Northgard

Northgard

De real-time strategiegame heeft Early Access verlaten en trekt het woeste Noorden in.

Met Northgard probeert Shiro Games nieuw leven te blazen in het real-time strategiegenre. Dit is niet alleen een eerbetoon aan Warcraft 3 en Age of Empires gekleed in Vikingbepantsering - het is ook een verfrissende combinatie van real-time strategie, Settlers-achtig stadbouwen, evenals klassieke bordspelen waar je langzaam de wereldkaart koloniseert.

Shiro Games, die ook verantwoordelijk was voor het fantastische Evoland, werkt al bijna een jaar aan Northgard in Early Access. Het nieuwe is dat de game nu af is en ook een korte 'campaign' bevat die de vele verschillende clans introduceert uit de single- en multiplayer. De volledige release van de game kent natuurlijk vele kleinere veranderingen, waarvan we de nodige bespreken in deze review.

De game, zoals de naam impliceert, speelt zich af in Northgard: een woest en ongetemd continent dat de Vikingen ontdekken, waar de winters hard zijn en mythische wezens heersen. Grote gedeeltes van de wereldkaart worden daarom van nature bewoond door deze beesten, zoals reuzen (jötunn genoemd), gnomen en Walkuren. Hoewel met zowel de jötunn als gnomen gehandeld kan worden zijn de meeste andere niet-menselijke rassen vijandelijk.

De speler kan kiezen uit een groeiend aantal clans om te spelen, elk met zijn eigen voordelen. Zo kan de geitclan Heidrun een schapenstal bouwen die van schapen een voortdurende vleesbron maakt (normaal moet een schaap gedood worden om vlees te produceren). Deze aanpak staat in contrast met de clan van de raaf, Huginn en Muninn genoemd, die huurlingen kan bevelen vijandelijke kusten aan te vallen en geld (Kröwns) kan uitgeven in plaats van voedsel om een gebied te koloniseren. Alle zes clans in de game zijn enerverend om mee te spelen en leveren erg verschillende aanpakken op. Ze lijken redelijk gebalanceerd, afgezien van de ietwat zwakker voelende clan van de wolf - iets waar de ontwikkelaar in toekomstige patches aan gaat werken.

Northgard

Als je een nieuwe game begint in Northgard bezit je een beperkt gebied, een Town Hall en enkele dorpsbewoners. Dit zijn basis inwoners die in je Town Hall worden gegenereerd, mits je genoeg huizen hebt en je mensen blij houdt. Dorpsbewoners zijn nodig om te bouwen je huizen te repareren, maar ze verzamelen ook voedsel als ze niet anders worden opgedragen.

Al je inwoners kunnen verschillende rollen worden toegewezen als je dat verlangt. Dit betekent dat dorpsbewoners ter plekke opgedragen kunnen worden om boeren, vissers, krijgers of iets anders te worden. Om te beginnen draait de game helemaal om het opzetten van een goedwerkende basis en dit vereist een Scout Camp, wat je de kaart laat verkennen, en een Woodcutter's Lodge, om het hout te verzamelen waar je mee bouwt.

Naarmate de game vordert worden je behoeften ingewikkelder en is het niet voldoende om eenvoudige middelen zoals hout en voedsel te verzamelen; je moet je economie draaiende krijgen en zorgen dat je mensen blij blijven. Dit betekent dat je je inwoners niet gewond kan laten en daarvoor heb je genezers nodig. Net zo moet je huizen upgraden en er voor zorgen dat niemand ziek wordt (Vikingen zijn veeleisende mensen). Een economie vereist een inkomstenbron en dus heb je ook handelaars nodig. Natuurlijk moet je uitbreiden en koloniseren, en daar heb je krijgers voor nodig. Opeens zijn er veel meer bewegende elementen om in de gaten te houden.

De lijst met gebouwen en eenheden om bij te houden blijven zich uitbreiden en Northgard draait echt om het balanceren van je stad om precies de goede economie te hebben. Tegelijkertijd moet je verzekeren dat je je voedsel- en houtreserves niet opmaakt tijdens de winter als je werkers minder productief.

