Crash Team Racing Nitro-Fueled

Crash Team Racing Nitro-Fueled

De gouden eeuw van kartracegames scheurt vrolijk verder nu Crash zich bij Mario en Sonic voegt aan de startlijn.

We kijken vaak met een roze zonnebril terug naar bepaalde games uit onze jeugd. Terwijl we het feit koesteren dat we ontelbare uren hebben in meesteren van de een of twee titels die we hadden hebben gestopt, zich niet bewust van de hoeveelheid content en simpele besturing die al snel achterhaald zou worden dankzij de hardware-upgrades die latere consolegeneraties ons zouden brengen. We herinneren ons vooral het plezier dat deze games ons brachten en pas als we die titels nu weer opnieuw spelen, bijvoorbeeld via de miniconsoles van Nintendo en PlayStation, beseffen we hoe beperkt de technologie destijds werkelijk was.

Aan deze liefde voor nostalgie zijn we onlangs verwend met remasters van de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en de Spyro Reignited Trilogy. Ontwikkelaar Beenox is geïnspireerd door onze gekoesterde herinneringen van deze oude klassiekers en het team is wederom terug met een schitterende recreatie van de PlayStation-kartracer met een Crash-thema.

Crash Bandicoot was oorspronkelijk bedacht als een PlayStation-mascotte, om het op te nemen tegen Mario en Sonic, en daarom was de energieke buideldier, net als zijn tijdsgenoten de ster in zijn eigen kartracegame. Daar was Crash Team Racing (of CTR in het kort), wat al snel uitgroeiende tot een geliefde titel in de gamecatalogus van de originele PlayStation en twee vervolgen voorbracht: Crash Nitro Kart en Crash Tag Team Racing. Crash Team Racing Nitro-Fueled is een vermenging van deze drie titels.

We willen allemaal dat remasters voelen als de games die we ons herinneren en waar we dol op zijn, en CTR Nitro-Fueled is daar geen uitzondering op. Echter willen we ook dat ze nieuw en mooi zijn... Deze reboot bestaat niet alleen uit geüpgradede framerates en hogere resoluties bovenop de bestaande games; alles is op prachtige wijze van de grond aan opnieuw gemaakt. Door dit te doen heeft Beenox enorm veel details aan de omgevingen, racetracks, karts en, natuurlijk, de racers zelf kunnen toevoegen. Zo veel dat het, ondanks dat allemaal nieuw is, voelt alsof het altijd al zo was. Ieder personage heeft een assortiment aan uitdrukkingen en gebaren die ze echt tot leven brengen. Hoe de kleinere personages bijvoorbeeld uit alle macht vastgrijpen als ze de Nitro-boost gebruiken is hilarisch, evenals Crash's verveelde blik tijdens het aanpassen van je kart.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

De aanpassingsopties zijn enorm uitgebreid in Crash Team Racing Nitro-Fueled. Tijdens de Adventure-modus zit je niet langer vast aan een standaard personage; iedere race en 'achievement' helpt je honderden modificaties vrij te spelen, zoals racers, karts, wielen, verfkleuren en stickers. Deze kunnen gaandeweg allemaal aangepast worden. Je kunt ook muntjes verdienen om exclusieve voorwerpen aan te schaffen in de constant veranderende in-game winkel. Een bonus: er zitten geen 'lootboxen' in de game. Alles is beschikbaar als je maar genoeg muntjes verdient (inclusief de aankomende Grand Prix-content, waarin we ook een bekende paarse draak krijgen te zien).

Eén ding dat intact is gebleven uit het origineel is de moeilijkheidscurve; CTR was een moeilijke game om onder de knie te krijgen en Nitro-Fueled is niet anders. Zelfs op de standaard moeilijkheidsgraad moet je iedere sprong, drift en bocht perfectioneren. Allemaal terwijl je een arsenaal aan wapens van je tegenstanders ontwijkt. Er is een driftmechanisme dat, hoeveel het lastig is om in de vingers te krijgen, je tijdelijke 'boosts' kan opleveren en die kun je aanvullen om aan het einde van de race te gebruiken. Als je dit goed toepast kun dit het verschil betekenen tussen winnen en verliezen, wat handig is aangezien er in de Adventure-modus geen plaats is voor de tweede plek - je moet iedere race winnen om verder te komen.

Crash Team Racing Nitro-FueledCrash Team Racing Nitro-Fueled

Het draait echter niet allemaal om serieuze raceactie, er is enorm veel plezier te beleven in het voltooien van de Challenge-modi, zoals de Time Trials, Relic Races, evenals de CTR e Crystal Challenges. Elk heeft een eigen moeilijkheidsgraad en met een overvloed aan racetracks om te verkennen, is er bijna altijd wel iets te doen. Voor spelers die hun CTR-vaardigheden als kind al hebben geperfectioneerd, is er een Hard-modus die de racevaardigheden van de computergestuurde racers behoorlijk opkrikt en voor puristen is er een Classic-modus, waarin je slechts een personage kunt gebruiken zonder aanpassingsopties (maak je geen zorgen, je krijgt wel alle beloningen).

Net als de meeste kartracers is de multiplayer waar de game het leukst wordt en daarin is CTR Nitro-Fueled geen uitzondering. We worden verwend met een split-screen Arcade-modus voor maximaal vier spelers, waarin je niet alleen tegen elkaar kunt racen, maar ook tegen een volle baan met computergestuurde racers. Je kunt je geluk ook online beproeven, waar we niet op kunnen wachten om online uit te proberen, maar op het moment van schrijven waren deze lobby's leeg (als we hierin problemen ondervinden, komen we daar hier op terug).

Als we een schoonheidsfoutje in de game moesten aanstippen dan zijn dat de laadtijden tussen de races. Tegenwoordig willen we geen halve minuut meer wachten tot de race is ingeladen, alhoewel het wachten de moeite is. De racetracks zijn namelijk fantastisch vormgeven, bevatten karakter en weelderige kleuren die een homage zijn aan de Crash-reeks en daar zullen fans van genieten.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een must-have voor iedereen die zijn jeugd wilt herleven en is, mogelijkerwijs, de beste kartracer na Mario Kart 8 Deluxe. Is dit de eerste keer kennismaking, wellicht was je nog niet geboren, dan kun je weinig misdoen met deze prachtige gemaakte maar knotsgekke reboot. Oh, en als je je afvraagt wat Crash en zijn vrienden na de '90s hebben uitgespookt, vergeet dan niet de aftiteling te bekijken!

9 / 10
+
Uitstekende herschepping; enorm veel content; boordevol met aanpassingsopties.