; goede soundtrack; voelt als een heerlijk verhaalboek.