Just Cause 4

Just Cause 4

Rico Rodriguez is weer terug voor nog meer chaos.

Rico Rodriguez heeft het er maar druk mee. Sinds de eerste Just Cause in 2006 schakelt hij al dictators uit. Hij is weer terug in de vierde game, een spel dat volgens de makers vier keer zo groot als zijn voorgangers moet zijn. We trokken enthousiast onze wingsuit aan om te zien of dit deel nog meer chaos en vernietiging in petto heeft.

Just Cause 4 speelt zich af in het fictionele land Solis. Daar houdt een organisatie genaamd The Black Hand, bestuurd door slechterik Oscar Espinosa, het volk in zijn macht. Ze hebben zelfs technologie ontwikkeld waarmee ze het weer kunnen beïnvloeden, technologie die op een of andere manier gelinkt wordt aan Rico's eigen vader. Wanneer Rico eenmaal Solis aandoet, durft het volk terug te vechten en wordt de Order of Chaos opgezet om tegen The Black Hind in te gaan. Dit verloopt via de Frontline-mechaniek: je verdient chaos-punten, zet squads op en zet ze uit om gedeeltes van de map te claimen.

Verfrissend genoeg begint de game met een claim van Rodriguez dat hij Espinosa's sterk beveiligde fort zelf wel neer kan halen, ondanks het advies van zijn partner Mira. Dat loopt natuurlijk helemaal in de soep, waardoor hij beseft dat hij de hulp van het volk nodig heeft. Die verrassende diepgang in de psyche van Rodriguez is maar van korte duur, want voordat we het weten hakken we hele legers in de pan.

Just Cause 4
Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4

Maar goed, wie speelt Just Cause-games dan ook voor het verhaal? Veel fans komen maar voor één ding en dat is de chaos die je kunt bewerkstelligen. Avalanche Studios is een meester in het creëren van bombastische actie en dat is in Just Cause 4 niet anders. Zoals gewoonlijk kun je alles om je heen vernietigen en gebruiken om je vijanden mee uit te schakelen.

Het physics-systeem is leuk om mee te spelen, zeker wanneer er allerlei rotzooi van kapotgemaakte gebouwen op de hoofden van je vijanden valt. Op elk moment gebeurt er van alles op het scherm, wat ook voor de nodige bugs kan zorgen. Soms loopt er een teamgenoot nietsvermoedend voor je voertuig - waardoor niet hij maar het voertuig zelf een flinke opdonder krijgt - of stuitert een helikopter uit het niets in het rond.

Een belangrijk element van Just Cause is de grapple gun. Met dit geweer kun je jezelf niet alleen met het grootste gemak naar allerlei plekken afschieten en objecten aan elkaar verbinden (bijvoorbeeld een raket aan een koe, om maar wat te noemen), maar je kunt er nu ook ballonnen en boosters mee afschieten. Met ballonnen til je objecten omhoog zodat ze in de lucht blijven hangen, en als je er genoeg ballonnen aan verbindt kun je zelfs tanks de lucht in laten zweven. De boosters duwen objecten bepaalde richtingen op en dienen in feite als thrusters.

Al deze elementen kunnen via het menu aan de grapple loadout worden gekoppeld, waardoor je op elk moment met de vierpuntdruktoets kunt wisselen tussen de verschillende functies. Je kunt ook aanpassen of je L1 eerst in moet drukken of dat je de functies automatisch inzet, en tevens bepalen hoe snel je ballonnen en boosters gaan.

Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4

De meest besproken nieuwe toevoeging aan Just Cause 4 is het weersysteem. The Black Hand heeft met de technologie die het in zijn bezit heeft controle over allerlei weersomstandigheden, waaronder onweer, en dat zorgt er voor dat ze bepaalde gebieden die ze willen beschermen met een storm omsingelen. Dit klinkt misschien als een verfrissend nieuw element in de game, maar in de praktijk zorgt dit er vooral voor dat er veel bliksem inslaat op bepaalde gebieden van de map. Wanneer bliksem bij je in de buurt dreigt in te slaan, zie je vonken rondom je hoofd vliegen. Visueel is het wel erg indrukwekkend. Er is zelfs een grote tornado die over het land raast, waarmee je de meest indrukwekkende stunts kunt inzetten.

