Observation

Observation

Een kunstmatige intelligentie die een ruimteschip bestuurt, dat is niets nieuws. Echter speel je in deze game die zelf.

Als je een lijstje zou maken van de kernelementen van No Code's Observation, lijkt het wellicht op het eerste gezicht alsof deze game veel dingen doet die we al eerder hebben gezien - er is een ruimteschip met een op mysterieuze wijze verdwenen bemanning, een zelfbewuste A.I. en een sinister scifi-sfeertje. Observation doet vanaf het begin echter iets totaal anders en plaatst je aan boord van het ruimtestation niet in de schoenen van een bemanningslid, maar laat je spelen als de A.I. zelf, beter bekend al SAM (Systems Administration & Maintenance).

De studio - die ons in het verleden Stories Untold bracht - onderscheidt zich direct van de concurrentie door je als SAM te laten spelen, wat onder andere bestaat uit het besturen van de systemen van het schip en opvolgen van bevelen van bemanningslid Emma Fisher. Aan het begin van de game wordt je losgelaten in een rampscenario, waarin er iets gebeurt met je ruimteschip en het is aan jou om er achter te komen wat er zich zojuist heeft afgespeeld, welke invloed dit heeft op de rest van de bemanning en wat de volgende stap is om te nemen.

Observation gaat vrij simpel van start en laat je van kamer naar kamer bewegen, elk met enkele camera's die je kunt besturen. Je richt op dingen als laptops en panelen om deze te besturen en aan je systeem te verbinden. Soms is het echter niet zó rechtdoorzee, aangezien je schema's moet vinden om jezelf met deze machines te verbinden, omdat veel van je geheugen verloren is gegaan na het incident aan het begin van de game.

Naarmate de game vordert krijg je toegang tot een zwevende 'orb', die je kunt gebruiken om fysiek het schip te verkennen, te ontsnappen aan de beperkingen van vaste camera's en zelfs het schip te verlaten. De game kent een lineaire opzet, dus je verkent het hele schip niet in een keer, maar de orb geeft je wel een kans om verborgen geheimen te vinden, zoals 'audiologs' en documenten op laptops, waardoor je de bemanning en hun missie beter leert te begrijpen.

Observation
ObservationObservationObservationObservation

Observation is door en door origineel in zijn concept en voelt als zijn eigen product, maar we konden het niet helpen om toch te moeten denken aan klassiekers, zoals Alien (uiteraard) en de Doctor Who-aflevering The Impossible Planet.

Dat komt voornamelijk door de enorme rijke sfeer die No Code hier biedt. Een hoogtepunt van de game. De titel wordt weliswaar beschreven als een thriller, maar net als in Gone Home is er een onderliggend en onontkoombaar gevoel van onbehagen, doordat je niet weet wat er met je bemanning is gebeurd en door het verkennen van de mysterieuze gebeurtenissen op het schip. De spanning druipt er het hele avontuur vanaf, terwijl je langzaam het schip ontdekt en nooit weet wat er gaat gebeuren of wat iedere camera onthult.

De voortreffelijke audiodesign helpt hier bij en is er een subtiele, maar effectieve soundtrack die echt een sinistere laag aan het geheel toevoegt. Als het echt duister wordt, geldt dat ook voor de muziek en de bovennatuurlijke geluiden die je hoort kunnen echt onder je huid kruipen. Er is hier ook genoeg stilte, wat belangrijk is voor de spanning als het enige wat je kunt horen het gekraak van de bewegende camera of de 'boosters' van je orb zijn.

Observation

Waar Observation wellicht iets laat liggen is de 'moment-to-moment' gameplay. Het besturen van de camera's aan het begin weet je echt mee te slepen in de rol van de A.I., waarbij je langzaam alle systemen van het schip onder de knie krijgt en van binnenuit de touwtjes in handen hebt, maar als je de controle krijgt over de 'orb' wordt het een beetje gepriegel. Dit komt doordat de orb verschrikkelijk bestuurt en het kan enorm verwarrend zijn om een weg door een schip zonder zwaartekracht te vinden met een orb die iedere kant op kan bewegen. We kwamen meerdere keren vast te zitten met de orbs, zowel binnen als buiten het schip, doordat het vinden van een weg door de vrijwel identieke gangen en 'modules' enorm verwarrend is. Soms is een oplossing behoorlijk 'out of the box' bij enkele puzzels, wat betekent dat je met deze langzame en lompe orb heinde en verre afspeurt op zoek naar een oplossing.

Dat gezegd hebben, veel van de raadsels die je moet oplossen zijn vrij intrigerende en het oplossen van deze voelt bevredigend. Het zijn voornamelijk verschillende puzzels en knoppen om in te drukken, maar ze voelen alsof ze een plek hebben binnen de wereld die No Code heeft gemaakt, in plaatst van puzzels die zomaar zijn toegevoegd - of het nou gaat om het vinden van coördinaten om oproepen te versturen of het vinden van codes om toegang tot laptops met belangrijke bestanden te krijgen.

Bij het spelen van Observation wisten enkele van de kleine irritaties betreffende de langzame en lompe gameplay zich op te hopen, maar uiteindelijk kijken we met positief gevoel terug op het avontuur. Het heeft een enorm geloofwaardige wereld met veel spanning en sfeer, en wist ons continue verder te laten spelen om diens mysteries te ontrafelen, zelfs al waren we een beetje bang voor hetgene dat we zouden aantreffen.

Daarnaast zorgt het besturen van SAM voor een van de meest unieke en innovatieve manieren om een verhaal te vertellen (zonder te verklappen hoe het dat precies doet). Het is iets dat we niet vaak hebben gezien en gooit het bekende concept van een scifi-A.I. op zijn kop, zorgt voor erg interessante mogelijkheden en verrassingen. Het is beslist het spelen waard en is aan te raden voor iedereen die er van houdt om 'out of the box' te denken.

8 / 10
+
Uitstekende sfeer; geweldige audio; meeslepende verhaalvertelling; veel mysterie.