Gran Turismo Sport

Gran Turismo Sport

Het is een moedige, nieuwe Gran Turismo en het beste deel in de franchise sinds lange tijd.

"Sport is uitdagend voor het menselijke brein en geest! Sport is leuk! Sportiviteit is belangrijk en goed. Slechts zijn is niet goed. Slecht zijn is geen sportiviteit..."

De korte instructievideo die het Gran Turismo Online Championship slecht. Belachelijk slecht. Het is lachwekkend hoe deze game wordt gepresenteerd. Tenminste tijdens de eerste twee uur. Dit komt doordat er een minachtende contradictie zit in de structuur en het design van de game - als gewoonlijk, wat de titels van Polyphony Digital betreft. De juxtapositie tussen een racesimulatie en de lobby van een country club gaat niet goed samen.

Hoewel Kazunori Yamauchi, bedenker van de Gran Turismo-serie, extreem duidelijk was dat men afstapt van de meer 'casual'-elementen, je verzamelt geen Prius-modellen en bestuurt ook geen maanwagentjes meer (zoals in Gran Turismo 6), behandelt de game je vanaf het begin als een kind. Gran Turismo Sport wordt gereguleerd door FiA, is een "altijd online"-game om cheaten tegen te voorkomen en draait strikt om raceauto's. Dit is dan ook daadwerkelijk Gran Turismo, niets meer niets minder. Ook al zien we daar de eerste twee uur weinig van terug.

We worden de vreselijke video al snel zat die ons niet alleen behandelt als een kind, maar ook denkt dat we niet weten dat er iets bestaat als racen. In het hoofdmenu wordt woede wederom aangewakkerd door het feit dat Yamauchi en zijn team wederom vast heeft gehouden aan de godsjammerlijke piano jazz in combinatie met gedenktekens uit "tijdloze evenementen uit de wereldgeschiedenis" (zoals het moment dat Eric Clapton doorbrak of de eerste maanlanding - dingen die helemaal niets met racen te maken hebben).

Gran Turismo Sport
De graphics zien er geweldig uit en op dit moment komt geen andere racesim op de console in de buurt van GT Sport. Assetto Corsa en Project Cars 2 op de PS4 zien er goed uit, maar niet zo goed als dit en Forza Motorsport 7 bevat te veel contrast en vreemde shaders om hier aanspraak op te doen (we kijken echter uit hoe deze er uit ziet op de Xbox One X).

Echter snappen we het idee. Polyphony wil een autoclub maken waar iedereen lid van wilt zijn. Een die slim is toegepast en bewust van de buitenwereld, in plaatst van een eenzelvig en introspectief, iets dat gezegd kan worden over de meest hardcore racecommunities die er momenteel zijn. In diezelfde geest wil Polyphony niet ontoegankelijk zijn door teveel direct vanaf het begin met ingewikkelde motorsporttermen te gooien. We begrijpen het, maar desalniettemin verafschuwen we hoe Gran Turismo Sport begint.

Rijexamens zijn verdwenen, net als de traditionele carrièremodus. We slaakte een grote zucht van opluchting aangezien we het zat waren om verplicht "hatchbacks" met 72 PK 39 uur lang over Willom Springs te moeten sturen om een Nismo N24 GT3 GTR vrij te spelen. Echter viel ons toen op dat de "Challenges" vrijwel hetzelfde bevatten als de oude rijexamens, alleen onder een ander label. Hoe dan ook, de eerste twee uur bestaan uit het bewijzen aan Polyphony dat we weten waar het rempedaal zit en dat we begrijpen dat we moeten insturen als er een bocht aankomt. Net zoals de "sport is uitdagend"-video konden we hier niet van genieten.

Maar dan opent Gran Turismo Sport zich, na bijna 25 uur aan speeltijd, beschouwen we dit nu als de beste game in de reeks sinds een lange, lange tijd. Na het voltooien van de meest basislessen in de Challenge-modus en het vrijspelen van de eerste circuits, plaatst Polyphony ons in een LeMans-auto en nu leren we (stap-voor-stap) de meest belangrijke dingen in het racen. Hier heeft de studio zijn prioriteiten keurig op een rijtje. Nog beter, nadat we zes 'stages' in de game's Challenge-modus voltooien stappen we in een sectie die de verschillende banen opdeelt in kleine secties en prachtig gemaakte visuele hulpmiddelen gebruikt om ons te trainen de juiste hoek aan te vallen door goed in te sturen; en op met de juiste snelheid een bocht in gaan om het maximale uit een specifiek gedeelte te halen. Dit is een leuke en leerzame manier om de speler te tonen hoe het werkt, zonder het ondragelijk of te uitdagend te maken. Dit is waar de game het meeste uitblinkt.