Northgard

Voor spelers die klassieke real-time strategiegames zoals Age of Empires gewend zijn voelt Northgard een beetje geautomatiseerd. Als je bijvoorbeeld een Fisherman's Hut hebt opgebouwd en de werkers hebt aangewezen, is er niet veel meer daar te doen. De afwezigheid van micromanagement had saai kunnen zijn als de rest van de game je niet vereiste om gebeurtenissen over het hele rijk constant in de gaten te houden. Van ratten die je voedsel besmetten tot de winter die altijd op de loer ligt. Rampen staan altijd op het punt om te gebeuren en vereisen dat je op je hoede blijft. Dit verzekert dat de speler niet zomaar een groot leger kan bouwen om de rest van de kaart kan overnemen en het zorgt voor een fijne afwisseling qua tempo van andere real-time strategietitels.

Dit brengt ons bij wellicht het meest interessante aspect van Northgard: er zijn slimmere manieren om de overwinning te behalen dan simpelweg je vijanden in gevecht te vernietigen. Net als in bordspellen zoals Catan spelen handel en verkenning belangrijke rollen. Wellicht is de snelste weg naar overwinning voor sommige spelers bijvoorbeeld de grootste handelsmacht te worden. Dat is te bereiken door Kröwns naar je thuisland te sturen, wat natuurlijke een degelijk inkomen vereist. De andere niet-gewelddadige opties zijn wijsheid en bekendheid. Natuurlijk kun je ook ouderwets je vijand uitschakelen. Het probleem met dit laatste is dat krijgers duur zijn en geen voedsel of geld produceren. Oorlog is daardoor vaak contraproductief. Er zijn zogeheten "map specials", wat extra winopties zijn, zoals het sluiten van een poort naar Helheim.

Bekendheid kan geproduceerd worden met bepaalde gebouwen, door uit te breiden of via strooptochten. Door meer bekendheid te verwerven kun je ook bepaalde beloningen ontvangen, zoals specifieke hulpmiddelen of een unieke krijger. Wijsheid werkt net als ervaringspunten en geeft toegang tot bepaalde bonussen. Wijsheid is te vergaren door Lore te verzamelen dat weer met strooptochten te verkrijgen is, maar ook door het toewijzen van Loremasters aan specifieke herkenningspunten zoals stenen cirkels.

Wij vonden de ontspannende aanpak van Northgard enorm vermakelijk en het maakt de game een van de meest meeslepende ervaring die we gehad hebben in het genre. Het uitstekende match voor spelers die op zoek zijn naar iets een beetje minder oorlogsgericht dan de gebruikelijke real-time strategiegame. In ons geval betekende het genre vaak een pijnlijk verlies, aangezien we ons richtten op het bouwen van een mooie basis en niet zo zeer op het er uit stampen van een effectief leger. Als je dezelfde langzame aanpak hebt bij strategiegames dan zal het je verblijden dat Northgard precies dit soort spelers beloont en dat doet zonder de game tergend traag te maken.

Dit is alleen mogelijk dankzij de winstcriteria in Northgard, die erg verschilt van de "maak iedereen dood"-houding van Command & Conquer en toelaat de meest bekende leider of handelskoning te zijn om te winnen. Het gevoel van winnen kan hier echter een beetje een anticlimax zijn, doordat de game vrij abrupt kan eindigen. Dit is waarom de ontwikkelaar je laat verder spelen, zelfs als je gewonnen hebt. Dit is hetzelfde als het spelen van Catan, dat ook erg abrupt kan eindigen. De weg naar de overwinning is echter nog steeds leuk en we ook vaak op deze manier verder gespeeld.

Northgard
NorthgardNorthgard

Zelfs al voelt de game ontspannen: een potje kan in Northgard daadwerkelijk sneller afgelopen zijn dan in de meeste real-time strategiegames, aangezien het niet noodzakelijk is om je tegenstander uit te roeien. Dankzij de vele wegen naar de overwinning vermijdt de game dat het oneindig duurt om te voltooien en daarom wordt het nooit monotoon. Begrijp ons niet verkeerd Northgard kan nog steeds je geduld beproeven en dit is vooral waar tijdens de winter als je je niets kunt permitteren en gewoon moet wachten om je basis om genoeg hulpmiddelen te verzamelen om uit te breiden of nieuwe krijgers te huren. Tijdens deze periodes zit je gewoon naar de basis te staren, zonder dat er echt iets gebeurt.

