Spyro Reignited Trilogy

Spyro Reignited Trilogy

Activision brengt de trilogie van Spyro, net als Crash Bandicoot, naar het hedendaagse tijdperk.

Afgelopen jaar bracht Crash Bandicoot: Nsane Trilogy van Vicarious Visions ons een nostalgiehit uit het tijdperk van de originele PlayStation-tijdperk toen het de eerste drie games uit de reeks opnieuw maakte met hedendaagse graphics. Nu is uitgever Activision terug met nog een trilogie van het platform, deze met Spyro the Dragon in de hoofdrol. De eerste drie games zijn door Toys for Bob opnieuw gemaakt en verzameld onder de naam Reignited Trilogy. Dit drietal van originele PS1-games heeft vrijwel dezelfde behandeling als Crash gekregen en hiermee kunnen we opnieuw kennis maken met de paarse held.

Het eerste dat je moet weten is dat alle content in principe hetzelfde is gebleven. Op de E3 wist het ontwikkelteam ons al te vertellen dat ze hun eigen programma, getiteld de Spyroscope, gebruikten om de exacte locaties van de levels en voorwerpen daarin (zoals diamanten) in kaart te brengen. Dit omdat men de originele code van Insomniac Games niet meer voor handen hadden en dit betekent dat alles wat je je herinnert zich op de juiste plek bevindt.

Wat dit betekent is dat, als je de games eerder hebt gespeeld, je spiergeheugen het overneemt nadat je bent bijgekomen van de oorspronkelijk schok van de nieuwe graphics. Datzelfde geldt voor de oplossingen van puzzels, draken in kristallen en uitdagingen. Het is dan ook geen remake zoals Ratchet & Clank, waar de kern hetzelfde is gebleven, maar met de rest is rondgeschoven - de titel is trouw aan alle grote en kleine details, zoals we die kennen uit 1998 tot 2000.

Spyro Reignited Trilogy
Spyro Reignited TrilogySpyro Reignited TrilogySpyro Reignited Trilogy

Dat wil niet zeggen dat er geen kleine veranderingen zijn, want die zijn er altijd nodig om deze titels naar het hedendaagse tijdperk te brengen. De meest duidelijk van deze is de nieuwe visuele stijl, die erg vergelijkbaar is wat we hebben gezien in Crash Bandicoot. Waarbij het aandacht voor detail fantastisch is. Alles van de individuele grassprietjes verschroeien als je vuurspuwt en de belichting van zonnestralen die op Cliff Town neerstrijken in de eerste game tot de soepele en afgewerkte gezichtsanimaties van Spyro. Hierdoor lijkt de game echt gemaakt voor 2018 en kent het ook veel fellere kleuren, wat de games alleen maar ten goede.

Er zijn ook andere kleine aanpassingen gemaakt, zoals het veranderen van het cameraperspectief in de vliegstukjes tussen levels, de 'orbs' in Ripto's Rage (de tweede game heet geen Gateway to Glimmer, maar draagt de Amerikaanse titel in dit pakket) komen niet meer automatisch naar Spyro toe en het gezang in het Colossus-level. Veel van deze zijn nietig en hebben geen effect op de ervaring, maar er zijn ook een enkele aanpassingen die de game verbeteren. Bijvoorbeeld een tellertje boven je personage met daarin hoeveel orbs je hebt verzameld in de tweede game en een optie om een mini-map aan en uit te zetten.

Sommige veranderingen zijn echter meer merkbaar, zoals het vernieuwen van de personages. Natuurlijk is Spyro eigenlijk hetzelfde draakje, maar de andere hoofdrolspelers zien er wellicht iets anders uit dan je ze herinnert. Sheila uit Year of the Dragon is een van de beste voorbeelden hiervan, omdat ze in 2000 een hele simpele kangoeroe was en hier haar eigen unieke haarstijl heeft en een verkennersjas. Het is een erg gedetailleerd model die wellicht voor hardcore fans een schok kan zijn, maar heeft geeft een scheutje meer sfeer aan de standaardconcepten van meer dan 20 jaar terug.

