Hearthstone

Hearthstone: The Witchwood

Wat is er na het toevoegen van 135 nieuwe kaarten veranderd?

Hearthstone blijft zich uitbreiden en nu wederom met de release van The Witchwood. De nieuwe uitbreiding betekent ook een jaarwisseling: van Mammoth naar Raven, en daarmee zijn er drie uitbreidingen uit de Standard-circulatie gehaald: Whispers of the Old Gods, One Night in Karazhan en Mean Streets of Gadgetzan. Met andere woorden, er zijn 135 kaarten geïntroduceerd en meer dan 400 weggehaald - wat natuurlijk veel veranderen heeft op de metagame.

De 135 nieuwe kaarten introduceren twee nieuwe gamemechanismen: Echo en Rush. Echo geldt voor 'minions' en spreuken, en zijn kaarten die meer dan een keer per beurt gespeeld kunnen worden als je daar natuurlijk genoeg manakristallen voor hebt. Phantom Militia is bijvoorbeeld een 2/4 minion met Taunt, die drie manakristallen kost. Dit betekent dat je met negen manakristallen deze drie keer per beurt kunt oproepen. Sound the Bells is een Paladin-spreuk dat twee manakristallen kost en +1/+2 aan een minion geeft. Dit betekent dat je met vier manakristallen deze twee keer kunt gebruiken en met tien stuks vijf keer.

Dit maakt Echo een erg veelzijdig mechanisme, wat betekent dat het kan worden aangepast voor verschillende omstandigheden. Laten we Phantom Militia wederom als voorbeeld gebruiken. Als je tegenstander in de derde beurt al enkele minions op het spelbord heeft liggen dan kun je Militia direct spelen om te proberen die vervelden minions in toom te houden. Doe je dat, dan kun je de kaart een keer gebruiken, aangezien je op dit punt nog maar drie manakristallen hebt. Als je echter tot later kunt wachten, wanneer je meer manakristallen hebt, kun je het meer dan eens spelen. De Echo-kaarten geven je deze flexibiliteit, waardoor je moet overwegen wanneer je de kaart het beste kunt spelen: nu of later meerdere keren.

Rush is een veel simpel mechanisme en ook minder interessant. In principe is dit hetzelfde als de Charge-minions, alhoewel ze minder goed zijn aangezien ze alleen minions kunnen aanvallen als deze worden opgelegd. Er zijn enkele veelbelovende minions te vinden en we hebben al enkele interessante concepten voor decks gezien, maar in praktijk moeten we dit nog goed toegepast zien worden. Op het moment zijn er slechts enkele decks rondom dit mechanisme en die met Rush-minions in hun deck gebruiken de Charge-minions als een praktische kaart, zonder echte impact te hebben op het strategie.

The Witchwood is geïnspireerd door bovennatuurlijke elementen en Wogens (weerwolven in Warcraft) maken hier een groot deel van uit. Dit heeft Blizzard te mogelijkheid gegeven om enkele toffe nieuwe kaarten te presenteren gebaseerd op de kracht van de Worgen om van mens naar beest te transformeren en andersom. De Pumpkin Peast is bijvoorbeeld een 2/4 minion met Lifesteal, die drie manakristallen kost. Maar, doordat dit een Worgen is, verandert hij in een 4/2 de beurt nadat je hem trekt. De Pumpkin Peasant en andere vergelijkbare kaarten laten je iedere beurt tussen twee verschillende vormen wisselen, waardoor het interessante dynamische kaarten zijn. Het is aan de speler om te beslissen welke transformatie het meeste voordeel oplevert in een potje.

Van de 135 kaarten is er één enorm populair gebleken: Baku the Moon Eater. Een legendarische 7/8 minion die negen manakristallen kost. Zelf is Baku niet heel interessant, maar zijn speciale kracht is erg aanlokkelijk. Zo lang de speler alleen oneven kostende kaarten in zijn deck heeft wordt zijn Hero Power nog voor het begin van het potje versterkt. Dit betekent dat de Warrior vier Armor kan toevoegen, de Paladin twee 1/1 minions kan oproepen en de Hunter bijvoorbeeld drie punten schade kan uitdelen.

Hearthstone

Deze mogelijkheid zo vroeg in de game te hebben is een aantrekkelijk voordeel gebleken en veel spelers maken hier ook gebruik van. Het idee van het weglaten van even kostende kaarten is niet bepaald aangenaam, maar dit lijkt spelers niet af te schrikken. Toch gebruikt niet iedereen Baku en hebben we enkele hoogwaardige decks gezien die de kaart niet bevatten.

Naast de 135 nieuwe kaarten introduceert de uitbreiding ook Monster Hunter, een singleplayermodus. Als je een avontuur begint kun je kiezen uit vier speciale helden om acht steeds lastigere eindbazen te verslaan zonder te verliezen. Als je verliest eindigt het avontuur en ontvang je een beloning. De waarde van die beloning wordt bepaald door het aantal vijanden dat je verslaat tijdens het avontuur. Het lijkt een leuke opzet, maar op dit moment is het onmogelijk om een oordeel te geven over Monster Hunter, want deze verschijnt pas volgende week (26 april 2018).

The Witchwood is wederom een kwaliteitsuitbreiding voor Hearthstone die samen met de jaarwisseling voor de nodige veranderingen heeft gezorgd in de game en de decks. Op dit moment zijn er veel dezelfde standaard decks, wat normaal is, maar we geloven dat potentie is voor meer interessante ideeën als spelers wat meer met de kaarten hebben geëxperimenteerd. We zijn enigszins teleurgesteld met Rush, een veel minder dynamische en interessant mechanisme dan Echo, maar nog steeds, ook al is slechts een van de twee nieuwe mechanismen een uitstekend toevoeging voor de game, geldt dat voor ons als een overwinning.

HearthstoneHearthstoneHearthstone
HearthstoneHearthstoneHearthstone
7 / 10