MXGP Pro

MXGP Pro

Milestone is weer terug met een nieuwe motorgame. Heeft de studio het beste voor het laatst bewaard?

MXGP Pro is vernoemd naar de nieuwe Pro Physics, een poging tot meer realisme die duidelijk maakt dat deze 'reboot' er naar streeft om een echte authentieke motorcrosservaring te bieden. Dit vierde deel bevat alle banen en motorrijders uit van het seizoen 2017, een nieuw fotogrammetriesysteem voor verbeterde realisme bij de banen en een trainingsmodus waar je vrijelijk kunt rondcrossen. Er verschijnt ieder jaar een nieuwe titel in deze reeks die bovendien vrij vergelijkbaar is met Monster Energy Supercross die enkele maanden geleden verscheen. Het is dan ook begrijpelijk dat er druk ligt op dit vernieuwde deel in de reeks.

MXGP Pro biedt spelers twee opties als ze hun carrière beginnen: Standard en Extreme. De Extreme-carrière komt meer ervaren spelers tegemoet en vergrendelt alle racehulpmiddelen en voorkomt het gebruik van de terugspoelfunctie, waar we zo afhankelijk van waren. In ruil voor de afmattende beperkingen ontvangen spelers meer punten en bekendheid voor het meedoen aan races, evenals exclusieve outfits. Je begint je carrière door het kiezen van je fabrikant en verschillende sponsoren voordat je de identiteit van je toekomstige kampioen vormt. Net als in andere Milestone-titels (MotoGP en Monster Energy Supercross) werk je om je rang in de sport te verbeteren door het tekenen van betere contracten plus sponsordeals en het op te nemen tegen de beste racers ter wereld.

Anders dan in MotoGP 18 (waarvan hier onze review te lezen is) bevat MXGP Pro een volwaardige trainingsmodus die spelers aanspoort om hun vaardigheden op te poetsen. Spelers kunnen zichzelf onderwijzen in starten, remmen, 'in-air' controle, bochten en rijden op nat wegdek; waarbij elk onderdeel uit vijf verschillende sessies bestaat. Het voltooien van de eerste sessies leert je bijvoorbeeld om veel sneller uit de startblokken te schieten en het voltooien van de remsessies geeft je de mogelijkheid om de gevoeligheid en effectiviteit van je remmen te verbeteren. Aangezien nauwkeurige controle een vereiste is als je losgaat op de met modder besmeurde heuvels en halsbrekende bochten, kan de gameplay al snel afschrikken. Echter zorgen deze beloningen er voor dat spelers door de trainingsmodus spelen en de game zelf blijven spelen.

MXGP Pro

Buiten de carrière- en trainingsmodi is er ook online multiplayer en een handjevol andere singleplayermodi om je mee bezig te houden. De online multiplayer laat je op de 19 beschikbare banen tegen andere spelers racen (zonder beide 'compound'-banen) en je kunt hier verschillende aspecten aanpassen, zoals de 'physics', de lengte van een race en botsingen om je eigen race te 'hosten'. De singleplayermodi bevatten dit keer Time Attack, Championship en Grand Prix. Time Attack spreekt voor zich en laat je om de snelste tijd racen; Grand Prix is geweldig voor een doorsnee potje en laat je alle banen afzonderlijk spelen; en Championship laat je aan de slag gaan met een eigen aangepaste reeks van races.

Door rondje (op de PlayStation 4) ingedrukt te houden in het hoofdmenu transporteer je naar een trainingscompound bij het Gardameer in Italië waar je vrij kunt trainen. Deze 'sandbox' laat je vrijelijk door verschillende soorten terrein crossen, je kunt tussen de bomen door racen en verschillende 'ramps' uitproberen op een korte 'dirt track'. De compound is ook perfect om aanpassingen aan je motor uit te proberen en is tegelijkertijd ook een ontspannende afleiding als je gewoon even rond wil rijden door een prachtige omgeving. Daarmee is de compound ook de perfecte speelplaats voor nieuwkomers voordat ze echt aan de slag gaan en een uitstekende stressvrije manier om te wennen aan het racen in verschillende omstandigheden.

MXGP ProMXGP Pro

Er is visueel weliswaar geen enorme upgrade, zoals in MotoGP 18 dankzij de Unreal Engine 4, maar er zijn nog steeds genoeg subtiele aanpassingen die het visuele plaatje completer maken. MXGP Pro is het eerste deel in de reeks die gebruikt maakt van het nieuwe fotogrammetriesysteem, waardoor de banen enorm nauwkeurig zijn nagemaakt uit het echte leven. Alle banen, van de weelderige bergpas in Pietramurata (Italië) tot het beboste landschap van het Tsjechische Loket, zijn verbluffend en de kleine details - zoals rondspattend modder en wind die het shirt van de racers doet wapperen - wisten ons volledig onder te dompelen in de ervaring.

Aangeprezen als de "meest realistische MX-ervaring ooit" bevat MXGP Pro verbeterde race-'physics' die Milestone Pro Physics heeft genoemd. Deze verbeteringen, die zijn geïmplementeerde met feedback van de community, bestaan uit koppelingscontrole voor een snellere start, meer controle in de lucht en realistische 'whips'. Er is ook een verbeterde kunstmatige intelligentie die is geprogrammeerd om zich veel meer als echte pro racers te gedragen, maar ze ook veel beter maakt in het volgen van de ideale racelijn en daardoor is de concurrentie een stuk pittiger. Ook de mogelijkheid om ieder onderdeel van je motor aan te passen is een prima toevoeging. Vooral ervaren spelers zullen dit waarderen, omdat de flexibiliteit hierdoor enorm is vergroot en het makkelijker is om je eigen ideale instellingen te vinden.

Het voelt wellicht niet als een hele grote stap vooruit ten opzichte van diens voorganger en het recent verschenen MotoGP 18, maar MXGP Pro blijft nog steeds vasthouden aan de belofte als een van de meest realistische en schitterende MX-titels op de markt. Buiten de meer realistische Pro Physics en het fotogrammetriesysteem, biedt dit deel spelers ook meer flexibiliteit in het aanpassen van de motoren. Daarbovenop is de compound een perfecte manier voor nieuwkomers om kennis te maken met de game. De titel van de game zinspeelt wellicht op een volledige herstart voor de reeks en als je dat verwacht wordt je waarschijnlijk teleurgesteld. Als je echter een solide motorcrosservaring zoekt is het lastig om een betere titel te vinden. Dat gezegd hebbende: er is nog steeds een behoorlijke overlap met andere carrièremodi van Milestone en als je er al eentje hebt gespeeld dit jaar is deze motorgame wellicht iets te veel van het goede.

MXGP ProMXGP ProMXGP ProMXGP Pro
7 / 10
+