Erica

Erica

Na een flinke herziening is Erica terug met een verassingsreleae en dat biedt veel stof tot nadenken.

Erica

Flavourworks onthulde de exclusieve PlayStation PlayLink-game Eric in 2017 en destijds maakte het concept ons nieuwsgierig. Een mix van live-action en een sterke nadruk op het verhaal, en aangezien PlayLink toen net nieuw was, konden we niet wachten om er mee aan de slag te gaan. Het kleine team bij Flavourworks heeft sindsdien Erica echter dichtbij zich gehouden en tijdens de Gamescom Opening Night Live-stream afgelopen week kregen we groot nieuws - de game was direct beschikbaar.

Bovendien ziet het er ook behoorlijk anders uit. De hoofdacteur uit de oorspronkelijk trailer is ingewisseld voor actrice Holly Earl, maar deze nieuwe Erica heeft ook een specifieke stijl die erg herkenbaar is. Het is nog steeds in PlayLink-titel en gebruikt live-action beelden, alhoewel het meer is dan slechts een FMV-games, zoals we er al zo veel hebben gezien in het verleden.

Het belangrijkste verschil hier is dat je op meer betekenisvolle manieren interactie hebt met de spelwereld. Door je smartphone te gebruiken kun je voorwerpen bewegen, draaien en hanteren, en Flavourworks heeft uitstekend werk afgeleverd met het vernuftig gebruiken van perspectief en 'cuts' om te verzekeren dat het nooit voelt alsof de beelden stilstaan tot je iets doet. Van het draaien van sleutels tot het doorzoeken van dossiers, het is veel meer dan het indrukken van een knop en een interactieve film afgespeeld zien worden.

Dat gezegde hebbende, je hebt verschillende keuzes en net als in iets zoals Until Dawn, zorgt dit er voor dat het verhaal op drastische wijze vertakt. Het vlindereffect betekent dat er vele manieren zijn dat je beslissingen kunnen uitpakken tot onvoorziene en soms onbedoelde gevolgen, waaronder meerdere eindes die afhangen van de paden die je neemt. Dit maakt het ook een ongelofelijk herspeelbare titel, vooral met vrienden om te zien wat zij anders doen bij verschillende dilemma's.

Erica

Aangezien de game ongeveer twee uur lang is, is het lastig om het verhaal te bespreken zonder de belangrijkste punten te verklappen. Maar je speelt als Erica, die geplaagd wordt door herinneringen uit haar verleden en wanneer er op een dag een verdacht pakketje op de stoep verschijnt, raakt ze betrokken bij een politieonderzoek die deze pijnlijke herinneringen opnieuw blootlegt. Het bevat meer dan genoeg plottwisten en wendingen, en het is pas aan het einde dat je realiseert dat het vol zit met kleine details die je kunt gebruiken om de mysteries in de game te ontrafelen.

Erica blinkt vooral uit dankzij het uitmuntende acteerwerk van Holly Earl in de hoofdrol. Ze voegt subtiliteit en emotie toe aan het personage, die constant te maken heeft met lastige situaties. Het is een stille uitvoering, maar heeft impact waar nodig en dat is enorm belangrijk in de emotionele achtbaan die je beleeft, evenals voor de verschillende richtingen waarnaar je het personage kan leiden.

Aangezien het dezelfde lengte heeft als een speelfilm is de moeite het ietwat met films te vergelijken: het is professioneel geschoten en heeft enorm veel aandacht voor detail. Zoals je al kunt zien aan de screenshots in deze review, is het vooral de belichting die sterk naar voren komt en we hebben genoten van het contrast tussen felle, normale momenten en de donkere, meer intense scènes.

Dit is echter meer dan een interactieve film, aangezien het veel meer van jou als spelers vraagt - zoals gezegd - en je meer laat doen dan slechts observeren en af en toe een knop in te drukken. Het is een geweldig voorbeeld hoe FMV in games gebruikt kan worden op een betekenisvolle manier en het biedt een avontuur dat de moeite is om meerdere keren te verkennen om het volledige plaatje te vormen. Het is bondig, aangrijpend en het wachten waard geweest - we kunnen niet wachten om te zien wat Flavourworks hierna voor ons in petto heeft.

EricaEricaErica
8 / 10
+