Ancestors: The Humankind Odyssey

Ancestors: The Humankind Odyssey

Het lot van de mensheid ligt in jouw handen in dit evolutionaire avontuur van Panache Digital Games.

Patrice Désilets is wellicht een onbekende naam voor de meeste mensen, maar zijn videogame-erfgoed is zeker geen kleine. Désilets is een van de breinen achter Prince of Persia: The Sands of Time en de drie eerste Assassin's Creed-games, een creatieve tocht die ten einde kwam toen hij en Ubisoft in 2010 een eigen weg volgenden na het voltooien van Assassin's Creed: Brotherhood.

Sindsdien is het stil geweest rondom Désilets. Project 1666: Amsterdam, zijn eerste werk na Ubisoft verlaten te hebben, werd geannuleerd toen THQ failliet ging 2013. Ironisch genoeg werden de rechten voor dat project door Ubisoft opgekocht, die het eenvoudigweg volledig schrapte en Désilets dwong drie jaar lang te proberen om de rechten van de game terug te krijgen. Natuurlijk, kan iemand zich niet drie jaar lang alleen maar bezighouden met juridische touwgetrek en dus richtte Désilets in 2014 Panache Digital Games op en begon aan een nieuw project. Vijf jaar later is het resultaat daarvan speelbaar in de vorm van Ancestors: The Humankind Odyssey, en de visie van de game is even groots en ambitieus als je verwacht van de gamedirector van Assassin's Creed.

Waar de Assassin's Creed-franchise spelers naar een aantal verschillende tijdperken in locaties bracht in de menselijke geschiedenis, gaat deze titel een stapje verder terug de tijd in. In Ancestors: The Humankind Odyssey speel je als de vroege voorvaders van het menselijke ras, ver voor er iets was dat de Homo sapiens werd genoemd. We worden meegenomen naar de diepe oerwouden van Afrika, tien miljoen jaar geleden en je doel is niets minder dan de mensachtigen (hominidae) te laten evolueren om hun kans op overleving en voortplanting te verhogen. Als je de gameplay onder de knieën krijgt kun je het mensenras zelfs sneller evolueren dan onze daadwerkelijke voorouders deden. Misluk je aan de andere kant echter in de game, dan is het menselijke ras al uitgestorven voor een kans kreeg.

Evolutie is, zoals de meeste van jullie hopelijk al weten, een extreem lang en traag proces (ondanks dat Pokémon je iets anders probeert wijs te maken). Videogames aan de andere kant bestaan puur uit directe reacties om de aandacht van de speler vast te houden. Deze twee tegenstellingen samenbrengen in één concept moet wel gepaard gaan met enkele wetenschappelijke compromis. Evolutionaire reuzensprongen zoals het gebruiken van gereedschap, lopen op twee voeten en communicatie gebeuren in de game veel sneller dan wetenschappelijk mogelijk is, dus dit gebruiken voor een biologiescriptie is waarschijnlijk geen goed idee. Toch slaagt de game er in om de speler enkele belangrijke evolutieconcepten op een interessante wijze te laten zien.

Ancestors: The Humankind Odyssey

Onze voorouders hadden natuurlijk geen idee hoe ze moesten evolueren, wat ook een belangrijke filosofie achter de game is. Spelers zijn vrijwel op zichzelf toegewezen, waarbij de makers de game zelf beginnen met de tekst "Succes, we zullen je niet veel helpen." Dit is maakt de eerste paar uur in de game een vrij verwarrende aangelegenheid, waarbij je over je hoofd krabt en grommende geluiden maakt terwijl je probeert uit te vogelen wat de game wilt dat je doet. Deze ontwerpfilosofie balanceert op het scherpst van de snede. Aan de ene kant willen we zeker niet dat games de hele tijd ons handje vasthoudt en titels die jezelf dingen laat uitzoeken geven je een gevoel van voldoening en bevrediging. Aan de andere kant moet dit wel op een creatieve en innovatieve wijze worden gedaan. De scheidingslijn tussen een lui en pedagogisch design is enorm dun, en in dit geval vinden van de ontwikkelaar vaak aan de verkeerde kant van die grens terug. Simpele dingen als uitzoeken wat alle HUD-elementen betekenen vereisen veel meer zoekwerk in de menu's dan nodig en dat is zelfs als je met alle 'tutorials' aanspeelt.

