Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Ace Attorney is terug om enkele van zijn klassieke zaken te heronderzoeken, dit keer op de huidige consolegeneratie.

Capcom heeft zijn kluis opnieuw opengetrokken en komt wederom met een remaster van één van zijn hitfranchises. Het origineel verscheen oorspronkelijk als Game Boy Advance-titel in Japan en later ook in het Westen en nu komen de eerste drie games als Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy naar de pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Wat we hier hebben zijn in principe drie games in één - een trilogie als het ware - dat het verhaal volgt van een jonge advocaat genaamd Phoenix Wright, een echte uitblinker. Laten we het bewijsmateriaal onder de loep nemen.

Als je nooit een Phoenix Wright-game hebt gespeeld: het is een episodische verhalende 'point-and-click' visual novel (eigenlijk drie daarvan met in totaal veertien zaken) dat het verhaal volgt van Phoenix Wright, die in het diepe wordt gegooid. In de eerste drie delen van de reeks - Ace Attorney, Justice For All en Trials and Tribulations - moet deze jonge advocaat met een opvallende haarstijl een variatie aan personages verdedigen. In zijn eerste zaak ooit moet hij zijn beste maatje verdedigen, nadat deze vals wordt beschuldigd van moord. Niet een allerbeste eerste werkdag.

Het eerste hoofdstuk in Ace Attorney geeft je een vrij rustige introductie. Je baas, Mia, geeft je hints over wat je moet doen en waar. Het is een uitstekende manier om kennis te maken met de gameplay die in principe bestaat uit het kiezen van dialoogkeuzes, onder druk zetten van getuigen, laten zien van bewijsmateriaal in de rechtszaal, enzovoorts.

Hoewel de standaard opzet vrij eenvoudig is, moet je echt goed luisteren naar de getuigenissen van de onbetrouwbare getuigen of moordenaars om deze uit elkaar te kunnen halen en daarbij op het juiste moment doordrukken. In de tweede episode krijg je de touwtjes zelf meer in handen en speel je een soort van detective. Er gebeurt iets met je baas in de eerste episode en tijdens de dagen in de rechtszaal moet je het mysterie daaromheen oplossen.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Vaak krijg je, voor de rechtszaak begint, in een tussenfilmpje te zien wie de misdaad heeft gepleegd. De game is echter op zijn best wanneer het je niet laat weten wat er is gebeurd. Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy laat je vertrouwen op je gezonde verstand en intellect, dwingt je deze op correcte wijze toe te passen, in plaatst van je per ongeluk op een hint te laten stuiten of een voorwerp te laten vinden.

Je moet naar hints zoeken in de verschillende scènes waarin je terechtkomt en met getuigen praten om een zaak op te bouwen voor de verdediging. Je bezoekt regelmatig locaties, zoals detentiecentra, plaats delict en je kantoor. Ook zijn er andere locaties die met de zaak te maken hebben te verkennen, zoals filmsets en hotelkamers.

Iets waar we ons lichtelijk aan ergerden is dat je als je een plek verlaat om naar een andere te gaan, je deze moet selecteren vanuit een lijst. Wat ons soms hieraan irriteerde, is als het gaat om een andere kamer op dezelfde locatie, je via het menu naar de volgende ruimte moet gaan. Op de filmset bijvoorbeeld, selecteer je de ingang, open je de lijst, ga je naar de crewruimte, open je de lijst en selecteer je de kleedkamer. Het voelt een beetje omslachtig om dit met drie klikken te laten gebeuren, in plaats van één.

Phoenix Wright: Ace Attorney TrilogyPhoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

De gameplay in alle drie de games is vrij vergelijkbaar, waarbij de twee iets nieuws introduceert met Psyche-locks. Dit zijn geheimen in de vorm van een hangslot die Phoenix moet breken om bij de waarheid te komen door het presenteren van bewijs aan het desbetreffende personage. De enige andere verschillen zijn de hoofdpersonages en de verhalen, waarbij de derde game zich veel richt op flashbacks naar je voormalige baas en haar beginjaren.

Het gebrek aan innovatie in de derde game zorgde tijdens de oorspronkelijke release voor het nodige kritiek, maar het verhaal werd goed ontvangen. In deze trilogie, is het gebrek aan variatie echter minder merkbaar en voelt het als een geheel.

Natuurlijk, het is immers een visual novel, is er veel tekst om door heen te lezen en daarbij moet je veelvuldig op kruisje (op de PlayStation 4) drukken. Er zijn geen voice-overs, wat met name jammer is voor nieuwkomers. In plaats daarvan heb je een piepend geluidje tijdens het lezen, waardoor het af en toe voelt dat iets teveel gelezen moet worden.

Dat gezegd hebbende, we moet zeggen dat de dialogen enorm goed zijn geschreven, je meeslepen en je laten lachen. Veel grappen zijn flauwe woordgrappen, maar die zijn slaan soms de spijker op de kop en voegen veel toe aan de algehele charme van de game. Het helpt echt om je betrokken te houden bij de zaken, dus valt het niet teveel op hoeveel er eigenlijk gelezen moet worden. Iedere episode is vrij lang en je hebt behoorlijk wat verhaal en gameplay om in te duiken.

Er zijn enkele goed ontworpen en kleurrijke personages om mee te praten, waaronder een selectie van extravagante schurken en terugkeren gezichten, zoals Edgeworth, de openbaar aanklager; de lieftallige, maar lompe Detective Gumshoe; en Maya Fey, die mystieke krachten heeft en de geest van een oude handlanger kan oproepen om advies te geven.

Bovenop het goede schrijfwerk werken de originele, maar opgepoetste graphics uitstekend op het grote scherm. Het ziet er uit als een kleurrijke animé en dat, hoewel erg weinig animaties en beperkte gezichtsanimaties zijn, werkt enorm goed.

De gameplay is vermakelijk en er is enorm veel om te zien en te doen, maar het geheel wordt vooral gedragen door het schrijfwerk. We hadden wel graag iets meer logische oplossingen gezien, in plaats van zaken alleen op te lossen door het presenteren van bewijsmateriaal. Dat gezegd hebbende, soms is de logica heel ver te zoeken en kwam het neer op puur giswerk.

Om niet te negatief te klinken, Phoenix Wright is nog steeds een leuke meeslepende ervaring en met drie games in één, heb je enorm veel content. Het schrijfwerk is erg goed en als je dol bent op verhalende avonturen, is dit zeker een cold case die het bekijken waard is, vooral als je dat niet eerder hebt gedaan. Het ziet er geweldig uit en hoewel enkele simpele verbeteringen, zoals ingesproken dialogen en een minder ingewikkelde locatiesysteem, de zaak hadden kunnen bekrachtigen, biedt het nog steeds veel vermaak.

Ons oordeel luidt als volgt. We veroordelen Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy tot een score van 7/10.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy
7 / 10