The Blackout Club

The Blackout Club

Stranger Things kruist Paranormal Activity in deze horror-stealth hybride.

Het is een bekend fenomeen in het horrorgenre om mensen door een wezen te laten worden geteisterd die ze niet kunnen zien of zich op voor kunnen bereiden - de Paranormal Activity-reeks bijvoorbeeld. Evenzo wordt in horror vaak een onvoorbereide tieners gebruikt om het op te nemen tegen angstaanjagende monsters of moordenaars, die zelfs voor groep bewapende en getrainde volwassen een pittige uitdaging zouden vormen - waarvan Stranger Things een uitstekend voorbeeld is. We weten echter ook hoe deze scenario's meestal uitpakken voor de slachtoffers, echter is de echte vraag wat er gebeurt als je deze twee stijlen combineert. Ontwikkelaar Question geeft ons het antwoord op die specifieke vraag in diens nieuwste titel, The Blackout Club, waarbij de kloof tussen horror, 'stealth' en multiplayer wordt overbrugt.

Nadat enkele ongebruikelijke situaties de volwassenen in het kleine stadje Redacre veranderen in sensorische gestoorde wezens, besluit een groepje tieners - waarvan elk last heeft van vreemde momenten van geheugenverlies, zowel korte als langere periodes - op zoek te gaan naar antwoorden. The Blackout Club is de naam van de groep die samenkomen na een van hun wordt gegrepen door een ogenschijnlijk bovennatuurlijk wezen. The Blackout Club is een horrortitel met de nodige 'stealth' die alleen online is te spelen (afgezien van 30 minuten durende proloog aan het begin) en gebruik maakt van willekeurig gegeneerde missies, waardoor iedere speelsessie zo uniek mogelijk moet aanvoelen.

The Blackout Club wordt volledig in 'first-person' gespeeld en bevat een relatief eenvoudig besturingsschema en HUD, wat allemaal rond de stealthgameplay draait. De gebruikersinterface heeft twee aandachtspunten, de levens- en staminabalk en de ontdekkingsdetector. Die eerste spreekt voor zich en neemt af als je schade krijgt, terwijl de de ontdekkingsdetector laat zien of vijanden je in de smiezen hebben en hoeveel herrie je maakt. Op de console besturen de analoge sticks het bewegen en de camera, terwijl sprinten wordt gedaan met R3. Daarnaast kun je hurken, voorwerpen gebruiken en springen/op iets klimmen. Je kunt nietsvermoedende vijanden uitschakelen met de schouderknop, tenminste als je achter ze zit. Ook kun je dit gebruiken om vijanden vast te pinnen, waardoor ze niet meer kunnen bewegen. Als laatste is een van de meer unieke en belangrijke mechanismes in The Blackout Club het sluiten van je ogen, met een druk op de knop. Hierdoor kunnen spelers dingen zien de verborgen zijn, zoals voetstappen, hints waar je heen moet gaan en zelfs onheilspellende boodschappen, wat bijdraagt aan de horrorelementen in de game.

Het sluiten van je ogen tijdens de missies is niet alleen belangrijk om voetsporen of hints te vinden, het is ook de beste overlevingstactiek om toe te passen. Het is namelijk de enige manier om The Shape, de meest geduchte vijand en het eerder genoemde bovennatuurlijk wezen te volgen. Het wezen, dat de vorm heeft van een man, reist door de wereld via sinistere rode deuren met symbolen van ogen er op geverfd. In tegenstelling tot andere vijanden, verschijnt hij alleen als je voor teveel commotie hebt gezorgd. Het is dus ook mogelijk dat je hem nooit tegenkomt, helemaal als je bedreven bent in 'stealth'. The Blackout Club heeft ook een paar andere vijanden, gebaseerd op normale mensen met gehandicapte zintuigen. Sleepers kunnen bijvoorbeeld niet zien, maar horen extreem goed. Lucids aan de kunnen aan de andere kant perfect zien, tenminste als er een lichtbron is, wat zelfs hun het licht van hun eigen telefoon kan zijn als je ze aanzet om je te zoeken. Deze verschillende vijanden zorgen ervoor dat je je gaandeweg moet aanpassen, afhankelijk van wie of wat je aantreft.