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
De VR-ondersteuning is gefragmenteerd en eerlijkgezegd meer als een kleine teaser-optie dan iets substantieels. Er zijn enkele korte banen beschikbaar in VR-modus en het voelt allemaal erg 'low-res' en wazig.

Dit allemaal, inclusief de 'time trials' en de 'custom races' zijn slechts voorbereiding op hetgeen waar Gran Turismo Sport echt om draait: online racen (meer specifiek, FiA-gereguleerd online racen). Gedwongen worden om 400 euro te betalen voor een FiA-lidmaatschap om een virtueel succes na te jagen is echter niet voor iedereen weggelegd en voor deze spelers zijn er genoeg andere toernooien en kampioenschappen te vinden in de online lobby.

In Gran Turismo Sport is race-etiquette erg belangrijk en Polyphony heeft hiervoor gekeken naar iRacing wat betreft het uitdelen van punten aan een speler aan het einde van een race, wat je koppelt aan gelijkwaardige spelers in de volgende race. Als je te agressief rijdt en misschien zelfs roekeloos kun je het opnemen tegen andere gekke-racers en is het soort rijder dat je bent zichtbaar als je inlogt. We vinden dit een slimme manier om online competities "schoon" te houden en we verwachten dat dit in de toekomst erg populair kan worden als het systeem op lange termijn blijkt te werken.

Polyphony Digital heeft zijn oude 'physics'-engine grotendeels herschreven en dat is merkbaar, zelfs als speel je Gran Turismo Sport met een controller (wat wij slechts een uurtje hebben gedaan). De physics van de banden in de game zijn erg goed, zelfs al haalt het dit niet bij iRacing en Assetto Corsa (alhoewel het niet ver achter deze ligt). Het Gran Turismo Sport-systeem doet een erg goede taak in het simuleren van frictie, hitte op de banden (grip) en het wisselen van het middelpunt van de zwaartekracht, en er is erg veel details te vinden in de hoeveelheid feedback in het stuurwiel. Wij spelen Gran Turismo Sport met het Thrustmaster T-GT-stuurwiel die specifiek is ontworpen voor de game en als je als je echt van plan bent diep in deze titel te duiken adviseren we je deze ook te halen. Het wiel is geen technisch wonder (min of meer even geoptimaliseerd als de T300RS), maar in combinatie met deze game weet het echt te schitteren.

We konden moeiteloos aanvoelen welke banden de beste grip hadden terwijl we met onze McLaren GR4 650S over de Karussell op Nordschleife scheuren. De verbeterde physics zijn genuanceerd en meerlaags, en helemaal niet zo statisch zoals in het meer arcade Forza Motorsport 7. Forza dwingt de speler vaak om te leren de banden nooit twee dingen tegelijkertijd te laten doen en hoewel dit de basis vormt in echt racen, zit hier meer achter voor een ervaren racer. Gran Turismo Sport's banden physics laten ons 'schuivend remmen' evenals de hoeveelheid gas bepalen dat we gebruiken tijdens het begin van een bocht zoals je dit alleen vindt in hardcore simulators (Rfactor 2, iRacing). Dat is indrukwekkend.

Gran Turismo SportGran Turismo SportGran Turismo Sport
De physics zijn dit keer geweldig. Het gevoel van snelheid is nagenoeg perfect en met alles uit (inclusief de stabiliteitscontrole) biedt GT Sport een sim-ervaring die veel, veel beter is dan alles wat Polyphony ooit heeft uitgebracht.

Een ander aspect dat beter is in deze game dan in enige andere Gran Turismo is het geluid. Natuurlijk zijn er nog steeds auto's die klinken alsof hun motorgeluiden afgespeeld worden door een slechte speaker, maar grotendeels zijn er duidelijke verbeteringen gemaakt. Als we onze eigen raceauto (Nismo Nissan GT-R R35 Time Attack) bijvoorbeeld naast de nog ruwere LeMans-auto in de game afzetten delen ze veel overeenkomsten zowel visueel, fysiek en qua geluid. In tegenstelling tot Forza Motorsport 7, waar ze het karakter van de mechanische scherp doch donkere toon van de 3.8 liter, twin-turbo VR38-motor, niet weten te grijpen. Polyphony heeft blijkbaar alle motorgeluiden tot in de kleinste details opgenomen bij een echt competitieteam en het resultaat is behoorlijk indrukwekkend.