Sommige spelers zullen pleiten dat de steile leercurve en het gebrek aan goede tutorials de opzet van de game alleen maar versterkt. Evolutie is immers een zwaar en meedogenloos proces, waarbij alleen de sterkste overleven. Dit is wellicht het geval, maar de vraag is of dit goed werkt in een videogame. Een game zou niet alleen maar creatief en/of educatief moeten zijn; het moet ook leuk zijn om te spelen. De eerste paar uur van Ancestors zijn dat verre van. Integendeel, ze zijn behoorlijk frustrerend.

Na een tijdje verandert die frustratie echter geleidelijk in een meditatief herhalingsproces. Het voelt fijn om de routine te volgen van deze primaten (die we, natuurlijk, passende namen hebben gegeven, zoals Donkey, Diddy, Cranky, Dixie, Lanky, Funky en Winston). Geef de game wat tijd en de cirkel van het leven is aan jou om te commanderen - eet, drink, slaap, plant jezelf voort en leer die leefgewoontes aan de volgende generatie. Je kunt Elton John, Time Rice en Hans Zimmer zowat op de achtergrond horen. Mufasa zou trots zijn!

Een 'skill tree' is te gebruiken om je clan te evolueren en dit is waarschijnlijk de beste manier waarop de game illustreert hoe evolutie werkt. Dit is gebouwd op het principe van "na-apen", waar je het nageslacht met je mee moet nemen om ze te laten zien en alles wat je doet om te overleven te imiteren - van het drinken van water tot proberen op twee benen te lopen. Door te observeren, te imiteren en herhaling worden in nieuwe neuronen gemaakt in het collectieve brein van de clan en door deze neuronen aan te sterken kun je ze overdragen naar de volgende generatie. Op deze manier hoeft je nageslacht niet alles vanaf nul te leren, omdat sommige vaardigheden en gewoontes in je neurale netwerk in je DNA zijn gecodeerd. Wederom is het een wetenschappelijke simplificatie van het evolutionaire proces, maar het illustreert de wetenschap goed en is ook videogamevriendelijk.

Ancestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind Odyssey

De grootste uitdaging van de game is om het zo trage evolutieproces tot iets leuks te maken. Hier komen we bij het grootste probleem, want - om eerlijk te zijn - wordt Ancestors na een tijdje vrij saai. Zonder een verhaal en een hoger doel dan je soort te laten overleven is het vrij beperkt, hoe leuk het blijft om nieuwe vaardigheden te leren en de jungle te verkennen voor een nieuwe habitat. Het slingeren door de bomen wordt gelukkig nooit saai, maar dat doen om de gevaren van het oerwoud te vermijden heeft op de lange termijn ook een verloopdatum.

Het is ook noemenswaardig dat Panache Digital Games een nieuwe en middelgrote studio is. De game weet visueel geen indruk te maken en er zijn ook meerdere 'quality-of-life' verbeteringen die we graag zouden zien, zoals de mogelijkheid om tussenfilmpjes over te slaan. Ja, babyaapjes zijn schattig, maar dezelfde geboortescène keer op keer te moeten bekijken gaat vervelen.

Ancestors: The Humankind Odyssey is zeker geen game voor iedereen. Het gebrek aan hulp voor spelers die net beginnen zorgt voor enorm veel frustratie in de openingsuren van e game, wat veel spelers zal afschrikken. Het gebrek aan verhaal en een hoger doel voelt ook vreemd voor spelers die opzoek zijn naar games met meer actie en apenstreken. Echter, voor de Nieuwsgierig Aapjes die naar iets volledig anders op zoek zijn, heeft de game wellicht een bepaalde aantrekkingskracht met diens semi-pedagogische aanpak. Dat geldt evenzo voor de openstructuur van de game, wat spelers dwingt alles volledig op eigen houtje te ontdekken. Verwacht echter geen revolutie van deze game over evolutie.

6 / 10
+
Enerverend concept; uniek 'skill tree'-systeem; moedigt spelers aan zelf te ontdekken wat de game heeft te bieden.