For Honor

For Honor

Vikingen, ridders en samoerai treffen elkaar in Ubisoft's nieuwe vechtgame.

Aan het begin van For Honor dien je trouw te zweren aan een van de drie rivaliserende facties. Elk van deze facties bevat vier vrij te spelen helden die je kunt besturen op het slagveld. Ieder personage heeft een eigen unieke vechtwijze, waar sommige helden een groter bereik hebben en langzamer aanvoelen, terwijl andere snel en behendig zijn, maar aan kracht inleveren.

Vechten vereist snelle reflexen en handelingen, omdat het een vereiste is om jezelf te verdedigen en tegelijkertijd gaten in de verdediging van de vijand moet benutten. De besturing voelt voor het grootste gedeelte uitermate vloeiend, waardoor de gevechten dit ook zijn. Het indrukken van LB (op Xbox One) en het bewegen van de rechter analoge stick laat je aanvallen op vanuit drie posities blokkeren. Met RB en RT voer jezelf aanvallen uit. Je kan ook counteren, door vijandelijke verdedigingen heen beuken en vijanden van randen en in afgronden werpen. Het zijn veel verschillende elementen om onder de knie te krijgen, en met zo een gevarieerde moveset is het ook makkelijk om een strategie te vormen die past bij jouw individuele speelstijl. Daarbij is het vechten tegen groepen vijanden vaak lastig, doordat het wisselen tussen targets onhandig aanvoelt en het vaak onmogelijk is om jezelf te verdedigen tegen meerdere aanvallen.

Het verslaan van een vijand met een zware aanval geeft je de mogelijkheid om deze te executeren om meerdere gruwelijke manieren door de X- of Y-knop in te drukken. Bovendien zorgen executies ervoor dat vijanden er langer over doen om in de multiplayer terug te keren, terwijl deze in de campaign healthboosts opleveren. Voor een gevecht is het mogelijk om verschillende heldendaden toe te wijzen. De een geneest teamleden, geeft meer stamina of laat je door de verdediging van vijanden slaan. Er zijn ook passieve varianten, waarbij health, aanvals- en verdedigingskracht mee verhoogd kunnen worden.

For Honor

Voordat er überhaupt gestart kan worden is er een uitgebreid tutorialgedeelte aanwezig om je te helpen je vaardigheden aan te leren. Na het neermeppen van dummies wordt je uitgedaagd tot een duel om te testen of je klaar bent voor het slagveld. Hierna zijn zowel de single- als multiplayer becshikbaar, waarvan we aanbevelen eerste de singleplayer te spelen. Deze biedt de kans om verder te leren zonder dat er enige druk op de ketel ligt. Een alternatief is het spelen tegen bots om zo alvast de verschillende onlinemodi en levels te leren spelen.

Multiplayer is verdeel in vijf modi met twee die er duidelijk uitspringen: Duels en Domination. Duels bestaat uit 1 tegen 1-gevechten en zijn de ultieme test van je vaardigheden, waarbij je snel moet reageren en binnen vijf rondes het meeste moet winnen. Domination is het vlaggenschip van For Honor en richt zich op teamspel. Jij en je teamleden moeten gebieden in de map domineren en tegenstanders verslaan om punten te verzamelen. Bij het bepalen van 1000 punten 'breekt' het andere team en ontstaat er een groot kat-en-muisspel waarbij de overgebleven spelers geëlimineerd moeten worden. Ondertussen is het natuurlijk ook mogelijk, maar erg lastig, dat het opgejaagde team ook de 1000 punten haalt. De modus is vooral uitdagend omdat de gebieden razendsnel veroverd kunnen worden, waardoor er een constante urgentie is en teamwerk nodig is om alle regio's veilig te stellen en houden.

For Honor

Verspreid over de multiplayer woedt een oorlog tussen de verschillende facties en jouw overwinningen dragen bij aan het succes van de factie die je aan het begin van de game hebt gekozen. Bij het winnen van potjes verdien je oorlogsmiddelen die ingezet kunnen worden op gebieden op de map, om deze te verdedigen of een vijandelijk gebied aan te vallen. Aan het einde van het seizoen krijg je exclusieve beloningen voor het inzetten van deze en ook aan de hand van de voortgang van de factie. Om de zes uur wordt de map bijgewerkt en is aan de hand van kleuren te zien welke factie er dominant is en progressie heeft geboekt.

Wat betreft progressie: je helden levelen individueel en spelen hun eigen persoonlijke beloningen vrij, in plaats van een algeheel level per speler. Bij het levelen ontvang je nieuw verwisselbare gear voor je wapens en bepantsering die je uiterlijk en efficiëntie verbeteren. Je kan ook voorwerpen kopen in pakjes met in-game valuta, dit is te verdienen door het voltooien van uitdagingen en het spelen van potjes. Natuurlijk zijn deze ook aan te schaffen met microtransacties, maar dit is allerminst een verplichting.

For Honor
For HonorFor Honor

Net als Battlefield 1 is de campaign in For Honor in stukken gedeeld, waardoor de strijd tussen de facties vanuit drie perspectieven beleeft wordt in een tijdsbestek van twaalf jaar. Ieder perspectief laat je met elk personage spelen en bevat zes hoofdstukken, die je gezamenlijk ongeveer zes uur bezighouden. De campaign is weliswaar kort, maar goed verteld en bevat uitstekende voice-acting. Waar multiplayertitels zoals Titanfall en Star Wars Battlefront zich alleen richten op het onlinegedeelte kunnen de moeite die Ubisoft in de singleplayer heeft gestopt zeker waarderen.

Campaignmissies zijn lineair en bestaan uit een pad waarin enkele doelen behaald moeten worden. Er zijn vaak enkele extra doelen te behalen, zoals het verzamelen van collectables en stukjes verhaal, maar deze voelen niet belangrijk genoeg om na te jagen. Voorafgaand aan ieder hoofdstuk kan gekozen worden in welke moeilijkheidsgraad je de missie speelt, die verschillende hoeveelheden XP opleveren. Alhoewel de focus niet ligt op de singleplayer, had deze er baat bij gehad ruimte te bieden voor een meer open aanpak en variatie in de structuur.

Met For Honor heeft Ubisoft een intense online-ervaring afgeleverd. De 1 versus 1 gevechten zitten vol met intensiteit en uitdaging. Deze komt vooral door het diepgaande gevechtsysteem dat tijd kost om onder de knie te krijgen. De korte campaign en slechte besturing bij gevechten met meerdere vijanden doen de game weinig goeds, maar in het algemeen is For Honor een uitstekende, en vooral andere, online-ervaring.

8 / 10
+
Ambitieus nieuw concept, diepe gevechtssysteem, Duels is intens.