De raceauto's schreeuwen nu ook op een totaal andere manier. Hoewel de binnenste cockpit-view nog steeds iets te rustig en soepel is voor ons, met betrekking tot het geluid en de visuele vibraties, (weliswaar zijn nieuwe raceauto's tegenwoordig een stuk rustiger vanuit de cabine, dus we begrijpen het idee van Polyphony), is Gran Turismo Sport een verbetering qua op audiovisueel gebied. Polyphony heeft nu genoeg koppelingsgeluiden en klappen van de open uitlaat toegevoegd dat het nu echt begint te klinken als een daadwerkelijke volwaardige simulatie. Ja, de versnellingsbak van een Audi TTS klinkt vrijwel identiek aan die van een Chevrolet Corvette C7 GR3, wat volledig absurd is, maar ze hebben in ieder geval het algehele gejank van de versnellingsbak verbeterd. Dat is beter dan niets, vooral aangezien we vanaf dit moment ook alleen maar in pure racemachines rijden en de TTS of de Mazda MX5 niet meer aanraken.

Er zijn andere elementen, met betrekking tot het geluid, die niet dezelfde lof verdienen, en we hebben het hier specifiek over de botsingen. Tegen een tegenstander aanrijden klinkt alsof er twee lege blikjes tegen elkaar worden gegooid en in combinatie met de verschrikkelijke muziek voelt het alsof Polyphony hier voor een nieuwe aanpak moet kiezen. De muziek die in de menu's, de lobby, tijdens laadschermen, en zelfs in de daadwerkelijke competities draait is iets dat je snel moet leren te negeren.

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
Je kunt duidelijk de versnellingsbak horen janken, ratelen en bijna een symfonie van mechanische geluiden samen horen als de uitlaatsystemen en de fluitende geluiden van de twin-turbo's in de GT3 Nismo R35 GT-R samenkomen.

Wat de graphics betreft: we hebben hier vrijwel niets over te klagen. In tegendeel, Gran Turismo Sport is mooier en komt dichter bij "fotorealisme" in de buurt dan Assetto Corsa, Forza Motorsport 7 en Project Cars 2 en hoewel wat van de belichting rond de omgevingen soms vlak aanvoelt, zijn de auto's, het asfalt en de tegenstanders altijd er goed ontworpen en op een bevredigende manier belicht. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig racesimulators die zich met Polyphony's 2017-versie van Nürburgring Nordschleife kunnen (die ziet er hier fenomenaal uit). Laadtijden zijn kort, de 'livery editor' is geweldig en de online lobby is makkelijk om te begrijpen.

Wat er mist, meer dan wat dan ook, zijn circuits. Ook al zijn Polyphony's fantasiebanen - Kyoto Driving Park en Dragon Trail - geweldig, we begrijpen niet hoe en waarom ze een simulator uitbrengen zonder circuits als Spa, Monza Mugello, Silverstone, Hockenheim, Road Atlanta of Laguna Seca. Dat is gewoon vreemd en we hopen dat Sony deze nog als gratis dlc toevoegt in de nabije toekomst. Zo niet, dan denken we dat de game het lastig gaat krijgen online, tenminste op lange termijn.

Kazunori Yamauchi en zijn team hebben een van hun beste racegames sinds jaren gemaakt, daar is geen twijfel over. Ze hebben een nieuwe focus en we denken dat dit een briljante is. Het maakt ons niet uit dat de game een constante internetverbinding vereist (dat doet het) en het kan ons ook niets schelen dat de ouderwetse carrièremodus is verdwenen. Gran Turismo Sport draait om het online simuleren van racen en Polyphony is daar enorm goed in geslaagd. In combinatie met Thrustmaster's T-GT-wiel is dit een geweldig pakket voor de racesim-gekke PS4-bezitter die Assetto Corsa achter zich wilt laten. Echter blijft Project Cars 2 dit najaar de koning der consoleracegames. Die game is qua physics even goed, zo niet beter dan Gran Turismo Sport en bevat drie keer zoveel banen en pure racebolides.

7 / 10
+
Glorieuze gedetailleerde banden physics; geweldige graphics; echte focus op motorsport; geen saaie carrièremodus; briljante cockpit-view.