Night Call

Night Call

We hebben s' nachts over de straten van Parijs gezworven in een taxi, op zoek naar een mysterieuze seriemoordenaar.

De straten van Parijs, de iconische hoofdstad van Parijs, zijn 's nachts verraderlijk. Een seriemoordenaar zwerft over de stadstraten en jij bent zijn of haar volgende slachtoffer. Je ontwaakt in een ziekenhuis terwijl een dokter met je probeert te praten. Je hoort de dokter ook tegen een vrouw praten, maar bent nog te ver heen om te begrijpen wat er gezegd wordt en wie die vrouw is. Als je uit je post-anesthetische waas komt doet je hoofd pijn en heb je moeite om je te focussen. Je komt bij en de dokter vertelt je dat je het slachtoffer was van de seriemoordenaar die bekendstaat als "The Judge" en tevens de eerste persoon die dit heeft overleefd.

Na wat tijd in het ziekenhuis, ga je weer aan het werk en leert je baas je weer de kneepjes van het vak, terwijl zijn oprechte zorg je in het verhaal leidt. Je hebt een traumatische ervaring gehad en iedereen weet het. Je hebt echter het werk en je nachtdiensten gemist, ondanks de aanval.

Night Call

Je komt meer over je passagiers te weten, maar ook over jezelf als een detective in je taxi stapt. Zij merkt op dat ze jou niet als de moordenaar kan voorstellen, ook al belandde je op de jonge leeftijd van 17 in de gevangenis voor moord. Ze vraagt je om voor haar te werken, informatie te verzamelen over de zaak waar zij aan werkt, wat toevallig de zaak is van je aanvaller.

Night Call, de verhalende noir-game die geïnspireerd is door echte gebeurtenissen en ontwikkeld is door Monkey Moon en Black Muffin, begint zeker op een vrij duistere wijze, maar heeft een unieke en rustgevende charme die verborgen ligt in de afwisselende dialogen. De game laat je, als chauffeur voor het Taxi Parisien-taxibedrijf, gesprekken voeren met je passagiers, soms alleen om de tijd te doden, wat geld te verdienen en gewoon de oprecht interessante personages in de game te leren kennen. Na je ontmoeten met de vrouwelijke detective verandert je missie echter. Dit blijkt namelijk de vrouw die met de dokter sprak en haar baas en collega's zien jou als een verdachte in The Judge-zaak. Zoals gezegd denkt zij daar anders over en wilt ze dat bewijzen. Je krijgt van haar informatie via dossiers die naar je appartement worden gestuurd. Om haar te vriend te houden, je naam te zuiveren en de moordenaar achter de tralies te krijgen, moet je je passagiers ondervragen tijdens de ritjes door de stad en op tactische en discrete wijze informatie ontfutselen.

Night Call

Dat doe je strikt via gesprekken met je passagiers, het lezen van de krant en door de detective af en toe te bellen om de stukjes bij elkaar te leggen. Het opbellen van de detective zorgt er voor dat ze een oordeel velt over de zaak.

Night Call heeft een onderscheidende, unieke 'art'-stijl met afbeeldingen die lijken op licht geanimeerde stillevens of zwart-witte 'visual novel' art. De kaart van de stad lijkt op die van een deeltaxiservice en volgt de taxi door deze te markeren met een pijl, passagiers met een afbeelding, bezienswaardigheden met een oog-symbool en tankstations met een pomp. Dat laatste zit alleen maar in de game om je auto te voorzien van brandstof, maar je kunt er ook kranten en loterijkaartjes kopen. Er zijn ook geen ingesproken stemmen, alleen muziek en geluidseffecten, wat bijdraagt aan de visual novel-sfeer van deze prachtige game.

Als je eenmaal het punt bereikt waar het onderzoeksbord in je appartement begint vol te raken, kun je aanwijzingen koppelen aan je verdachten en moet je uiteindelijk een keuze maken wie je als dader aanwijst. Je acties kosten ook tijd, dus je niet iedereen rondrijden tijdens een 'shift' en er komt een tijd waar je zelfs tijd tekort komt om al je documenten te bekijken. Gebruik je tijd dus verstandig.

Night Call

Hou er ook rekening mee dat veel van je passagiers helemaal niets met de zaak te maken hebben en sommige kunnen veel tijd in beslag nemen. Tijdens de nachtdienst hebben we verschillende eigenaardige individuen weggebracht, zoals een kat op de vlucht voor zijn overdreven aanhankelijke eigenaar en een visie van een vrouw uit de toekomst. Sommige van deze, hebben echt helemaal niets te maken met het diepgaande verhaal. Dat is soms vervelend, maar tegelijkertijd biedt het een fijne afwisseling van de duistere verhalen in deze duistere stad.

In het begin moet je een zaak en een moeilijkheidsniveau selecteren. De zaken bestaan uit "The Judge" (waar het motief duidelijk lijkt), die we aanbevelen voor nieuwkomers en we hierboven hebben beschreven, "The Angel of Death" (waar het motief onbekend is en de slachtoffers willekeurig), "The Sandman" (waar slachtoffers op het eerste gezicht willekeurig lijken te verdwijnen en het motief lastiger is om te vinden), "Surprise Investigation" (waar het onderzoek willekeurig is uitgekozen) en als laatste "Random Investigation (all)" (waar alles willekeurig is uitgekozen).

Night Call

Hetgene wat ons echt wist te intrigeren was hoe diepgaand de band is die je vormt met je passagiers, afhankelijk van hoe je ze behandelt. Bijvoorbeeld door iemand even een adempauze te geven, door door te hameren tot ze iets vertellen of door volledig eerlijk te zijn. Hoe het verhaal is geschreven geeft je echt het gevoel impact te hebben op het leven van anderen. De dialogen zijn ook enorm goed uitgevoerd. Sommige vinden het wellicht wat pretentieus, maar wij noemen het liever uniek.

Mocht het nog niet duidelijk zijn, wij hebben ons enorm vermaakt met Night Call. De graphics werken enorm goed samen met het verhaal en de sfeer van de game. Het sleept je van het begin tot het eind mee en het onderzoek is goed uitgewerkt en leuk om af te sluiten. Als je opzoek bent naar een game om in te verdwalen of op onderzoek uit wilt in een noir-setting, dan is Night Call een geweldige game om te checken.

Night CallNight Call
8 / 10
+