Intruders: Hide and Seek

Intruders: Hide and Seek

We hebben in Tessera's huiveringwekkende PSVR-avontuur rondgeslopen.

Het survivalhorrorgenre voelt geboren voor VR. Met een headset wordt de angst versterkt en is kun je niet even wegkijken als het voor je ogen afspeelt. We hebben games als Resident Evil 7: Biohazard, Until Dawn: Rush of Blood en The Inpatient op het platform zien gedijen. De nieuwste titel die zich bij dit groeiende aanbod voegt is een meer onopvallende release genaamd Intruders: Hide and Seek. De titel van Tessera Studios volgt een 13-jarige jongen die is overgebleven en zijn familie moet redden die in het holst van de nacht gevangen zijn genomen door een groep moordlustige indringers.

Je verhaal begint op een doorsnee dag. Je gaat mee in de familieauto, ruziet wat met je vader aan de eettafel en sluipt later uit bed om verstoppertje te spelen met je zusje. Dagelijkse kost. Het is pas later op de avond dat je echter een verborgen surveillancebunker in de garage vindt en dan een glimp opvangt van drie gemaskerde vreemden die je ouders gijzelen. De telefoonlijnen zijn doorgesneden, deuren op slot en het is pikkedonker in huis. De drie insluipers, één met een masker van een hert, doorzoeken naarstig het huis met zaklampen om jou en je zusje te pakken te krijgen. Het is onduidelijk wie de insluipers zijn en wat ze met je familie te maken hebben, maar het duidelijk dat jij je geliefde moet zien te redden.

Intruders: Hide and Seek bestaat uit acht hoofdstukken met een totale speeltijd van ongeveer drie-en-een-half uur. In ieder hoofdstuk moet je een simpele missie voltooien, zoals het vinden en pakken van de medicatie van je zusje, en hier ligt de nadruk - natuurlijk - op stealth, en ga je "Game Over" als je wordt gepakt. Het volledige avontuurt ontvouwt zich binnen het vakantiehuis van je familie, wat gelukkig genoeg verstopmogelijkheden biedt in de verschillende kamers, waaronder een bibliotheek, studeerkamer en slaapkamer. Doordat het zich binnen afspeelt in volledige duisternis geeft het een claustrofobisch gevoel en dat zorgde er voor dat we constant op het puntje van onze stoel zaten terwijl we ons langzaam voortbewogen om aan de doordringende zaklampstralen te ontsnappen.

Intruders: Hide and SeekIntruders: Hide and Seek

De op stealth-gerichte gameplay deed ons denken aan Outlast, aangezien we weerloos waren en we ons in kastjes en onder bedden moesten verstoppen om niet gezien te worden. Intrudders: Hide and Seek geeft ook een eigen draai aan het genre en laat je met de DualShock 4-controller schudden om je zenuwen onder controle te houden als je hartslagmeter op het scherm omhoogschiet. De wijze waarop deze mechanismen aan het begin worden uitgelegd zijn ook lovenswaardig. Zo moesten we een onschuldig potje verstoppertje spelen met ons zusje, een 'tutorial' en voorbode op de meer duistere gebeurtenissen.

Door de gemaskerde leider gepakt en neergeslagen de worden met een zaklamp was iets dat we probeerden uit alle macht te voorkomen. Er zijn enkele schrikmomenten, dat zeker, maar Intruders: Hide and Seek heeft enkele fundamentele gebreken. Iets dat ons opviel, maar blijkbaar weinig uitmaakt, is dat het niet uitmaakt of je langs de indringers kruipt of rent. Ze reageren alleen als ze je direct zien. Soms bevroren ze en bleven ze de richting op kijken waar we heen moesten, waardoor we de game opnieuw moesten opstarten of ons expres laten pakken om het nog een keer te proberen.

Intruders: Hide and Seek

Het checkpointsysteem (of eerder gezegd, het gebrek daaraan) was ook iets waar we last van bleven hebben. Zo wisten we het vierde hoofdstuk te voltooien, maar gingen daarna de mist in door rechtstreek in de handen van een indringer te lopen. Na het laadscherm werden we halverwege het derde hoofdstuk teruggeplaatst, wat niet alleen zorgde voor de nodige verwarring, maar vooral de nodige frustraties. De verloren voortgang was weliswaar niet heel groot, maar aangezien Intruders: Hide and Seek een stealthgame is waarbij geduld alles is en is dit behoorlijk irritant.

Het heeft wellicht wat ruwe kantjes, maar Intruders: Hide and Seek is een van de meest ijzingwekkende en sfeervolle spannende stealthgames die we in VR hebben meegemaakt. We waren constant bang om gepakt te worden terwijl we door het donkere huis schuifelden en de game maakte vernuftig gebruik van de DualShock 4 bij het verstoppen. Het checkpointsysteem voelt echter kapot en er zijn enkele duidelijke problemen met de computergestuurde indringers die afdoen aan de ervaring. Dat gezegd hebbende, we kunnen de titel nog steeds aanbevelen voor survivalhorrorfans die voor een schappelijke prijs hun eerste VR-ervaring zoeken.

Intruders: Hide and SeekIntruders: Hide and SeekIntruders: Hide and Seek
7 / 10
+