GRIS

GRIS

Geef wat kleur aan een levenloze, grijze wereld.

GRISGRISGRISGRIS

Indiegames zijn vaak juist de spellen die artistieke waardes voorop stellen en met innovatieve ideeën op de proppen komen. De afgelopen jaren en maanden hebben we games als Gorogoa, The Gardens Between en nog veel meer indiepareltjes gezien die bewijzen dat game ons emotioneel kunnen raken. Nomada Studio voegt daar nu een nieuwe titel aan toe: GRIS.

Nomada Studio meldt dat GRIS een aantal dingen betekent. Het is het Spaanse woord voor grijs - de studio is niet geheel toevallig gesitueerd in Barcelona. Gedurende de intro van de game worden we in een wereld vol met grijze, witte en zwarte kleuren geplaatst. Door de drie tot vier uur durende campagne door te spelen breng je weer een rijk pallet aan kleuren aan in deze spelwereld.

Het voelt enorm smaakvol om deze monochrome wereld - die niet ontdaan is van van een interessante stijl - langzaam maar zeker in een kleurrijke te veranderen. De kleuren worden in een soort waterverf-achtig effect toegevoegd en laten de omgevingen tot leven komen. Je begint met een rode kleur om toe te voegen, maar al snel worden groen en blauw daar aan toegevoegd, terwijl de wereld van een schets naar een volledig kunstwerk verandert.

Maar dat is niet de enige reden waarom GRIS er zo goed uit ziet. De scherpe en blokkerige vormen in deze platformer geven alles een uitgesproken uiterlijk en maken het spel ook nog eens makkelijk navigeerbaar. Van de ruïnes van oude gebouwen tot prachtige hallen die door grote pilaren worden versierd; GRIP ziet er prachtig uit en lijkt recht uit het schetsboek van een architect te komen.

Een gevoel van schaal is ook een belangrijk element van GRIS. Zonder het verhaal te veel te spoilen, is het de bedoeling dat je je in deze wereld klein voelt. Het camerawerk krijgt dit voor elkaar. Wanneer je bijvoorbeeld een brug oversteekt zoomt de camera uit en verander je in een klein stipje op het scherm. Soms zoomt de camera juist erg in, bijvoorbeeld wanneer je een vriendelijk personage ontmoet die je kan helpen.

GRIS
GRISGRISGRISGRIS

GRIS is in feite een 2D-platformer, maar je bent niet alleen van links naar rechts aan het bewegen, maar ook van onder naar boven. De game laat je nooit verdwalen en geeft duidelijk aan waar je volgende punt van aandacht gesitueerd is, zonder dat je het gevoel hebt dat je hand wordt vastgehouden.

Je bent veel aan het rennen en springen over platforms, maar GRIS geeft je meer moves. Zo kun je je jurk veranderen in een solide blok waarmee je fragiele stenen kunt vernietigen, zodat je nieuwe gebieden kunt verkennen. Ook ontgrendel je uiteindelijk een dubbele sprong, de mogelijkheid om te zwemmen en een move die we nog niet willen verraden, maar absoluut een hoogtepunt van de game is. Dit werkt allemaal prima via de actieknoppen van de controller - we speelden de game op de Switch.

Je hebt ook interactie met de spelwereld zelf. Zo zijn er vlinders die je de mogelijkheid geven om gigantische sprongen uit te voeren. De wereld zelf verandert ook constant, en terwijl hoofdpersonage Gris verder in haar avontuur komt, worden er steeds meer interessante mogelijkheden ontgrendeld.

GRIS
GRISGRISGRISGRIS

De soundtrack van de game valt tijdens het spelen in positieve zin op. De muziek loopt parallel aan het verhaal en zorgt voor de juiste emotionele feedback tijdens ontwikkelingen. De piano laat van zich horen tijdens scènes waar extra veel emotie bij komt kijken - zeker tegen het einde van de game - maar er zijn ook andere voorbeelden. Zo bouwt de muziek zich op tot een donderend geluid tijdens een storm. De muziek voegt een essentiële atmosfeer toe aan het geheel.

Mede daardoor, maar ook door andere redenen die we hier niet kunnen benoemen om maar geen spoilers te gebruiken, raakte GRIS ons en hadden we tegen het einde van de game geen keuze een traantje te laten. Het spel is niet alleen schitterend om naar te kijken, maar alle elementen van de game werken samen om impact op de speler te maken. Het einde van het spel is mogelijk een tikkeltje verwarrend, maar sluit het geheel goed af.

Al je van experimentele indiegames, emotionele verhaalvertelling of zelfs maar fijne graphics om naar te kijken houdt, dan is GRIS zeker het proberen waard. In de korte tijd dat je het spel speelt, blijven de nieuwe lagen en ideeën zichzelf onthullen en houdt het spel ook dit momentum vast. De gameplay, graphics en geluiden werken samen om een speciaal geheel te creëren. Nomada Studio mag trots zijn op het eindresultaat. Deze ervaring blijft je nog lang na het neerleggen van de controller bij.

GRISGRISGRISGRIS
9 / 10
+