Spintires: MudRunner

Spintires: MudRunner

Door de bossen scheuren met terreinwagens levert een zen-achtige ervaring op in Spintires: Mudrunner.

Een paar geleden werden pc-spelers getrakteerd op een ander soort race-ervaring toen Spintires (2014) ons de glorieuze wereld toonde van off-road rijden met zware voertuigen. De racebanen was dit keer het modderig bos van Rusland met een daarbij passende snelheid. Nu maakt Spintires een comeback inclusief enkele extra gameplay-mogelijkheden en verbeterde graphics, en zelfs consolespelers kunnen dit keer achter het stuur kruipen.

In Spintires: MudRunner is het idee om je weg te banen door landelijke gebieden, alleen of met een paar vrienden online. Je wordt hierbij opgezadeld met verschillende doelen, zoals het ophalen van boomstammen uit de bossen en deze naar een houtzagerij te brengen. Daar wordt een element van uitdaging en tactiek geïntroduceerd, aangezien je voertuig benzine verbruikt en je ook rekening moet houden met de schade die kunt oplopen. Er kan ook van je gevraagd worden om je voertuig te parkeren, maar voor het grootste gedeelte bestaat deze game uit het verkennen van plekken waar het zelfs een uitdaging is om te lopen.

Het rijden hier is zorgvuldig nagebouwd en weerspiegelt de realiteit. Voertuigen gedragen zich zoals ze moeten en dit komt omdat Spintires: MudRunner rekening houdt met het gewicht van je vracht evenals de ondergrond waar je banden op terechtkomen. Dit betekent dat een modderige weg anders aanvoelt dan een moeras of ondiepe rivier. Je moet echter oppassen, want een gebrek aan geduld kan het verschil betekenen tussen het vernietigen van je voertuig. Zo kan een diepe rivier met een stevige stroming je op onfortuinlijke plekken doen belanden.

Grafisch ziet alles er goed uit en de omgevingen zijn even zorgvuldig gemaakt als de voertuigen zelf. Er is ook een dag- en nachtcyclus aanwezig, evenals verschillende weersomstandigheden om rekening mee te houden en water gedraagt zich zoals het zou moeten. Er zijn zelfs veel kleine details te vinden, zoals olie dat alle kleuren van de regenboog weerspiegelt op water.

Spintires: MudRunnerSpintires: MudRunner

Natuurlijk, zijn er ook enkele problemen. De verschillende metertjes op het dashboard van je voertuig werken niet: het zijn slechts afbeeldingen achter je stuur. De zijspiegels functioneren helemaal niet, wat betekent dat het vrijwel onmogelijk is om achteruit te rijden in het 'cockpit'-perspectief. In de 'third-person'-modus is de camera niet altijd even ideaal gepositioneerd, alhoewel de camera vrij bewogen kan worden.

Het is ook het melden waard dat het geluid in Spintires: MudRunner uitstekend is geïmplementeerd. Grote voertuigen klinken zoals ze zouden moeten en de verschillende geluidseffecten die je hoort als je door de bossen rijdt voegt een uitstekende sfeer toe. Vallende bomen kraken zoals je verwacht dat ze doen en tijdens de nachtelijke uurtjes maakt het geroep van een uil de sfeer compleet. Je moet echter de standaard heavy metal-soundtrack uitzetten, omdat je dan kan genieten van een zen-achtige ervaring terwijl je door de dichte bossen toert. Tenzij je natuurlijk een fan bent van generieke heavy metal.

Spintires: MudRunner biedt iets anders en doet dat op een innovatieve manier. Het heeft een bepaald oerinstinct om door een bos te rijden achter het stuur van een groot voertuig, alhoewel je soms bij bepaalde omstandigheden moet oppassen en als gevolg daarvan erg traag voortgang boekt. Er is voldoende uitdaging te vinden en we waren blij dat er geen sprake was van enige frustraties of irritaties. Het beste van de game is het algehele gevoel en de sfeer die het weet neer te zetten terwijl je aan de bak gaat. Je maakt zoiets niet vaak mee en we bevelen Spintires: MudRunner dan ook hartelijk aan.

Spintires: MudRunnerSpintires: MudRunnerSpintires: MudRunner
8 / 10
+