Naast de nieuwe weerselementen en het verhaal, is de missiestructuur vrijwel hetzelfde als de voorgaande Just Cause-games. Voor het grootste gedeelte begeleidt je mensen van A naar B, bescherm je een object tegen vijandelijk vuur of activeer je diverse systemen voordat de tijdslimiet is afgelopen. Aan het begin van de game zijn deze missies nog leuk, maar na een vierde of vijfde keer ken je ze wel. De missies die wat variatie toevoegen, zoals het infiltreren van ondergrondse gevangenissen of het maken van stuntsprongen, waren dan ook een welkome afleiding. Een dieptepunt was een irritante missie waar we moesten wachten in een helikopter terwijl anderen hun wapens afschoten.

Er zijn ook zijmissies, waarbij je bijvoorbeeld een aantal satellieten moet neerhalen, maar ook unieke zijmissies waarbij je opdrachten moet uitvoeren voor een excentrieke filmmaker die The Black Hand wil uitlokken om zo goede shots te krijgen. Nogmaals, dit zijn welkome afleidingen die ook nog eens wat chaos-punten opleveren.

Just Cause 4

Het meest irritante is dat je telkens opnieuw naar de missies moet reizen en ze opnieuw moet spelen wanneer de game crasht, wat vaak gebeurde bij de PC-versie die we speelden. Zo'n beetje elk halfuur hadden we wel een crash, dus we besteedden veel tijd aan het opnieuw reizen naar een bepaalde missie. Gelukkig laat de game je wel alleen de meest recente objective opnieuw doen, zodat je niet héél de missie opnieuw moet spelen.

In de game zelf zitten ook de nodige bugs. Rico vliegt soms gewoon door een vloer wanneer hij per ongeluk zijn grapple hook op een gang onder die vloer richt, bijvoorbeeld. Opeens verschijnt dan de parachute, is Rico nauwelijks meer te besturen en gedragen de physics zich raar. Dit is geen gigantisch probleem; het waren eerder hobbels op een toch al hobbelige weg.

Ook visueel heeft de game wat problemen. Animaties van personages voelen soms onnatuurlijk aan - bijvoorbeeld hackers die met een raar loopje naar je auto rennen - maar er zijn meer problemen. De game draait op de PC dusdanig slecht dat we moesten checken of we wel alle texture packs hadden gedownload. Die hadden we allemaal, dus de conclusie is dat de game slecht geoptimaliseerd is. Er zijn problemen met de draw distance, textures die zomaar opeens verschijnen of verdwijnen, aliasing en animaties. Water heeft nauwelijks textures en boten en andere objecten lijken nauwelijks beïnvloed door nattigheid. Zelfs de tornado ziet er van veraf niet erg mooi uit. Zo'n beetje elke grafische hapering die je kunt bedenken, zit wel in Just Cause 4.

We hebben de game op meerdere systemen geprobeerd, van een GTX908 en GTX1080i tot de RTX2080, maar hebben het spel nog niet om een AMD-systeem kunnen testen. In de notities die we bij de review kregen werd gewaarschuwd dat de game nog niet helemaal af is en dat er op de dag van lancering drivers uitkomen voor Nvidia en AMD, maar op moment van schrijven zorgen deze problemen voor een gebrek aan immersie.

Wat later tijdens het recenseren probeerden we ook de PS4-versie uit. Hoewel die versie iets beter draaide in de paar uren dat we hem speelden - zo kwam er geen crash voor - waren er nog altijd bugs aanwezig, zoals vogels die stil in de lucht bleven hangen. Het was echter wel de meest stabiele versie die we uitprobeerden. De controller zorgde er ook voor dat de game beter bestuurde.

Just Cause 4 heeft hier en daar het nodige aangepast qua schaal en dingen om te doen, maar de missies blijven redelijk eentonig en het verhaal nietszeggend. De game is niet interessant genoeg om de bugs en andere problemen maar voor lief te nemen. Hardcore Just Cause-fans kunnen hier misschien doorheen kijken om de nieuwe opties van de grappling hook uit te proberen en van het nieuwe weersysteem te genieten, maar uiteindelijk voegen deze elementen te weinig toe. Wachten tot er een aantal updates uit zijn gekomen voordat je aan de slag gaat, lijkt sowieso een goed advies.

5 / 10
+
De explosies zijn groter en beter, de nieuwe grapple-elementen zijn tof.