logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Blair Witch

Blair Witch

Het verhaal van de Blair Witch is terug voor een nieuwe vertelling en dat doet een team dat ervaring heeft met horror.

Blair WitchBlair WitchBlair Witch

We werden in 1999 voor het eerst aan het concept van de Blair Witch geïntroduceerd via het 'found-footage' fenomeen dat The Blair Witch Project was. Een film en een idee dat een overduidelijk succes was, maar daarna is de franchise niet altijd even succesvol geweest. We hadden een filmvervolg in 2000, een hedendaagse versie in 2017 en een aantal videogames in 2000, maar geen van deze wist dezelfde indruk achter te laten als het origineel. Blair Witch op de pc en Xbox One probeert nu dit erfgoed weer op de kaart te zetten.

Bloober Team - bekend van Layers of Fear en Observer - is de ontwikkelaar die deze verantwoordelijkheid neemt en aan de slag gaat met de horrorwereld die in het bos van Burkitssvile, Maryland ligt te wachten. Net als hun voorgaande titels is dit een first-person game. Je stapt in de schoenen van Ellis, een man met een geplaagd verleden en zijn hond Bullet die in het jaar 1996 het bos ingaan (twee jaar na de gebeurtenissen van de originele film) om een vermist kind, genaamd Peter Shannon, te vinden. In deze bossen is er geen sprake van rozengeur en maneschijn, maar dat wisten we eigenlijk al vanaf het begin.

Van meet af aan worden we het diepe ingegooid, nadat Ellis zijn auto parkeert en zich klaarmaakt voor de zoektocht. Hij is echter alleen, ondanks alle auto's die vlakbij geparkeerd staan, en besluit zelf met Bullet te beginnen met zoeken. Gaandeweg krijgen we flashbacks over wat er zich in het verleden heeft afgespeeld en hoe hij en Bullet hier terecht kwamen, maar aangezien de game ruwweg vijf uur lang is (voor een 'playthrough') zullen we hier niet teveel over het verhaal blootgeven om spoilers te vermijden.

Het enige dat je moet weten is dat je alleen en kwetsbaar bent in een bos dat al vele slachtoffers heeft opgeëist, en als dat niet de beste opzet is voor een horrorgame dan we weten we niet wat wel. De setting zelf is wellicht het meest effectieve onderdeel van de angst die Blair Witch aanwakkert. In huizen en gangen ben je afgeschermd en kun je jezelf vanuit hoeken beschermen, maar in de bossen is er een uitgestrekte leegte die eindeloos alle richtingen op gaat. Dat betekent dat je nooit zeker bent wie je in de gaten houdt en wat er daar op je staat te wachten. Het is een oprecht beangstigende ervaring.

Blair Witch
      Blair WitchBlair WitchBlair Witch

Het is niet zozeer een 'on-rails' ervaring en grotendeels slaagt Bloober Team er in om je voorzicht door dit bos te begeleiden. Alles is technisch gezien open, maar door het gebruiken van hoge muren, stapels hout en andere subtiele maatregelen heeft de game een pad voor je om te volgen. Alhoewel dat je er niet van weerhoudt af en toe te verdwalen. Deze momenten zijn echter zeldzaam en het leeuwendeel van de tijd hebben we zonder enige frustratie het bos verkend, waarbij we buiten de gebaande paden zelfs kleine geheimen ontdekten.

De setting is spannend en verontrustend in het daglicht, maar daar wordt nog een schepje bovenop gedaan als de nacht valt tijdens je zoektocht. Met alleen een zaklamp en de beperkte 'night vision' van je videocamera om je te begeleiden, is het ongelofelijk zenuwslopend om te spelen, en dit waar we een van de meest bedenkelijke elementen van de game aantreffen - de monsters.

Deze zijn niet zichtbaar en manifesteren zichzelf kort als schaduwfiguren, maar aangezien de aantrekkingskracht van de originele film uit 1999 was dat je niets zag, valt dit wellicht niet bij iedereen in goede smaak. Het goede nieuws is dat deze weinig gebruikt worden en ze je ook niet te agressief opjagen. Als ze verschijnen hoef je alleen het gegrom van Bullet te volgen en een licht op ze schijnen om ze te verdrijven. Er zijn ook ijzingwekkende momenten waar ze volledig onzichtbaar zijn, waarbij je ze hun rode contouren op je camerascherm moet gebruiken om ze te spotten en te vermijden.

