RIOT: Civil Unrest

RIOT: Civil Unrest

Weet geen echte rel te schoppen.

RIOT: Civil Unrest heeft meer dan genoeg potentie. Het is een real-time strategiegame waarin je relschoppers of politie bestuurt en gewelddadige onrust van bekende rellen uit de wereld herbeleeft. Dit allemaal is gemaakt in aanlokkende pixelart graphics en bevat veel verfrissende ideeën. Jammer genoeg, weet het al die potentie niet bepaald waar te maken.

Op papier klinkt het geweldig, al niet een beetje controversieel. Er is zelfs een boodschap van de makers waarin ze vertellen dat ze geprobeerd hebben onpartijdig te blijven en vragen om zelf onderzoek te doen om een eigen mening te vormen over iedere gebeurtenis die terugkomt in de game. Je komt terecht waargebeurde gebeurtenissen, zoals de Arabische Lente en milieukwesties in Griekenland en Italië. De game geeft je de kans om controle te nemen over een groep demonstranten die hun mening willen uiten en onrust willen veroorzaken. Anderzijds, kun het vanaf de andere kant beleven en de onrust de kop indrukken.

Er zijn drie verschillende modi - Global, Story en Versus - samen met drie moeilijkheidsniveaus die wisselen van Too Easy tot Lawless. Wij gingen van start met de Story-modus als de demonstraten. Voordat we voor onze rechten opkomen kunnen we kiezen welke uitrusting en bepantsering we willen gebruiken. Hoe agressiever de vooraf gekozen uitrusting, hoe minder demonstranten er op komen dagen. Dit element van strategische planning voegt een fijne balans toe aan de voorbereidingen.

Na een verbluffend gepixeleerd tussenfilmpje, over de woede die het bouwen van een nieuwe trein oplevert, komen we in onze eerste confrontatie terecht. Hier moeten we standhouden en er voor zorgen dat de politie onze tenten niet verpletterd. Over graphics gesproken, de hele game bevat een pixeart-stijl en als je daar niet van houdt, dan kun je het beste nu stoppen met lezen. De daadwerkelijke gameplay ziet er redelijk uit, maar het is erg lastig om precies te zien wat er allemaal gebeurt. Jazeker, rellen horen chaotisch te zijn, maar soms was het echt lastig om door te hebben wat er aan de hand was.

RIOT: Civil Unrest

Het eerste 'level' gooit ons in het diepe. We hebben vier verschillende menigten om de leiding over te nemen en leren door willekeurig op allerlei dingen te klikken. In de linkerbovenhoek vinden we vier icoontjes die ondergebracht aan de vier actieknoppen (op de PlayStation 4). Nadat we er een indrukken krijgen we een klein beetje advies wat deze doet, maar heel duidelijk is het niet. Het bewegen van de groepen met de stick voelt log en bijna buiten je macht. Dan kun je ook nog met dingen gooien, zoals voetzoekers, waarbij het ongelofelijk lastig is om te mikken. We komen tot de conclusie dat RIOT: Civil Unreast waarschijnlijk het beste met een muis en toetsenbord is te spelen en niet met een controller.

Tijdens de gevechten wordt via een reeks tweets en tekstberichten vertelt of iemand gewond is of als het dreigt uit de hand te lopen, maar we hebben geen idee waar dit zich allemaal afspeelt. En dan, opeens, hebben we gewonnen. We speelden weliswaar op het makkelijkste moeilijkheidsniveau, maar zelfs daar blijft het onduidelijk waarom we hebben gewonnen. Natuurlijk is het lastiger als je dit op de hoogste moeilijkheidsgraad doet.

In de daaropvolgende levels krijgen we opdrachten als het verdedigen van een brug en het opblazen van generatoren. Het voortstuwen van onze groepen richting het doel blijkt wederom enorm moeizaam en log, waardoor we er vaak voor kozen om de game gewoon maar zijn gang te laten gaan. Hierdoor hadden we nooit het gevoel volledige controle te hebben, wat veel van het plezier voor ons weghaalde.

RIOT: Civil UnrestRIOT: Civil Unrest

Als volgt gaan we als politie aan de slag. Voor het gevecht maak je hier een keuze uit verschillende troepen om mee te nemen, zoals agenten met kogelwerende vesten en politieschilden. Wederom is het verwarrend was er precies aan de hand is. Je selecteert groepen van agenten en marcheert die richting het gevaar. Er zijn echter duidelijk verschillen tussen beide kanten, zo beweegt de politie in meer georganiseerde groepen. De verschillende eenheidssoorten bieden bovendien iets meer tactiek. Deze variatie zorgde er voor dat onze voorkeur al snel lag bij de sterke arm van de wet.

Bij het voltooien van ieder level speel je nieuwe uitrusting, meer levels en personages vrij. Dit zorgt voor enige gevoel van progressie. Je kunt je relschoppers agressiever maken met molotovcocktail en meer gewelddadige activisten. Er zijn ook veel interessante beslissingen om te maken, maar dat werkt helaas in praktijk minder goed. Natuurlijk, leer je langzaam aan hoe alles werkt naarmate te tijd vordert, waardoor de gameplay beter wordt. Het mikken gaat je beter af en je begrijpt wat je doet. Echter blijft het gevoel bestaan dat je niet de touwtjes in handen hebt.

De andere modi bieden enige variatie. De Global-modus laat je een kant kiezen en vervolgens de levels één voor één spelen. Het verschil is dat de publieke opinie de moeilijkheidsgraad beïnvloedt. Als je te gewelddadig bent keert het tijd zich tegen je en wordt alles enorm uitdagend. Dat gezegd hebbende: in een scenario hadden we enorm veel publieke steun, maar werden we toch uit het gebied getrapt en verloren we om een onbekende reden.

RIOT: Civil UnrestRIOT: Civil Unrest

Als laatste is er de Versus-modus, wat een offline modus is voor twee tot vier spelers. Een fijne kleine toevoeging aan de game waarin ook veel meer levels vrij te spelen zijn, zoals Brazilië en Chili. Waardoor multiplayerspelers genoeg hebben om zichzelf mee bezig te houden.

Het laatste waar we het over moeten hebben is de audiovisuele presentatie. De pixelmenu's worden bijgestaan door een oppompende soundtrack, die echter verdwijnt als de rellen beginnen en er alleen nog meer geschreeuw en gegil is te horen. Het kan er mee door, maar we hadden graag gezien dat er iets meer tijd was gestoken in een meeslepende in-game soundtrack. Daarnaast noemt de game activisten hetzelfde als rebellen, demonstranten en relschoppers - alsof het allemaal een pot nat is, iets wat ons een lichtelijk irriteerde.

Al met al had RIOT: Civil Unrest de potentie om iets geweldigs te zijn, maar het besturingssysteem, samen met de algehele verwarring tijdens het spelen stellen teleur. Er valt behoorlijk wat vrij te spelen en de titel ziet er goed uit, maar weet nooit het niveau te halen waar we op hoopten. Natuurlijk werd de game langzaamaan leuker naarmate we beter begrepen wat er gebeurde, maar de algehele ervaring valt tegen door de vele problemen die we hebben uitgelicht.

RIOT: Civil UnrestRIOT: Civil UnrestRIOT: Civil Unrest
RIOT: Civil Unrest
5 / 10