The Blackout Club

Spelers hebben ook een assortiment aan hulpmiddelen ter beschikken, die verwisseld kunnen worden met L1/LT en gebruikt met R1/RT. Deze hulpmiddelen geven ieder personage in je online team wat diversiteit en verschillen van een handige grijphaak om steile oppervlakten te beklimmen tot aan verband om wonden te helen. Ook voegen ze wat survivalelementen toe aan iedere missie. Hoewel spelers aan iedere missie kunnen beginnen met een van deze voorwerpen, zijn er meer uit verschillende kisten in iedere 'map' gehaald worden. Net als hulpmiddelen kunnen spelers gebruik maken van hun in-game mobiele telefoon om bewijs op te slaan of als zaklamp in de donkere stukjes van iedere missie. Alhoewel het gevaarlijk kan zijn, omdat je makkelijker te zien bent, vooral door Lucids.

Ieder personage kan daarnaast 'levelen' met ervaringspunten van missies, waarmee 'perks', nieuwe gebieden op de maps, gamemodi en vijanden mee vrijgespeeld kunnen worden. De perks geven spelers belangrijke en minder belangrijke vaardigheden. Van de belangrijke perks kan er slechts één per keer worden geselecteerd, aangezien deze meer impact hebben, zoals de mogelijkheid om terug te vechten tegen vijanden. Van de minder belangrijke perks zijn er maximaal vier te selecteren en deze zijn meer persoonlijk, zoals 10 procent meer stamina of de mogelijkheid om iedere missie met een verbandje te starten of een ander voorwerp. Ervaringspunten kunnen ook gebruikt worden om cosmetische voorwerpen in de in-game winkel te kopen, waardoor je er anders kunt uitzien of 'emotes' kunt gebruiken.

Aangezien The Blackout Club volledig online is, vraag je je misschien af of de game ook in je eentje gespeeld kan worden. Voordat je aan een missie begint wordt je gevraagd om een Private of Public Lobby te maken of er actieve te 'joinen'. Daardoor is het mogelijk om in je eentje spelen als je dat wilt, maar het vinden van andere spelers is nooit een probleem dankzij de 'matchmaking'-opties. Echter door de manier waarop het levelen werkt (en daarmee het vrijspelen van vijanden en nieuwe gebieden), is het joinen van een vriend met een hoger level of andersom misschien ongunstig voor de algehele ervaring. Aangezien dit een online horrorgame is, probeert Question iedereen even bang te maken, tenminste zo goed mogelijk. Om dit te doen bevat de game een optie die je ademhaling en reacties volgt via je microfoon, wat wordt weerspiegelt in je in-game personage. Hoewel dit de multiplayervaring versterkt, kan het voor sommige wellicht ietwat opdringerig aanvoelen en daarom kan dit in de instellingen aan en uit worden gezet.

The Blackout Club

Evenals traditionele verhalende co-op missies, biedt The Blackout Club een alternatieve stijl genaamd Stalker Mode. Deze is beschikbaar vanaf Level 5 en geeft andere spelers de mogelijkheid om missies te 'invaden' en bewijsmateriaal te verzamelen over de Blackout Club en deze vervolgens aan de in-game vijanden te geven. Hierin kunnen spelers zelf de onheilspellende rode deuren gebruiken om de map te doorkruizen en hebben ze geen specifiek einddoel, behalve het dwarsbomen van de andere spelers. Het zorgt voor een meer diverse online-ervaring, in essentie vergelijkbaar met de manier waarop Friday the 13th: The Game werkt.

Al laatste weet de audiovisuele stijl van The Blackout Club uitstekend iedere personage geloofwaardig neer te zetten, terwijl het diens tekenfilmachtige stijl behoudt. Dat gezegd hebbende, er zijn een paar momenten waarop echte beelden van acteurs worden getoond, wat recht tegenover de visueel stijl staat, maar het gelukkig niet verpest. Het voegt zelfs iets meer realisme toe aan de game, wat het soms wel kan gebruiken. Question is er met de soundtrack in geslaagd om een spookachtige sfeer neer zetten, zonder angstaanjagend te worden en dat maakt het spelen een stuk prettiger.

The Blackout Club geeft een unieke draai aan het horror-stealthgenre, aangezien het spelers de mogelijkheid geeft om samen te werken en samen de angsten te lijf te gaan. Echter zorgt de missiestructuur, zonder duidelijke verhaallijn en willekeurig gegenereerde missies, er voor dat het soms wat monotoon kan aanvoelen - helemaal als je dezelfde soort missies in andere levels moet voltooien. De gameplay voelt prima aan, maar het is vooral op audiovisueel vlak waardoor de game uitblinkt.

7 / 10
+
Geeft een interessante draai aan het horrorgenre; co-op gameplay; gameplay werkt goed.