Spyro Reignited Trilogy

Het geluid is ook belangrijk om mee te nemen in remakes als deze en je kunt opgelucht adem halen, want de muziek klinkt grotendeels zoals je je die herinnert. Stewart Copeland (de drummer van The Police) heeft de titelmuziek voor de verzameling geschreven, terwijl Toys for Bob's Stephan Vankov al zijn originele muziek uit de eerste drie games heeft geremixt - waardoor het grotendeels erg vergelijkbaar is. De nieuwe soundtrack is echter veel rijker en dynamischer. Het reageert op de game en past goed bij de visuele oppoetsbeurt.

Echter klinken sommige levels, zoals Enchanted Towers uit de derde game, totaal anders dan het origineel. Dusdanig dat we het niet meer terug kennen. Een kleine puntje, maar een die belangrijk kan zijn voor echte fans, zelfs al is er een optie om op ieder moment over te schakelen naar de oorspronkelijke soundtrack.

Over fans van het origineel gesproken: die zullen ongetwijfeld blij zijn om te horen dat Tom Kenny - die de stem van Spyro verzorgde in de tweede en derde games - terugkeert om zijn stem te verlenen aan de volledige Reignited Trilogy. Kenny heeft wederom geweldig werk afgeleverd en zet een charmante held met karakter neer. We vermoeden zelfs dat het script hiervoor onveranderd is gebleven, dankzij enkele memorabele momenten, zoals Gunnar die ons afkapt als we in de Peace Keepers-wereld in de eerste game zeggen dat het tijd is "To kick some...".

Spyro Reignited Trilogy
Spyro Reignited TrilogySpyro Reignited TrilogySpyro Reignited TrilogySpyro Reignited Trilogy

Natuurlijk is het ook enorm belangrijk hoe Spyro bestuurt en aanvoelt. We kwamen er achter dat het even vermakelijk en soepel is om Spyro te besturen als voorheen. Dat wil niet zeggen dat het precies hetzelfde aanvoelt, want dat is zeker niet het geval. Het voelt, wellicht door nieuwe animaties en enkele aanpassingen van Toys for Bobs, anders om Spyro te besturen; de spronghoogte bij het opladen voelt bijvoorbeeld nieuw en het sprongetje aan het einde van het zweven voelt hoger. Er zijn geen enorme aanpassingen die de ervaring echt anders maken, maar ze zijn zeker merkbaar.

Aan de andere kant maken enkele van deze veranderingen de game iets makkelijker, zoals het eerder genoemde sprongetje. Zo is de 'supercharge power-up' veel minder intens en beter te besturen. Enkele veranderingen kosten even wat tijd om aan te wennen en kunnen een beetje lastig zijn (niet zo lastig als de Nsane Trilogy, maak je geen zorgen), waaronder de langere zweefpogingen, waarbij het landen op die randjes uitdagend is. Dat kan komen doordat de randjes iets ronder zijn dan het de originele levels, waardoor we er vaker van afglijden dan we hadden gewild.

Er zijn veel concrete voorbeelden te geven wat er is veranderd en wat niet, maar het enige wat je echt moet weten is dat deze veranderingen niets meer zijn dan enkele lichte aanpassingen van kleine details in de ervaring. Het ervaring is precies hetzelfde als 20 jaar geleden en daarmee is het een ongelofelijk trouwe remake van drie voortreffelijke platformtitels. Een die de ervaring verfrist, de games naar 2018 brengt en hetgene behoudt wat ze op de eerste plaatst zo briljant maakte.

9 / 10
+
Content is hetzelfde; geremixte en dynamische muziek; visueel gedetailleerd en levendig; kleine gameplayverbeteringen; geluid is geweldig; besturing is soepel en vloeiend.