Astro Bot Rescue Mission

Astro Bot Rescue Mission

Een nieuwe topper voor de PSVR met enkele schattige robotjes.

Hoewel sommige gamers de VR-hype als een opwelling hebben afgeschreven, blijft PlayStation VR zich continue evolueren. Met drie miljoen verkochte exemplaren heeft het de leiding over zijn twee concurrenten, de HTC Vive en Oculus Rift, verder versterkt. Sony kreeg echter terechte kritiek, want na een goede eerste golf aan veelbelovende first-party titels bleef het erg lang stil. Maar deze droogte wordt nu onderbroken, want Astro Bot Rescue Mission van Sony's Japan Studio tentoonstelt hoeveel creativiteit er te vinden kan zijn achter de witte VR-glazen.

Sony heeft verstandig naar zijn fans geluisterd, want Astro Bot Rescue Mission is als het ware de volledige versie van de Playroom VR, het voorproefje met minigames van Sony die gratis bij de launch van PSVR verscheen. Daarin was het er ook een prachtig wit robotje te vinden, die deed denken aan Sony's echte Aibo-robots en een idyllisch graslandschap afzocht naar zijn vermiste collegarobotjes.

Via een introfilmpje krijgen we te zien dat er in Astro Bot Rescue Mission dit keer 160 schattige robotjes zoek raken. Hun ruimteschip wordt onderweg aangevallen door een slecht gehumeurd slijmerig buitenaardse wezen. Deze aast op de enorme VR-headset die op de boeg van het astroschip is te vinden en scheurt het ruimtevoertuig in stukken waardoor de inzittenden op vijf verschillende kleine planeten terechtkomen.

Astro Bot Rescue Mission

De gestrande robots moeten door het laatst achtergebleven bemanningslid, met hulp van de speler als opperrobot met VR-bril, opgespoord worden via enkele halsbrekende sprongen en gevechten. Net als de VR-hit Moss wordt het hoofdpersonage met de DualShock 4-controller bestuurt, maar zien we onszelf soms ook terug in de omgeving via enorme schermen of in weerspiegelende oppervlaktes als een gigantisch wezen dat verantwoordelijk is voor het lot van de kleinere spelfiguren.

Net als in de Playroom-versie komen we terecht in een rustiek weidelandschap om onze handlangers te vinden. Deze wereld is in Astro Bot Rescue Mission echter behoorlijk gegroeid en strekt zich vaak naar boven of onder uit met vele verborgen plekken waar robotjes en gouden muntjes (soms ook gigantische muntjes of verpakt in kleurrijke containers) zijn te vinden.

Astro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue Mission

Om deze te bereiken kan onze Astro Bot springen, kort zweven dankzij een straalmotor, slaan en een wervelaanval uitvoeren. Die laatste is behoorlijk handig in de gevechten met de vele schattige tegenstanders, maar de meest elegante manier om deze uit te schakelen is ze te roosteren door er met je straalmotor overheen zweven. Net als bij iedere platformtitel is perfecte timing natuurlijk een vereiste. De game biedt daarvan de nodige uitdaging met bewegende en ronddraaiende platformen, vallende of brekende blokken, vuur, lava en dodelijke punten.

Natuurlijk vindt Astro Bot Rescue Mission het wiel niet opnieuw uit. Veel elementen doen denken aan Super Mario of Rayman, maar het speciale is hoe innovatief deze elementen aanvoelen. De integratie van VR geeft daar een eigen draai aan, omdat de speler ook fysiek wordt betrokken bij de actie. Bovendien gebruik je je eigen hoofd als de "camera" voor de game. Als een robot zich achter een hoekje verstopt moet je bijvoorbeeld naar voren leunen om deze te zien. Als je alle bots in de game, en de vrijwel onzichtbare verborgen kameleons, wilt vinden is actief verkennen een essentieel onderdeel van de game.

