Paladins: Champions of the Realm

Paladins: Champions of the Realm

Na anderhalf jaar in Early Access is het tijd voor de volledige lancering.

Als je eerder van Paladins: Champions of the Realm hebt gehoord, heb je ongetwijfeld ook de onvermijdelijke Overwatch-vergelijkingen en kritiek gehoord. In zeker zin stond dat altijd te gebeuren gezien de kleurrijke visuele stijl en het feit dat beide zich stevig gevestigd hebben in het 'hero shooter'-genre. Elementen als aanpassingsmogelijkheden voor spelers onderscheiden Paladins echter van andere hero shooters. De game is sinds september 2016 te vinden in Early Access en is sindsdien aangepast en verandert; terwijl het steeds meer spelers wist aan te trekken; en daaruit weer meer feedback wist te verzamelen. Nu kunnen we aan de slag met de volledige versie.

Laten we beginnen om je uit te leggen wat er aan het begin van ieder potje gebeurt. Als eerst kies je je held en een Talent, een bonus die het effect of sterkte van een van je vaardigheden verhoogt. Hierna kies je je Loadout, wat vijf kaarten zijn die elk hun eigen effecten hebben en vervolgens wordt je losgelaten in de game om te beginnen met spelen.

En dat is ook wat voor sommige spelers een breekpunt kan zijn. De toegevoegde toeters en bellen zijn wellicht enigszins intimiderend voor nieuwe spelers. Als je begint en een eenvoudige 'drop-in-and-play'-aanpak verwacht, dan zijn het kiezen van een Talent en Loadout misschien een beetje verwarrend. Daarom adviseren we eerst te oefenen voordat je het daadwerkelijk tegen andere spelers opneemt.

Voor nieuwkomers is het hoofdmenu wellicht ook ietwat intimiderend. Daar vind je namelijk dagelijkse beloningen, quests, de Battle Pass en een winkel. Net als bij de rest realiseer je je echter na verloop van tijd dat dit simpelweg meer opties zijn om de game meer pit te geven. De quests bieden bijvoorbeeld drijfveren voor extra XP en muntjes om uit te geven in de winkel. Terwijl de Battle Pass iedere week geregeld drijfveren bieden, alhoewel je daar voor moet betalen (Fortnite-spelers zijn bekend met dit model).

Paladins: Champions of the Realm

In de winkel is er ook genoeg te vinden, inclusief een Champion Pack voor 29,99 euro, die alle huidige en toekomstige Champions (personages) vrijspeelt; de Season Pass voor 39,99 euro, met alle Battle Passes voor het jaar; en een Digital Deluxe-versie voor 59,99 euro, met daarin de Season Pass en Champions Pack. Daarbovenop zijn er natuurlijk skins, mounts, sprays, announcers, poses en meer om vrij te spelen; evenals lootboxen om te kopen die deze voorwerpen bevatten. Het betreft hier geen 'pay-to-win'-opzet en het betreft puur cosmetische aankopen.

Over pay-to-win gesproken er was veel te doen om het kaartensysteem dat vorig jaar werd geïntroduceerd, die sommige er van beschuldigden pay-to-win te zijn. Deze is enkele maanden geleden echter verwijderd. In plaats hiervan is er nu een 'deck building'-systeem die het mogelijk maakt om je personage aan je wensen en eigen speelstijl aan te passen. Talens worden bijvoorbeeld vrijgespeeld door het verdienen van XP en verder te geraken in de game, terwijl Loadouts je 15 punten laten verdelen over vijf kaarten om een deck te maken dat bij je past, afhankelijk van de verschillende bonussen van iedere kaart. Aangezien iedere Champion Card gratis is, is dit een veel beter systeem dan het kaartensysteem dat er voorheen in de game zat. Het geeft je echt de mogelijkheid om diepgaande aanpassingen door te voeren die invloed hebben hoe je speelt.

Nu we de structuur en extra's van de game hebben uitgelegd, luidt de vraag: hoe speelt het. Als je de game opstart heb je de keuze tussen Deathmatch, Siege en Ranked. Alhoewel je net als in andere shooter een bepaald level moet bereiken voordat je in de laatstgenoemde aan de slag kunt. Deathmatch spreekt voor zich en draait om gamemodi zoals Team Deathmatch en anderen die je laten vechten om de controle over een zone op de 'map'. Siege aan de andere kant werkt als de Payload in Overwatch (onze excuses, dit is de makkelijkste vergelijking) en laat teams een punt onder controle houden om vervolgens een beweging doelwit richting het einddoel te begeleiden.