Later in de game kom je bij een van de meest frustrerende elementen van Blair Witch, wat we ook even frustrerend vonden in Observer - de 'instafail' sluipgedeeltes. Deze vereisen je om een opgloeiend spoor te volgen met je videocamerascherm terwijl je de monsters vermijdt. Het probleem is echter dat ze zo dicht bij het spoor staan en rondsluipen dat ze je sowieso aanvallen of je in één keer afmaken als je één seconde een glimp van hun teennagel opvangt. Een monster voor de vijfde keer op rij op je af zien springen haalt het schrikelement weg en van ons had dit gedeelte achterwegen mogen blijven.

Blair Witch
      Blair WitchBlair WitchBlair Witch
      Blair Witch
      Blair WitchBlair WitchBlair Witch

Hoewel Bullet goed is om vijanden te spotten, is hij in feite veel meer dan dat. Hij is eigenlijk je belangrijkste hulpmiddel in de game. Er is een compleet besturingswiel waarmee je een standje kunt geven, hem vertellen om te blijven, je te volgen, en - het allerbelangrijkst - de opdracht te geven om te zoeken. Dit laat hem je belangrijke voorwerpen voor het verhaal brengen of gewoon voorwerpen die hij vindt (je kunt er zelf ook meer dan genoeg vinden) en natuurlijk kun je hem aaien en belonen met een traktatie als hij braaf is geweest.

Het klinkt misschien als een grap, maar Bullet goed verzorgen is erg belangrijk. Bloober Team wist vorige maand in Londen te vertellen dat hoe je je hond behandelt gevolgen heeft op het verhaal en de andere besluiten die je maakt - net zoals het gebruiken van je telefoon om op te nemen of berichten te lezen en de beruchte Blair Witch-totems (die vernietigd kunnen worden) invloed hebben op de uitkomst van het verhaal.

Er komt meer bij de game kijken dan alleen verkennen, voorwerpen vinden en Bullet commanderen. Er zijn ook kleine puzzels om op te lossen: van het vinden van onderdelen voor een spoorwagensysteem om verder te komen tot het ontgrendelen van deuren door je videocamera te gebruiken. Wat je op je camera ziet verandert namelijk hetgene wat er ook in het echt gebeurt met dezelfde voorwerpen, dus als een deur op slot zit kun je een punt bereiken waarbij je deze op video opent om verder te geraken. Het is een ietwat vreemde toevoeging, maar gezien de rest van de game kunnen we door de vingers zien. Immers, de Blair Witch staat er om bekend om je perceptie van de werkelijkheid te verdraaien, dus wie weet wat er allemaal echt is?

De puzzels voelden nooit alsof ze er zomaar tussen gepropt zijn en ook nooit te 'gamey'. Bloober Team is er in geslaagd om alles in de spelwereld in de context van de Blair Witch te plaatsen en de directe gameplay is daardoor bevredigend en meeslepend. Je raakt echter verdwaalt in de bossen terwijl je deze verkent en dat zorgt spanning die een Blair Witch-game nodig heeft. Je ziet niet heel veel om bang van te horen, maar weten dat er iets staat te komen is moordend. Blair Witch-fans zullen ook de toevoeging van het huis uit de allereerste film kunnen waarderen, wat een echte traktatie is om te verkennen doordat het tot in detail is nagemaakt.

Blair Witch
      Blair WitchBlair WitchBlair Witch

De game is visueel enorm bevredigend, vooral dankzij het gebruik van licht en donker. Je zaklamp verzekert dat licht spaarzaam wordt gebruikt, maar de momenten overdag helpen ook om dit te balanceren. Het is niet alleen maar een trektocht door het donkere bos en er zijn genoeg griezelige omgevingen om te verzekeren dat je niet alleen maar hetzelfde ziet. Je vindt constant nieuwe gedetailleerde plekken om te verkennen met daarin verborgen parels en voorwerpen die helpen de wereld van Blair Witch vorm te geven.

Door al het bovenstaande waren we vrij teleurgesteld toen de game overging in een te lang en warrig einde dat een eeuwigheid leek te duren. De rest van de game is zo strak en gefocust dat dit hierna aanvoelt als een flinke misser, worstelt om de losse eindjes aan elkaar te knopen en daarmee de subtiele horror van ervoor verliest. Aan het einde konden we niet wachten tot het voorbij was en dit was toevallig ook een van die 'instafail' sluipstukjes, waar we het over hadden.

Zelfs met dit teleurstellende einde, kunnen we Blair Witch door en door aanbevelen. Het is het beste werk van Bloober Team tot op heden en niet alleen een traktatie voor Blair Witch-fans, maar ook iedereen die van horror houdt. Het is effectief en plaatst je echt op het puntje stoel terwijl je het bos verkent, net als in de originele film uit 1999 waar drie filmmakers in diezelfde bossen verdwaalden.

Blair Witch
      8 / 10
      +