Astro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue Mission

In sommige gevallen kan het zelfs nuttig zijn om op te staan of te hurken om een beter perspectief te krijgen. Ook moet je soms ontwijkende manoeuvres met je hoofd maken om te voorkomen dat slijm of splinters je zicht verpesten en in heel af en toe zelfs voorkomen dat je geraakt wordt door een vijand, waardoor je anders weer vanaf het laatste checkpoint moet beginnen. Je moet soms zelfs in je controller blazen om obstakels of vijanden uit de weg te ruimen.

Speciale apparatuurkisten voegen tevens nieuwe opties toe aan de DualShock 4-controller. Dat is erg natuurlijk geïmplementeerd en vereist soms erg nauwkeurige timing bij het besturen van de Astro Bot en het fysiek bewegen van de controller. De ontwikkelaar heeft enkele voortreffelijke 'easter eggs' in de game verwerkt en deze ontdekken is een van de leukste elementen van de game (en daarom verklappen we ze ook niet).

Astro Bot Rescue Mission biedt daardoor ook enorm veel afwisseling, zelfs al raak je vrij snel gewend aan de gameplay en de trucjes. Hierdoor is het vinden van alle acht robotjes en de kameleon in de latere levels ook steeds vanzelfsprekender. De kameleons zijn toegevoegd voor spelers die de game wellicht iets te makkelijk vinden. Door deze vrijwel onzichtbare reptielen te vinden, door er langdurig naar te staren, zijn Challenge Levels vrij te spelen, die zelf weer nieuwe uitdagingen bieden. Iedere 20 levels leveren zo een uitdaging, evenals vijf 'rematches' van eindbaasgevechten, op.

Astro Bot Rescue Mission

Als bonus is ook het Astro Bots-ruimteschip te bezoeken, waarin alle geredde bots van hun leven genieten, evenals de zeldzame zilveren en gouden varianten die met de uitdagingen zijn te krijgen. In een UFO Catcher, net als in Playroom VR, zijn de gouden muntjes in te wisselen voor speelsets voor op het ruimteschip. Deze voegen elementen uit de levels toe en laten je in alle vrijheid met deze spelen in het ruimteschip. Een kleine toevoeging, maar enorm vermakelijk en schattig. Het viert bovendien de vindingrijkheid van de ontwikkelaar buiten de levels om.

Vaak sluiten we PSVR-reviews af met het nodige gezeur (dat de games geweldig zijn, maar te klein of kort om echt relevant te zijn). Dat is niet het geval bij Astro Bot Rescue Mission. Het kost makkelijk tien uur om door alle vijf de spelwerelden heen te spelen en je levensbalk volledig te maximaliseren. Verdubbel dat als je de game, inclusief alle uitdagingen, volledig wilt uitspelen.

Al deze geweldige creatieve ideeën laten niets te wensen over en de prachtige graphics, met ingenieuze 'textures', bieden een zeer indrukwekkende demonstratie van de visuele kwaliteit van de Sony's VR-headset. Het magische woord bij al deze VR-headsets is 'anti-aliasing' en deze is in Astro Bot Rescue Mission zo hoog en scherp dat het gelijkwaardig is met de beeldkwaliteit van de Vive en Rift. Het enige waar we nog om kunnen vragen is, net als bij alle geweldige games, nog meer content. Het enige kleine kritiekpunt dat we hebben betreft de muziek. Deze is fantastisch, maar sommige nummers worden hier geremixt voor verschillende spelwerelden en daarom hadden we op dit vlak graag iets meer variatie gezien.

Astro Bot Rescue Mission is echt een geweldige ervaring die op indrukwekkende wijze tentoonstelt wat PlayStation VR kan bieden. Het is een betoverende, volwaardige en "lange" game die samen met Resident Evil 7: Biohazard en de Wipeout Omega Collection momenteel de gouden 'must-have' driehoek vormt op de PSVR.

9 / 10
+
Charmant design; veel geweldige gameplayideeën, vermakelijke VR-werking; sprankelend gelikte graphics.