Deze modi zullen weinig spelers verbluffen en de eenvoud er van is wat het een genot maakt. Met zoveel om te kiezen en aan te passen buiten een potje, is de opzet van een potje zelf behoorlijk rechttoe rechtaan. Dit zorgt er voor dat spelers makkelijk begrijpen wat er moet gebeuren, ongeacht hun vaardigheidslevel. Als nieuwkomers een held vinden waar ze goed mee zijn, kunnen ze hiermee bijvoorbeeld in hun eerste potje weleens als eerste mee eindigen.

Paladins: Champions of the Realm
Paladins: Champions of the Realm

Als het moeilijk begint te worden en je oog-in-oog komt te staan met ervaren tegenstand dan speelt de samenstelling van je team een rol. Helden zijn verdeeld in Front Line-, Flank-, Damage- en Support-'classes' en alleen door je team te balanceren krijg je het beste resultaat. Sommige zoals Fernando (een Front Line) met een schild kunnen bijvoorbeeld bruikbaar bij het verdedigen van een punt, terwijl Androxus of Lex (Flanks) bruikbaar zijn om de tegenstanders vanachter te bereiken voor een snelle aanval. Wederom, is dit niet te ingewikkeld voor mensen die eerder shooters gespeeld hebben - vooral hero shooters - maar het is het melden waard aangezien het een extra laag toevoegt aan het geheel.

Wat de Champions zelf betreft: we hebben er enorm van genoten om ze te experimenteren en dat biedt een enorm veel creativiteit. Onze favoriet was bijvoorbeeld Mal'Damba die schoten afvuurt uit een slang en bij herladen de oude slang richting tegenstanders gooit en deze verbluft. Of het nu de visuele stijl of de in-game mogelijkheden zijn: er is enorm veel variatie om uit te kiezen en tijdens het spelen kregen we niet het gevoel dat er één meer dan een andere werd gekozen. Net zo voelde de game gebalanceerd, wat zonder twijfel te danken is aan het langdurige verblijf in Early Access.

Daarnaast heeft ieder personage vijf vaardigheden: je normale aanval op R2 een bewegingsvaardigheid (zoals rollen of ontwijken) met R1; twee gevarieerde vaardigheden op L1 en L2; en een speciale aanval op driehoekje die je moet opladen (als je het nog niet geraden had we hebben de game vooral op de PlayStation 4 gespeeld). Doordat ieder personage variaties heeft op iedere vaardigheid, is er genoeg om uit te kiezen bij het selecteren van een personage. Kinessa's L2-vaardigheid verandert bijvoorbeeld haar geweer in een sniper, wat geweldig is voor support van een afstand.

Paladins: Champions of the Realm

Met vijf verschillende Champions die op het scherm rondrennen met kleurrijke aanvallen kunnen potjes soms chaotische en hectisch worden, maar dat is iets goeds en erg meeslepend als je voor de 'capture points' strijdt. De maps zijn ook slim ontworpen met verschillende knelpunten die mensen naar elkaar toe dwingen en verschillende lanen die Flanks laten uitblinken. We moeten zeggen dat sommige maps (zoals Trade District) iets te groot en doelloos aanvoelden, aangezien we vaak ronddwaalden en ons afvroegen waar de rest was tijdens het spelen van Team Deathmatch.

Elke Champion handelt natuurlijk anders, maar wat het schieten in het algemeen betreft: deze voelde precies zoals het moet; bevredigend en ieder wapen voelde uniek. De langzamere wapens zoals Pip's geweren die vuur 'potions' afschieten voelden bijvoorbeeld licht, terwijl de zwaargewichten zoals Drogoz' raketten zwaar en trager voelden. Elk wapen heeft ook eigen plus- en minpunten, net als de personages zelf.

Al met al hebben we enorm genoten van onze tijd met Paladins, vooral toen we op gang begonnen te komen en er achter kwamen welke personages aan bevielen en welke niet; evenals het leren van de subtiliteiten van alle maps. Het is niet altijd perfect en het is jammer dat er altijd vergelijkingen worden getrokken met Blizzard's Overwatch, maar aangezien Paladins free-to-play is kan dat je misschien overhalen om de game uit te proberen. Wij bevelen dit van harte aan.

Voor de toekomst zijn we benieuwd om te zien wat de Battlegrounds-modus toevoegt. Deze Battle Royale-achtige modus is al speelbaar in open bèta, maar deze wordt binnenkort als standalonetitel of update toegevoegd. Paladins' mix van helden, kaarten, vijanden en kisten wordt dan gecombineerd met een alsmaar krimpende zone. Tot dan genieten we van hetgene dat de game te bieden heeft en kijken we of we onze vaardigheden kunnen aanscherpen.

Paladins: Champions of the RealmPaladins: Champions of the Realm
7 / 10
+