Onimusha: Warlords

Onimusha: Warlords

Capcom brengt nog een geest uit het verleden terug, alhoewel deze niet zo opgepoetst is als RE2.

Een verborgen pareltje in de archieven van Capcom, een geest uit het verleden - dit zijn twee clichés die gebruikt kunnen worden om de terugkeer van Onimusha, op de huidige consolegeneratie en pc, te beschrijven. Zeker, het is geen terugkeer zoals Resident Evil 2, maar beslist een echte comeback.

Mocht je Onimusha tot nu toe gemist hebben: de titel kwam voort uit de verbeeldingskracht van Yoshiki Okamoto, die een ninjaversie wilde maken van Resident Evil in de Sengoku-periode van het Feodale Japan. Als dat nog niet episch genoeg klinkt, het verhaal volgt Samanosuke, een samoerai die een prinses van demonen probeert te redden uit een kasteel. Dat doet hij in dit eerste deel samen met de vrouwelijke ninja, Kaede.

Het personage waarmee je in Onimusha: Warlords het meeste tijd spendeert is onze onbevreesde samoerai, maar je speelt af en toe ook als Kaede. Naast de meerdere speelbare personages, zijn er nog enkele elementen die het leent van de vroege Resident Evil-games. Zoals het oplossen van puzzels (bijvoorbeeld het vinden van medaillons om deuren te openen); een groot huis, in dit geval een Japans kasteel, vol met vallen en een laboratorium, stilstaande achtergronden, een vast cameraperspectief en 'Green Herbs' (je weet welke we bedoelen).

Onze held is een bekwame zwaardvechter die door het kasteel heen moet vechten, monsters moet afmaken en de zielen van demonen moet verzamelen. Het gevechtssysteem is geen standaard 'hack-and-slash'-actie, zoals we die kennen uit dat tijdperk, maar eerder een vrij doordachte ervaring; je moet zowel blokkeren, counteren, aanvallen en je wapen klaar houden om je samoeraivaardigheden volledig te benutten. Games als Dark Souls en Nioh hebben wellicht iets te danken aan het gevechtssysteem dat we hier zien, maar later vind je ook een pijl en boog en zelfs een geweer dat is te vergelijken met een shotgun - perfect om enkele eindbazen mee af te slachten.

Onimusha: WarlordsOnimusha: Warlords

Je krijgt te maken met meerdere eindbaasgevechten die uiteindelijk leiden naar het eindgevecht met Fortinbras - de koning der demonen. Nadat je demonen afslacht laten ze hun zielen achter die je kunt absorberen en vervolgens gebruikt om je drie magische zwaarden en drie verschillende 'orbs' te upgraden. Die laatste kunnen, naarmate ze krachtiger worden, gebruikt worden om verschillende deuren in het kasteel te openen.

Hierbij komt de nodige 'backtracking' kijken, omdat je ongeopende deuren in eerder bezochte gebieden moet openen. Onimusha: Warlords wordt echter nooit saai, omdat er vaak nieuwe monsters verschijnen die je willen doodmaken. Wij wisten de game de eerste keer binnen vier uurtjes uit te spelen, maar er is een Trophy beschikbaar als je hier onder de drie uur in slaagt. Dit klinkt wellicht aan de korte kant, maar voor ons voelde dit ongeveer als de perfecte speelduur.

Jammer genoeg kun je niet kiezen met welk personage je begint, dat is namelijk altijd Samanosuke. Het wisselsysteem uit Resident Evil 2 ontbreekt hier, waardoor je niet dus niet het hele avontuur anders kunt beleven. In RE2 kun je bijvoorbeeld de eerste keer met Leon spelen, de tweede keer met Claire, of andersom - hierbij wordt de tweede keer bovendien alle acties van de eerste keer meegenomen, inclusief opgepakte wapens, dialogen met andere personages en een gevecht met een gigantische bloederige alligator.

Onimusha: Warlords

Dat betekent niet dat een tweede 'playthrough' van Onimusha: Warlords geen meerwaarde heeft. Er zijn verschillende moeilijkheidsniveaus om te proberen en meer dan genoeg om te vinden, zoals documenten en puzzeldozen. Er zijn ook nieuwe outfits om vrij te spelen - wie wil er nou niet monsters afmaken in een gigantisch pandapak? Je kunt ook een nieuwe mini-game vrijspelen door alles te verzamelen van een specifiek voorwerp, wat behoorlijk vermakelijk is.

Dit is een remaster en geen remake, wat betekent dat het in principe dezelfde game is die iets is opgepoetst (inclusief een Easy-modus die meteen beschikbaar is). Deze veranderingen hebben echter de voor enorm veel vermaak gezorgd en het blijft leuk om door het Feodale Japan te schieten en te hakken, en monsters af te slachten die regelrecht uit de Japanse folklore lijken te komen.

Visueel is alles in Onimusha: Warlords veel gelikter en de 'textures' zien er veel scherper uit. De game zelf, de tussenfilmpjes en achtergronden van de omgevingen zijn ook allemaal geüpdatet. Ook is er volledige breedbeeldondersteuning toegevoegd, waardoor je dus zonder zwarte balken speelt - iets dat we bijvoorbeeld nog wel zagen bij de recente re-releases van Castlevania.

Begrijp ons niet verkeerd, visueel is Onimusha: Warlords niet verbluffend en het ziet er zeker niet uit als een hedendaagse titel. Dat doet echter weinig af aan de daadwerkelijke ervaring. Dit is een game die door het verhaal, gameplay en soundtrack wordt gedragen. Die laatste past perfect en zorgt voor een traditioneel sfeertje. De stemmen zijn soms ietwat theatraal, maar dat voelt gepast en wist ons zeker te bekoren. De geluidseffecten van het zwaard, weliswaar een tikkeltje 'arcade', voelen erg bevredigend bij het afslachten van een demoon. Het complimenteert stuk voor stuk de ervaring en werkt enorm goed.

Onimusha: Warlords

Het vaste cameraperspectief zorgt er af en toe voor dat je per ongeluk omdraait en op het scherm verdwaalt (een spiraalhelling tegen het einde was bijvoorbeeld enorm lastig). Dat klinkt wellicht als een minpunt, maar dat is het verrassend genoeg niet. Het is een vreemde nostalgische gewaarwording en herinnert ons aan enkele van de beste titels uit misschien wel een van de meest creatieve periodes in de PlayStation-geschiedenis.

Wat betekent dit echter voor de toekomst? Hoewel het niet de luxe behandeling heeft gehad zoals Capcom doet met Resident Evil 2, is het misschien een test voor de uitgever. We hopen zeker dat dit naar meer remasters, remakes of zelfs gloednieuwe games leidt. Stel je een nieuwe Onimusha voor, of Nemesis die je opjaagt of zelfs een nieuwe Dino Crisis die er zo goed uitziet als de nieuwe Resident Evil 2. Deze maand is daar misschien wel het begin van.

Als je van de eerste drie Resident Evil-games of de Onimusha-reeks hebt genoten, dan is Warlords een titel die je zeker moet oppikken. Het verhaal, de aangescherpte graphics en de gameplay zorgen voor een overvloed aan nostalgie. Iedereen die de game niet kent, maar geïnteresseerd is in het thema, moet dat zeker ook doen. Het ziet er namelijk best goed uit, klinkt fantastisch en Onimusha: Warlords heeft enkele enorm vermakelijke gameplay. Het grijpt terug naar de gouden eeuw, maar tentoonstelt die geweldige periode op voortreffelijke wijze.

Onimusha: WarlordsOnimusha: WarlordsOnimusha: Warlords
8 / 10
+