Fire Emblem: Three Houses

Fire Emblem: Three Houses

Het is tijd om de schoolbanken weer in te duiken in de nieuwe Fire Emblem.

Voor veel gamers wordt Nintendo gezien als een vaste rots in de branding, alhoewel de Japanse ontwikkelaar van tijd tot tijd eigenaardige ideeën heeft die onze verwachtingen trotseren. Een voorbeeld: het is voornamelijk aan Nintendo te danken dat het hebben van specifieke opties in verschillende versies van games algemeen aanvaard wordt. Het is de reden dat spelers bij Pokémon, Yo-kai Watch of Fire Emblem bij het aanschaffen moeten kiezen welke content ze laten liggen. Dit was een behoorlijk probleem bij Fire Emblem Fates, aangezien Birthright en Conquest op de 3DS dezelfde gameplay hadden, maar twee volledig andere games waren. Fire Emblem: Three Houses is door dit voorbeeld geïnspireerd, maar splitst zijn content nu op, maar verenigt het in juist in een pakket. De nieuwe strategie-rpg van Intelligent Systems bevat zelfs drie games in één.

Na je hebt besloten welke factie je kiest kun je genieten van een 30-urige introductie van de nieuwe gamemechanismes en de uitgestrekte spelwereld van Three Houses, waarna die oorspronkelijke keuze uiteindelijk tot bloei komt in de tweede helft van de game. Dit is een versimpelde uitbeelding van een ingewikkeld en bizar animéverhaal over een gigantisch conflict op het fictieve continent Fódlan - en het houdt ons al zeker drie weken in de greep.

Fire Emblem: Three Houses bouwt voor op twee gameplay-elementen. Aan de ene kant zijn er de 'turn-based' gevechten die zich afspelen op gerasterde slagvelden, wat altijd al de primaire focus van de reeks is geweest. Dozijnen verschillende eenheden vechten onder de vlag van een complex steen-papier-schaar-systeem en voeren oorlog op miniatuur slagvelden terwijl we toekijken vanuit een isometrisch perspectief. Eenheden krijgen ervaring door herhaaldelijk gebruik van hun vaardigheden en kunnen deze later op vele manieren ontwikkelen. Bovendien bieden elementen zoals de ondergrond, onze keuze van 'class' en uitrusting of het feit dat handlangers passieve bonussen bieden, allemaal een belangrijk onderdeel van het vechten.

Nog iets waar spelers van kunnen genieten in de nieuwste Fire Emblem is hun rol als professor aan een elite universiteit, genaamd Officer's Academy, wat is gesitueerd in het Garegg Mach-klooster. Hier stomen we veelbelovende jonge mensen klaar voor hun toekomst en helpen we een grote impact te maken op de ontwikkeling van het land. Voordat we echter dieper ingaan op dit nieuwe portie van de game, kijken we eerst wat er is gebeurd met het vechten, want dat is nog steeds de kern van Fire Emblem (tenminste als je de doorgebrachte tijd als maatstaf neemt).

Fire Emblem: Three Houses

Als onderdeel van onze rol bij de universiteit, krijgen we iedere maand een specifieke taak om te voltooien met onze studenten. Met de uitzonderingen van deze Story-gevechten, trainen we oefengevechten of zijmissies in het weekend. De gameplay is behoorlijk gericht op verdedigen gebleven, maar er zijn ook sommige personages die snel krachtig genoeg worden om gepositioneerde vijanden in hun eentje te vernietigen. Op de lange termijn, is het echter veel vanzelfsprekender om je zwakkere eenheden te ondersteunen - zelfs de sterkste held kan niet op alles zijn voorbereid.

Een van de reden hiervoor is de game zelf, die niet altijd volledig eerlijk is. Alhoewel er wordt aangegeven of een aanval wel of niet het doelwit heeft geraakt, hebben systemen achter de schermen al bepaalde uitkomsten bepaald, zoals missers, voltreffers, enzovoorts. Zelfs via de terugspoelfunctie van Three Houses (die vergelijkbaar werkt als Mila's Turnwheel in Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia en belachelijk vaak gebruikt kan worden) kunnen we een aanval niet laten aankomen die in de eerste plaatst al het doelwit had gemist. Dit is altijd vervelend - helemaal omdat de illusie impliceert dan onze fouten goed gemaakt kunnen worden - maar dat is gewoon de aard van Fire Emblem. Af en toe heeft dit voorafbepaalde systeem ook invloed op 'class'-veranderingen, waar we zo op terugkomen, en dat betekent dat we onze studenten niet door hun examens kunnen 'cheaten' door op de restart-knop te drukken, aangezien de game zulke trucjes belet.

Fire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three Houses

Hoe dan ook, na de een derde van de game worden monsters geïntroduceerd als gevechtseenheden. Deze wezens beslaan vier (of meer) vakjes tegelijk en hebben meerdere levensbalken. Hun vernietigende aanvallen en individuele mechanismes bekrachtigen verschillende gevechtshoudingen, maar door hun pantser te breken - wat weer wordt gegeven met een visuele indicator - is het overeenkomende gedeelte van het monster kwetsbaar en kunnen onze eenheden significant meer schade toedienen. Gerichte aanvallen zijn de sleutel tot de overwinning bij deze kwalijke vijanden.