Dit is een goed moment om de nieuwe campaign in de game te bespreken. Hoewel Rig's Saga, zoals deze heet, qua verhaal degelijk is en de game vanuit nieuwe hoeken belicht, is de gameplay gewoon niet zo goed als in de normale potjes van Northgard. Als de rechtmatige erfgenaam van de troon, Rig, trek je er op uit om je vader de wreken en zijn hoorn terug te krijgen. Op het avontuur maak je allianties met andere clans om dit te doen en kan je ook als deze spelen. Hoewel de campaign geen prijzen in de wacht zal slepen voor het verhaal, is het prima als je een beetje achtergrondinformatie wilt over het universum van de game.

De campaign heeft echter een gameplayprobleem: de wincriteria die het stelt is alleen niet zo leuk. Het slechtste geval vindt tegen het einde van de game plaats, waar je moet vier winters moet overleven voordat er een leger van ondoden aanvalt. Deze vier winters zijn vrij makkelijk om te overleven, maar kostte bijna 45 minuten en je hebt slechts één tegenstander die pas aan het einde arriveert. Zoals je je kunt voorstellen wordt dit al snel een saaie zit, vooral door het gebrek aan uitdaging.

Dit staat in schril contrast met een anderzijds erg uitdagende game. Het kan behoorlijk onvergefelijk zijn als je niet genoeg hulpmiddelen hebt om de winter te overleven en hoewel de gameplaymechanismen grotendeels worden uitgelegd, moet je zelf uitvogelen waarom mensen ontevreden zijn en waarom je niet genoeg voedsel hebt. Dit kan in het begin overweldigend zijn en daarom moeten nieuwe spelers zich het niet nalaten om de game om een lagere moeilijkheidsgraad te spelen.

Northgard

De sfeer in de game is geweldig en het heeft een wonderlijke tekenfilmachtige stijl, die zowel retro als indrukwekkend is. Als je in je jeugd uren hebt doorgebracht met Warcraft 3 brengt deze game je waarschijnlijk mee terug naar die dagen. Het Vikingthema is allesomvattend en draagt bij aan de samenhang van de game. Het sleept je mee de knusse sfeer in. Bossen, meren en de hardwerkende boeren zijn altijd in volle glorie aanwezig en je kunt daardoor echt genieten van het bouwen van je stad. Sinds de officiële release hebben we de kans gekregen om uit zeven verschillende soorten maps te kiezen, zoals toendra en steppe, wat je nog meer de ervaring in sleurt.

Het geluid is eveneens uitstekend. De muziek kan ietwat repetitief zijn, maar is perfect voor de game en de knusse sfeer die we eerder beschreven en dat geldt ook voor het epische Viking-'theme'. De stemmen, vooral tijdens de campaign, zijn erg getrouw aan de Vikingstijl en bevatten een Noors dialect. Geluiden worden wijselijk gebruikt om aan te geven wanneer je huizen moet bouwen of wanneer je wordt aangevallen, wat helpt je aandacht te trekken bij problemen.

De game draait evengoed op minder krachtige machines en is vrij stabiel. Dat geldt ook voor de multiplayer, waar we geen problemen mee hebben gehad. Over het algemeen is Northgard dan ook een geweldige ervaring. Het is nostalgisch, maar combineert tegelijkertijd de genres op een broodnodige manier. Voor spelers die op zoek zijn naar een minder oorlogsgerichte real-time strategiegame is dit een geweldige optie die ons een nieuw-ontdekte verlangen geeft om het genre weer te verkennen. Dankzij de vele clans en hun unieke voordelen vermijdt het repetitief te worden en hoewel de campaign niet zo goed is als die kon zijn is dit niet de hoofdattractie van Northgard.

NorthgardNorthgardNorthgard
9 / 10
+