Generation Zero

Generation Zero

Avalanche Studios biedt een alternatieve visie van Zweden in 1989 waar robots op het platteland ronddwalen.

Een variatie aan vijandige machines die soms onverslaanbaar lijken, een beperkte hoeveelheid hulpmiddelen en een duistere, onvergeeflijke wereld. Het team bij Avalance heeft beslist geen aangename plek gemaakt om te zijn, aangezien we na enkele minuten van verkennen en 'looten' al besprongen worden door reusachtige mechs en minirobots. Die stuk voor stuk ons leven tot een hel willen maken. Na enkele spannende momenten waarbij we ons schuil houden en vijanden een voor een uitpikken, gaat onze zoektocht voor hulpmiddelen verder en beginnen we aan ons avontuur om tekenen van beschaving te vinden.

Aangezien de ontwikkelstudio in Stockholm is opgericht heeft het zeker de juiste papier in huis om de spelwereld van Generation Zero te maken en daarbij werd inspiratie gehaald uit Simon Stålenhag's 'tabletop rpg' Tales from the Loop. Aan bronmateriaal dus geen gebrek. De potentie van het verkennen van een interessante weergave van Zweden waar robots de macht hebben was dan ook groot in Generation Zero en de Iboholmen Castle-ruïnes die we aan het begin van de game aantreffen is een uitstekend voorbeeld van het soort gebieden waarvan we van hebben genoten tijdens ons avontuur. Dit gebied zat vol met 'loot', memorabele gevechtsscènes in een nauwe, afgebakende arena en wist echt de toon te zetten voor de rest van de 'campaign'. Echter zijn bezienswaardigheden als deze zeer schaars en weet de game de belofte van dat veelbelovende begin nooit waar te maken.

De game begint ietwat verstrooid, waarbij je wordt losgelaten in een klein kustgebied met weinig anders de kleren aan je lijf. Je vindt een briefje van iemands ouders waarin staat dat ze na het horen van het luchtalarm naar het dorp zijn gegaan. Het ziet er allemaal vrij troosteloos uit en de game begint hier direct mee als je begint te verkennen en er probeert achter te komen wat er met de bewoners die daar leefden is gebeurd. Het is een interessante opening, maar een die nooit echt vooruitgang boekt. Het grootste gedeelte van je tijd in Generation Zero voelt net als deze openingsmomenten, maar zonder diezelfde intrige. Duister, eenzaam en leeg.

Generation Zero

De game is echter zo nu en dan prachtig, vooral op de krachtigere consoles. Wij speelden op de Xbox One X en de dikke bossen die alleen verlicht wordt door het maanlicht ziet er fantastisch uit, met dynamisch weer dat bijdraagt aan de sfeer. Generation Zero voelt op zijn plek in de landelijke wildernis en meer gebieden, zoals de kasteelruïnes, zouden meer aan de openwereld hebben toegevoegd. We hadden graag natuurlijke grotformaties, bergpassen en interessante schuilplaatsen gehad om te verkennen, omdat dorpjes en steden niet zo goed passen en het leeuwendeel van deze gebieden ook worstelen om goed te draaien. Dat zorgt voor enorme framedrops, vooral tijdens de gevechtsscènes.

Over vechten gesproken, als je eenmaal enkele wapens weet te bemachtigen geven deze een bevredigend gevoel om te vertellen. Een aardige hoeveelheid terugslag geeft het schieten en realistisch gevoel en de vijanden zelf bieden goede visuele feedback als ze geraakt worden. De vonken vliegen in het rond en oorverdovende elektrische explosies begroeten je als je er in slaagt een van de ellendige robots uit te schakelen. Echter verder in de game kunnen de vijanden soms overweldigend zijn, vooral in je eentje. Enorme robots patrouilleren de grotere dorpjes en de beschikbare wapens voelen niet voldoende om deze uit te schakelen. We weten niet of dit expres zo is gedaan om de speler gevechten te laten vermijden, maar we hadden dolgraag toegang gehad tot meer vuurkracht om de game beter te balanceren als je alleen speelt en ons meer kans te geven om te overleven. Dat gezegd hebbende, de straf als je wordt uitgeschakeld door een robot is minimaal; er is een grote hoeveel aan 'adrenaline shots' beschikbaar om jezelf op te lappen en als deze op zijn kun 'spawn' je simpelweg bij het meest nabije 'safehouse'. Het vechten lijkt meer een obstakel voor het verkennen dan een essentiële 'gameplay loop' en we hadden graag meer focus zien liggen op de schietactie, aangezien de wereld zelf helemaal niet zo interessant is.

