Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Nintendo's iconische aap krijgt nieuw leven ingeblazen op de Switch.

We waren vergeten hoe moeilijk Donkey Kong Country: Tropical Freeze was. Of misschien schaamden we ons een beetje om toe te geven dat het ons dit keer enkele uren kostte om een game onder de knie te krijgen die we vier jaar geleden al eens hebben uitgespeeld. Wat we wel herinneren is echter hoe goed de game was en misschien wel een van de beste side-scrolling platformgames ooit. Met deze nieuwe versie op de Nintendo Switch wil Nintendo de kwaliteit van het origineel op de Wii U verbeteren door het toevoegen van echte draagbaarheid en enkele nieuwe toegankelijkheidsopties. Dat lijkt geholpen te helpen.

Aangezien de game bekendstaat als behoorlijk uitdagend is het duidelijk dat de introductie van Funky Kong als alternatief speelbaar personage meer is dan alleen een cosmetische verschijning voor fans. Het is een doelbewuste toevoeging en geeft de hardcoreplatformtitel nu ook aantrekkingskracht voor de meer standaard doelgroep van het genre. Het is echter wel iets dat op een vernuftige wijze is toegevoegd.

Funky Kong heeft zogezegd zijn eigen 'campaign'. De surfer verlaat zijn voormalige reisbureau en verkoopondernemingen om een actieve rol te spelen. Als je met Funky speelt (zonder Donkey Kong en dus ook zonder de hulp van Diddy, Dixie of Cranky) krijg je een derde levenshartje, een dubbele sprong, de mogelijkheid om te zweven en oneindig te rollen, en ben je immuun voor scherpe punten. Funky Kong lijkt op papier een misschien te krachtig, alsof je de game in God-modus speelt, maar in werkelijkheid is hij zo goed geïmplementeerd dat dit niet zo aanvoelt.

Hij voelt namelijk enorm fijn om mee te spelen en maakt de game echt meer toegankelijk. Nintendo ziet het zelf als een chillmodus, zodat iedereen zich met de game kan vermaken. Met andere woorden: natuurlijk is de game makkelijker, maar het is geen uitgeklede versie van de game. Het nieuwe personage werkt verassend goed in het oorspronkelijke leveldesign en voegt zelfs enkele interessante nieuwe uitdagingen toe voor 'speedrunners'. Voor nieuwe spelers, ook al is het wat vreemd vanuit een verhalend perspectief, is Funky Kong de beste keuze om de gameplay onder de knie te krijgen. Donkey Kong is daarentegen beter geschikt voor liefhebbers van het genre of spelers die met Funky Kong geoefend hebben.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Retro Studio's Donkey Kong Country-ervaring is uniek doordat het veel verschilt van de geblokte, tijdsgebonden, vaardigheidsgedreven 2D Mario-levels, evenals de meer relaxte tegenhangers van Yoshi of Kirby. Deze game draait allemaal om momentum. Je aap de juiste kracht laten gebruiken om elke sprong te laten halen en er is vaak weinig ruimte en tijd om die snelheid te verkrijgen. Je krijgt niet zo snel het Game Over-scherm te zien omdat er genoeg levens (ballonen) zijn te vinden, maar geloof ons als we zeggen dat je waarschijnlijk meer dan genoeg ballonen verbruikt in ieder level, zelfs tussen twee checkpoints.

Dat gezegd hebbende: je moet de lastige levels met enig respect behandelen. Wij waren zo koppig en zelfverzekerd dat we weigerden enige hulpvoorwerpen aan te schaffen, maar probeerden vervolgens wel ieder puzzelstukje en alle K.O.N.G.-letters te pakken te krijgen.
De game is een stuk vergefelijker als je van mening bent dat behulpzame voorwerpen bij de game horen. De game kan soms dan ook frustrerend zijn, waarbij de speler te veel afhankelijk is op het uit het hoofd leren van ieder stukje (wat Funky Kong verhelpt). Echter is dat vrijwel bij iedere grote 2D-platformgame het geval en het briljante leveldesign zorgt er toch voor dat je blijft spelen. Het zit vol met geheimen en gevarieerde gameplaymechanismen en doet herhaalt zelden hetzelfde 'trucje'. De wereld voelt fysiek, levend en vooral bevredigend doordat het je altijd beloont voor je nieuwsgierigheid of het nemen van risico's.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Werelden 3, 4 en 5 (van totaal 6) zijn de momenten waar de game piekt dankzij enkele enorm memorabele levels die je in geen enkele andere game vindt. Van ritmisch platformwerk en grensverleggende ontwerpen tot wonderlijk uitgebreide railsgedeeltes en adembenemende onderwatergebieden. Daarnaast is de audio in de game ook van het hoogste niveau met krachtige geluidseffecten, dynamische melodieën en een fantastische soundtrack.

Bovendien is Retro Studios erin geslaagd om dynamische camera te gebruiken om de titel er hedendaags en schitterend uit te laten zien. De game draait altijd soepel op 60 frames per seconde - een must voor een platformgame. Tropical Freeze ziet er op de Nintendo Switch zelfs nog iets beter uit dankzij de scherpe 1080p-resolutie in de tv-modus en dicht bij een 720p-resolutie in handheldmodus. In beide modi is de resolutie ten opzichte van de Wii U-versie meer dan verdubbel en dat zie je. Daarnaast zijn de laadtijden ook veel sneller.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Er zijn echter enkele punten waardoor Tropical Freeze op de Switch geen perfecte game is. Ons eerste probleem heeft niets met het systeem zelf te maken, maar met het origineel. Hoewel het uitdagende leveldesign verrassend goed is verouderd, kan hetzelfde niet gezegd worden over de eindbazen. We begrijpen dat deze even uitdagende moeten zijn als de levels ervoor, en ze zijn goed uitgedacht met verschillende fases, maar ze missen het dynamische gevoel van de levels zelf en zijn vaak net iets te langdradig, waardoor ze soms als een verplicht klusje voelen.

Dan is er nog iets wat ons opviel, wat ook voor andere 2D-platformgames op de Switch kan gelden. Wij komen uit de Y+B Super Mario-tijd, wat betekent dat je de afgelopen 30 jaar Y-gebruikt om te rennen/rollen en B om te springen. Dit is vrij lastig met de rechter Joy-Con-controller, aangezien de analoge stick daar net onder is geplaatst en deze soms vervelend in de weg zit; als je denkt dat we hier overdrijven, probeer het zelf maar eens. De alternatieve besturingsopzet werkt ook niet goed voor ons, aangezien je vaak dingen wilt oppakken en gooien (met ZR). Geen probleem als je met een Pro Controller speelt, maar met de Joy-Cons wordt hierbij X+A gebruikt, wat de nodige tijd kost om aan te wennen en soms vereist dat je je handen in vreemde posities maneuvreert. Over het gebruiken van de vierpuntsdruktoets zullen we maar niet spreken...

Dat is jammer, aangezien de game nu toegankelijker is op verschillende andere gebieden. Het neemt niet weg dat we wederom enorm hebben genoten van dit hele avontuur in beide modi en het zegt genoeg dat we de game voor een tweede keer helemaal uitgespeeld hebben. Het is platformgameplay van het hoogste niveau en toegankelijker op de Switch, wat het een must-have maakt voor liefhebbers van het genre.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
9 / 10
+