Divinity: Original Sin II

Divinity: Original Sin II

Dit is mogelijk de beste digitale interpretatie van een pen-en-papier-ervaring tot op heden.

Role-playing fanaten hebben veel redenen om te lachen gehad de afgelopen jaren. Sommige teleurstelling, aldaar, maar er zijn een overvloed aan solide tot spectaculaire rpg-titels verschenen. Culthit en het via Kickstarter-gefundeerde Divinity: Original Sin van de Belgische ontwikkelaar Larian Studios heeft nu een eveneens door Kickstarter-gefundeerd vervolg gekregen, creatief Original Sin II genoemd. Het mixt traditionele turn-basedgevechten met tabletop geïnspireerde elementen in een ingewikkeld ontworpen fantasiewereld genaamd Rivellon.

Zoals gebruikelijk begin je met het maken van een personage. Er zijn vier rassen om uit te kiezen: Mens, Elf, Dwerg en Hagedis. Als je daar niet content mee bent, kun je ook een Ondode-variant van elk maken om een totaal van acht (of vijf) rassen te maken - afhankelijk van hoe je dit bekijkt. Elk heeft zijn eigen, vrij specifieke vaardigheden. Hagedissen spuwen vuur. De ondoden lopen schade op door te genezen, maar worden beter door het innemen van gif uit flesjes en giftige poelen. Ze kunnen ook kisten en deuren 'lockpicken' door hun knokige vingers te gebruiken zonder daar andere hulpmiddelen voor nodig te hebben. Het meest interessante vaardigheid is echter die van de Elven. Deze lijk-eters kunnen lichaamsdelen verschransen om zichzelf de genezen en flitsen zien van het leven van de eigenaar. Deze vaardigheid werkt zowel als spelmechanisme, verhalend middel en om puzzels op te lossen.

Die visuele aanpassingsmogelijkheden zijn meer beperkt, maar biedt enkele opties voor het eigen maken van je personage. De aangeboden archetypen dienen meer als suggesties voor het bouwen van je personage, daar er geen vaste 'classes' zijn voor personages. Doorgewinterde spelers zullen genieten van de mogelijkheid met alle statistieken en vaardigheidspunten te knutselen. Wees echter voorzichtig, want er is niets dat je tegenhoudt om een "gebrekkig" personage te maken en het terugdraaien van die vroegtijdige beslissingen is alleen mogelijk in het 'midden-tot-late' gedeelte van de game.

Divinity: Original Sin II

Voor de eerste 'playthrough' is het kiezen van een van de zes Origin-personage erg aanbevolen. Ze bieden sterke individuele verhaallijnen naast de hoofdcampaign. De sarcastische Ondode Fane wordt wakker uit een diepe slaap om zich te realiseren dat hij het laatst overgebleven lid is van zijn ras. Lohse, Rivellon's eigen versie van popidool Taylor Swift, heeft een demoon in zich wonen. De arrogante Rode Prins probeert wanhopig zijn verloren Hagedissen-troon troon te herwinnen na verbannen te zijn. Allen hebben hun eigen motivatie en doeleinden die met elkaar botsen. Elk Origin-personage is aan te passen, afgezien van stemacteur, naam, en bepaalde visuele details. De Rode Prins is echter altijd rood.

De lange campaign speelt zich eeuwen af na de eerste Original Sin. De magische kracht van Source is nu vogelvrij. Je hoeft niet perse de originele game gespeeld te hebben, maar veteranen zullen de knipogen en referenties naar de voorganger, evenals andere hoofdstukken uit de Divinity-franchise, waarderen. De speler(s) worden wakker op een gevangenisbootje op weg naar Fort Joy, onder beschuldiging van "tovenarij". De boot fungeert als een 'tutorial' en laat de speler kennis maken met de personages. Eenmaal in het fort opent de game zich via een reeks aan mogelijkheden om te ontsnappen, en dan begint het avontuur echt. Het grote achterliggende verhaal betrekt godheden (zoals de titel van de game doet vermoeden), maar kent veelvuldige aftakkingen. De fantasiewereld die Larian heeft ontworpen is origineel genoeg en zit vol verassingen, dus je weet nooit echt wat je kunt verwachten. Elk en alle personages hebben hun eigen verhaal te vertellen en meningen om te verkondigen die grijsgekleurd zijn, in plaats van zwart en wit. Er zijn meer dan genoeg morele dilemma's, met lastige beslissingen om te maken, sommige die je later nog voor onvoorziene gevolgen kunnen zorgen.

Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II

De campaign en parallelle Origin-verhalen voegen meer pit toe aan de verhaallijn en verhogen ook de herspeelwaarde. Ze zijn ook de drijfveer voor conflicten tussen de personages in zowel de singleplayer- als co-op. De laatste optie bevat enkele intrigerende momenten met de ondertoon van "er kan er maar een zijn".

De wereld is afgeladen met details die het verhaal accentueren. Personages zien er wellicht ietwat standaard uit, maar de omgevingen zijn werkelijk waar verbluffend. Het gehele kleurenpalet dat gebruikt wordt en de landschappen blijven zich de hele game evolueren. Wat de betreft, is dit een masterclass in top-down werelddesign en -bouw. Soms zou je willen dat de camera nog net iets verder weg kon staan om alles nog beter te kunnen waarderen.

Een van de kritiekpunten bij Original Sin waren de enorme hoeveelheden aan leeswerk, en hoewel Original Sin II zelfs nog meer dialoog heeft, zorgen de 70.000 ingesproken regels en 80 stemacteurs dat het nooit overweldigend of saai wordt. Eer zijn 1200 ingesproken personages tezamen evenals een schitterende soundtrack van Borislav Slavov.

Hoewel veel van de conflicten vreedzaam opgelost kunnen worden, kan de verkeerde toon of beweging leiden tot de bekende turn-basedgevechten. Elk personage heeft een reeks aan actiepunten om te gebruiken voor beweging, vaardigheden of gebruik van voorwerpen. Het systeem is, hoewel eerlijk, behoorlijk onvergefelijk. Een paar verkeerde bewegingen kunnen uitmonden in het uitschakelen van je volledige 'party', vooral in het begin, waar 'hitpoint' in het begin laag zijn en vaardigheden schaars. "Friendly fire" speelt hier ook zeker een rol in. De kern van de gevechten ligt in het op elementen-gebaseerde combo-systeem. Een spreuk kan regen maken en een andere deze voorzien van elektriciteit om schade te doen en te verlammen. Je kunt een vijand bovenop olietonnen teleporteren en vervolgens een vernietigende vuurbal er op afvuren. Toevallige combinaties kunnen resulteren in onverwachte, verwoestende en hilarische uitkomsten. De combinaties zijn vrijwel eindeloos en de sleutel tot succes als je wilt overleven in moeilijkere gevechten. Nieuw in Divinity is dat alle strijders fysieke en magische bepantsering hebben om zichzelf te beschermen tegen verschillende effecten, dus de speler moet deze breken om grote 'hits' te kunnen laten raken. Fysieke bepantsering, bijvoorbeeld, beschermt je tegen 'knockdowns', terwijl magische er voor zorgen dat je niet in brand vliegt. De vier moeilijkheidsniveaus moeten er voor zorgen dat zowel beginners als Sun Tzu-discipelen zich kunnen vermaken in Rivellon.

Anders dan het origineel is deze game vrijwel 'bug'-vrij, wat natuurlijk erg fijn is. De gebruikersinterface kan echter iets meer afwerking gebruiken, met een onhandig voorwerpensysteem en vergelijkbare menu's. De schaal kan je ook voor de gek houden; het "grote en gevaarlijke moeras" buiten het fort is daadwerkelijk vrij klein, terwijl sommige kleinere gebieden eeuwen duren om te verkennen. Soms zou je willen dat de slagvelden ook iets groter waren - meerdere vuurstormen geven nog weinig veilige grond voor de vechters. Het zou ook voor enkele interessante nieuwe tactische opties zorgen. En als de tientallen en tientallen uren in de campaign nog niet genoeg zijn, is er ook de Dungeon Master-modus, waar een van de spelers de rol aanneemt van verhaalverteller. Er is zelfs een kleine speler vs. speler-modus.

Divinity: Original Sin II is een van de beste releases van 2017 en hopelijk wordt het een van de klassiekers in de nieuwe reeks role-playing games. Ook al is het niet perfect en kan de leercurve intimiderend voelen, zou iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in het genre dit voor geen goud moeten missen. In het juiste gezelschap is dit misschien wel, dankzij het meeslepende en onbegrensde design, het beste alternatief op pen-en-papier dat digitale games kunnen bieden.

10 Gamereactor Netherlands
10 / 10
+