Het managen van je personage en 'inventory' is nuttig, maar pietepeuterig. Stuntelen met je wapens, ammunitie en 'medkits' tijdens het vechten gebeurt maar veel te vaak en zorgt er waarschijnlijk voor dat je doodgaat, aangezien de game niet vertraagd of pauzeert als je in de menu's zit. Welke geweren welke ammunitie gebruiken kan verwarrend zijn en het feit dat je de twee moet combineren om te herladen voelt als een onnodige extra stap om verder te gevechten. Als je net als ons alles wilt 'looten' ben je ook behoorlijk wat tijd bezig met het laten vallen van nutteloze voorwerpen, zoals radio's en fakkels, omdat het ingedrukt houden van de X-knop om iets op te pakken veel te verleidelijk is.

Het voortbewegen is ook niet de sterkste kant van de game. Rondbewegen is vaak pijnlijk langzaam met kilometers en kilometers die je moet lopen om het dichtstbijzijnde dorpje te vinden en uiteindelijk nieuwe 'loot' te bemachtigen. Er zijn auto- en voertuigwrakken in de spelwereld te vinden, maar geen van deze zijn bruikbaar, wat moeilijk is om te geloven. Bovendien had dit het rondbewegen een stuk makkelijker gemaakt. Echter is de grootste gemiste kans het niet kunnen besturen van robots/mechs. Terwijl we ronddwalen en de ene na de andere vijandengroep uitschakelen kunnen we het niet helpen constant te blijven denken hoe tof het was geweest als we een robot hadden kunnen overnemen en besturen. Dit zou twee van de grootste problemen van de game in een klap oplossen; een gebrek aan vuurkracht en variatie in gevechten, evenals het langzame, saaie voortbewegen dat het resultaat is van de mogelijkheid om alleen maar te kunnen lopen.

Generation ZeroGeneration Zero

Daarnaast heeft Generation Zero geen echte vooruitgang. De game leidt je door missies met kleine, vage briefjes over overlevenden en nederzettingen, maar niets daarvan materialiseert ooit. Het komt neer op dezelfde missiedoelen; kam bunkers uit (daar zijn er enorm veel van), schakel relaisstations uit en verken lege stadjes. Er zijn weinig interessante gebieden, zoals de kasteelruïnes uit het begin, en het wordt erg repetitief buiten het begingebied. Er ontbreekt aan enige echte motivatie om verder te spelen en te verkennen, aangezien de broodkruimels van het verhaal erg weinig bieden; de 'loot' is vaak meer van hetzelfde wat je al hebt en de robots worden saai om tegen te vechten. Jammer genoeg is hetgene dat in Generation Zero gebeurt veel minder interessant dan het idee dat robots in 1980's Zweden overnemen en de game weet uiteindelijk niet wat het wilt zijn. Diens opzet en structuur maakt het een survivalgame, maar het gebrek aan genuanceerde gameplaymechanismes die bij het genre passen ontbreken. Dit is vervangen met een generieke 'skill tree', zoals we die kennen van de meeste openwereldgames. Dit zou het meer een doorsnee openwereld-rpg kunnen maken, maar het missen van interessante personages, missies en verhalende elementen zorgt dat het ook dat nooit is.

We kunnen niet zeggen dat we geen plezier met Generation Zero hebben gehad, want dat is zeker wel het geval - zeker een paar uur in de co-op. Afgezien daarvan blijft de game te lang aanmodderen en had waarschijnlijk beter geweest als het zich meer had gefocust in plaatst van te proberen een enorme openwereld te maken. Losgeslagen robots in het landelijke Scandinavië was een geweldige opzet voor een "walking sim", maar in plaatst daar van is dit hier slechts een interessant achtergrondverhaal voor een zoutloze ongeïnspireerde openwereld-survivalgame.

Generation ZeroGeneration ZeroGeneration ZeroGeneration Zero
5 / 10
+