Nog een nieuw mechanisme heeft te maken met de bataljons van ons leger, die we toewijzen aan de meest ervaren eenheden. Elk van onze studenten kan de commandant worden van een kleine eenheid, wat ook zogeheten Gambits oplevert. Dit zijn speciale aanvallen met extra effecten die de bewegingen van vijanden kunnen beperken, territoriale effecten oproepen of zelfs monsters provoceren. Als een beest door een Gambit wordt geraakt kan deze bijvoorbeeld in de volgende ronde diegene die daar verantwoordelijk voor is aanvallen. Al deze dingen zijn echter relatief kleine aanpassingen die nauwelijks invloed hebben op het gevoel van de game, Intelligent Systems heeft echter meer risico genomen met het tweede gameplay-elementen. Het is tijd om terug naar de schoolbanken te gaan.

Het alledaagse leven op de universiteit volgt een vast schema, een die we niet zelf kunnen vormen. Normaal gesproken, trainen we onze studenten van maandag tot zaterdag, staan we ze bij tijdens groepsopdrachten en laten we ze afzonderlijk werken aan specifieke onderwerpen, zoals hoe ze een zwaard hanteren of om meer te weten te komen over de verschillende soorten magie in de game. Al deze dingen hebben een indirecte invloed op de effectiviteit van onze eenheden tijdens de gevechten, want door hard te studeren kan zelfs een tovenaar tot een kundige zwaardman worden omgeschoold. Dat is ook precies wat soms nodig is in het latere gedeelte van de game, waar je toegang krijgt tot de krachtige 'masterclasses'.

Zondag kan zelfstandig ingedeeld worden, waarbij je kunt kiezen of om trainingsoefeningen of zijmissies voort te zetten, of je tijd te verdoen in het klooster. Door het verkennen van de Officer's Academy kun je veel verschillende zijactiviteiten uitproberen - waaronder vissen, tuinieren en 'fetch'-quests - en het is meestal vanzelfsprekend om met je studenten te eten om hun motivatie te verhogen, want als ze een slechte dag achter de rug hebben worden ze misschien niet beter in een-op-een trainingssessies.

We kunnen die tijd ook voor onszelf gebruiken, door de trainen met andere professors van Garreg Mach, aangezien we onze eigen studenten beter kunnen begeleiden als we zelfs iedere onderwerp goed begrijpen. Op zondagen is het ook mogelijk om je studenten naar andere colleges te sturen om ze nieuwe inzichten te geven op specifieke onderwerpen. Of je kunt gewoon de hele dag slapen - je studenten nemen ook met plezier een pauze.

Technisch gezien is Fire Emblem: Three Houses niet de revelatie die we hadden verwacht en de titel stelt visueel teleur. Lange laadtijden scheiden de tactische gameplay af van de geanimeerde scènes en de uitgebreide schoolroutine, terwijl lelijke achtergronden en repetitieve gevechtsanimaties er om vragen overgeslagen en genegeerd te worden (wat overigens veel tijd scheelt). Het podium waar Fire Emblem zich afspeelt is absoluut fantastisch, maar wat de slagvelden betreft... die zijn erg weinig verbeterd sinds Awakening - en dat avontuur kwam in 2012 uit op de 3DS.

In Garreg Mach ziet alles er echter enorm goed uit, vooral doordat de academie veel interessante hoekjes heeft om te ontdekken. Jammer genoeg, bereikt de Switch vaak zijn limiet tijdens het vrij verkennen en dat zorgt voor prestatieproblemen plus merkbare laadtijden, en dit is zelfs nog overduidelijker als je in de handheldmodus speelt.

Het universiteitsleven is een logische evolutie voor een reeks die door de jaren heen gedeeltelijk is geslaagd dankzij diens focus op karakterontwikkeling. Het was voor ons niet altijd even eenvoudig om de vele gameplaysystemen van Three Houses te doorgronden, laat staan een relatie met de studenten op te bouwen, maar dat komt met de tijd. Het bizarre en over-de-top verhaal zal beslist animéfans aanspreken, vooral als je wat tijd spendeert met het volgen van de verhalen van de andere 'houses'. Als je het volledige verhaal met alle facetten wilt meemaken, staan er drie volledige 'playthroughs' te wachten. Daarmee kom je zonder meer aan de beschreven 200 uur, maar daar zit een aanzienlijke portie herhaling bij. Echter, aangezien herspeelbaarheid in het latere gedeelte erg aantrekkelijk is, is het jammer dat de technische presentatie en het gebrek aan innovatie rondom de gevechten deze anderzijds prachtige game terughouden.

9 / 10
+
IJzersterke strategische elementen; personages uitgebreid te ontwikkelen; Garreg Mach is een toffe plek met veel verschillende personages.