Golf Story

Golf Story

Slaat Sidebar met zijn golfgame op de Switch een hole-in-one?

Sidebar Games' Golf Story kwam uit het niets voor velen. Ja, de game werd in het verleden door Nintendo zelf getoond tijdens een paar indie-showcases, maar is enigszins verloren geraakt in de drukte van het najaar - waarbij AAA-releases de meeste aandacht op eisen. Inderdaad, we hebben de ene na andere grote release gezien, waarvan enkele uit Nintendo's eigen tuin, maar het was een nieuwe trailer van Golf Story die deze kleine parel opeens bij veel Switch-bezitters op de radar liet verschijnen.

Om een lang verhaal kort te maken: als je een review beschouwt als een koopadvies dan moet je Golf Story op de Nintendo Switch aanschaffen en ervaren, en we vertellen je natuurlijk ook waarom.

Deze kleine en bijzonder charmerende game is gedeeltelijk geïnspireerd door de klassieke isometrische rpg's van weleer, waarbij je het avontuur vanuit een vogelperspectief beleeft; met quests om te voltooien; personages om te ontmoeten en mee om te gaan; uitrusting om te vervangen en te upgraden; en gekke ongewone verhalen om te ervaren. De game draagt zijn old-school kenmerken met trots, zowel qua visuele stijl als de sfeer. Het is een nostalgische reis in de geschiedenis naar een tijd waar games minder serieus waren, maar zoals de naam door en door doet vermoeden, is dat niet het hele verhaal. Golf Story gebruikt dan wel de algemene opzet van een rpg, maar het heeft een kleine maar in het oog springende twist.

Golf StoryGolf Story

Ook al spendeer je waarschijnlijk een aanzienlijk gedeelte van je tijd aan die eerdergenoemde role-playing game-elementen in Golf Story, dit is slechts de helft van het verhaal. In plaatst van dat deze ideeën, structuren en mechanismen je onvermijdelijk laten vechten met monsters, skeletten en beesten is de grote uitdaging hier te vinden in golf, of beter gezegd 'arcade' golf. Het klinkt als een bizarre combinatie, een die verassing uniek is, en het helpt Golf Story niet alleen om op te vallen in een vol gamelandschap - het is ook een verzameling van systemen die perfect passen in het klassieke rpg-raamwerk. Het laat je je constant afvragen waarom niemand dit eerder heeft geprobeerd.

Golf wordt gebruikt als de hoofdzakelijke interactiemethode met de gamewereld. Je levelt omhoog door het voltooien van quests die je vindt in de open wereld en je verdient geld dat je later kunt uitgeven aan betere golfclubs. Het zit er allemaal in, die specifieke aspecten die je zo gewend bent en verwacht, en ze werken allemaal in de context van de sport - natuurlijk weergegeven in het nodige op retro-geïnspireerde satirische daglicht. Golf wordt zelfs gebruikt om de eerder genoemde quests die je vindt in de wereld te voltooien, en hoewel dit misschien monotoon klinkt, is het zo een verfrissend concept, dat je al gauw in een vergevende bui raakt. Terwijl je in de ranglijst van de enkele golfclubs opklimt in de game kun je uitgedaagd worden om het op te nemen tegen een willekeurige, jaloerse tegenstander, of gevraagd worden om een bepaald doelwit in een keer te raken. Daarenboven zijn er niet toegankelijke gebieden waarvoor je lidmaatschappasjes nodig hebt en personages waarbij je terugkeert om de ervaring voort te zetten. Er is dan ook veel te doen in Golf Story en ook al zijn de meeste problemen op te lossen door het neerleggen van een golfbal en deze in de 'hole' te krijgen, gaat dit nooit vervelen.

Gelukkig voelt een balletje slaan en golfen in Golf Story absoluut fantastisch aan. Het is zeker 'arcade' en hier is geen serieuze simulatie te vinden. Je kunt vrij wisselen tussen de golfclubs in je tas; kiezen waar je de bal raakt voor een verder; hoger of gebogen slag; er is een meter die je laat bepalen hoe dicht je bij je gewilde landingsplaats geraakt; en dan nog een meter hoe accuraat de slag gaat zijn. Er zijn net genoeg parameters om uit te kiezen en in de gaten te houden om het diepgang te geven en de game voelt daardoor niet alsof het de ervaring simpel maakt. Echter, dit wordt allemaal bekeken vanuit een erg satirische standpunt en daardoor voelt Golf Story als een uitermate ontspannende ervaring - iemand kan het zelf bestempelen als rustgevend. Afsluitend aan het einde van elke wereld bevindt zich een lang uitdagend toernooi met negen holes, en ondanks dat de speler voelt dat de druk verhoogt wordt, voel je je nooit gespannen, maar juist kalm. Golf Story vindt zijn charme in zijn eigen gelimiteerde omvang en weet precies wat het moet doen om te slagen.

Golf StoryGolf Story

Denk echter niet dat Golf Story je alleen maar inpakt met diens gebrek aan ernst, want het probeert een volwassen verhaal te vertellen. Je keert terug bij een golfclub, waar jij en je inmiddels overleden vader probeerden alle negen holes te halen toen je nog een kind was. Je komt net uit een vreselijke scheiding gerold en daarom is het voltooien van de golfbaan, een coach overtuigen om je onder zijn hoede te nemen en uiteindelijk de baan voltooien een persoonlijke aangelegenheid voor je naamloze personage. Het klinkt wat somber, en het is verrassend, maar de game verlegt je aandacht al snel door de speler te laten verkennen, upgraden en te golfen. Het voelt daarom nooit als een domper op de satire en de entertainment die het biedt.

Het enige kleine aanmerking die we hebben op Golf Story is dat we hadden gehoopt dat er meer activiteiten beschikbaar waren voor de speler die bestonden uit iets anders dan golf. Natuurlijk zijn er hier en daar mini-games om je mee te vermaken, maar geen van deze zijn verbonden aan je voortgang of het verhaal. Het is zeker vermakelijk, maar voor de variatie hadden andere quests met verschillende doelen erg welkom geweest.

Een beetje gebrek aan variatie verandert het feit niet dat elke Nintendo Switch-bezitter Golf Story moet uitproberen. Net als Snipperclips: Cut it out, together!, voorhen, is dit een parel die makkelijk over het hoofd gezien kan worden. Hopelijk gebeurt dat niet, want het is een van de beste ervaringen die het platform te bieden heeft.

Golf StoryGolf StoryGolf StoryGolf Story
9 / 10
+