GRIP: Combat Racing

GRIP: Combat Racing

In GRIP is alles je racebaan.

Ontwikkelstudio Caged Element wil de energieke sensatie van de jaren '90 racegame Rollcage terugbrengen, maar wel helemaal up-to-date met haarscherpe graphics, zwaartekracht tartende 'physics', krankzinnige snelheden, dodelijk wapentuig en een oppeppende soundtrack.

Gelukkig wordt je niet in één keer overrompeld door deze intensiteit. GRIP: Combat Racing
kent een gemoedelijke leercurve die je geleidelijk kennis laat maken met de intense futuristische racegame. In een 'campaign'-modus speel je eerst door elf raceniveaus, elk met meerdere toernooien, om je rijvaardigheden onder de knie te krijgen. Het is ten eerste de snelheid waar je grip om moet krijgen. Dat leer je door een perfecte start te oefenen, te leren hoe je 'boost pads' en de turboboost kunt gebruiken, evenals door gebruik te maken van de willekeurige voorwerpen die je aantreft op de banen. Dat moet geen probleem zijn voor spelers die bekend zijn met Wipeout, F-Zero of andere futuristische racegames.

Je wordt langzaam door alle gamemodi geleid terwijl je door de verschillende niveaus speelt en daarmee race je verschillende gameplaymodi vrij in het hoofdmenu. Je begint met Speed Demon, een onomwonden racemodus zonder wapens, gevolgd door Classic Race, wederom een simpele modus, maar dit keer met standaardwapens om tegenstanders mee uit te schakelen. Deathmatch is een arenagevecht, waarin je alleen maar andere wapens moet vernietigen door wapens op te pakken en tegenstanders te bestoken. En degene die de meeste punten verdient wint deze sloopderby. Een andere modus is Ultimate Race, maar dat is niet per se een race, maar meer een gevecht op een baan. Om al eerste te eindigen moet je punten verdienen door medespelers tijdens het racen af te schieten met een reeks aan wapens.

Over wapens gesproken: GRIP: Combat Racing biedt een fijn wapenarsenaal om uit te kiezen, inclusief miniguns, raketten, clusterbommen en zelfs vervormingsvelden. Net als de rest van de game wordt dit allemaal vrijgespeeld terwijl je door de verschillende raceniveaus van de campaign racet.

GRIP: Combat Racing

Als futuristische racegame speelt : Combat Racingzich af op vier totaal andere planeten die goed zijn voor 22 racebanen. Liddo 5 is een groene bergachtige planeet met grote open vlaktes, smalle tunnels en de thuisbasis voor de Speed Bowl, een gigantische ovale baan die erg doet denken aan de NASCAR-banen (weliswaar met een plafond dat ook als baan kan worden gebruikt). Norvos is een ijsplaneet, maar heeft een super hete kern. De banen hier wisselen van hooggelegen met ijzige banen tot rotsachtige aardlagen, evenals diepe met lava gevulde grotten vol met gevaar.

Jahtra daarentegen bestaat uit woestijnvlaktes, vergelijkbaar met die op Tatooine uit Star Wars. Het racen op deze banen voelt af en toe zelfs wel een beetje als podracen. Als laatste is er Orbital Prime, een industriële planeet die tot de nok is gevuld met een uitgestrekte metropool en een enorme wirwar van snelwegen. Deze banen zijn verre weg het meest ingewikkeld en daardoor ook het meest frustrerend. Het krijgen van een beuk of grip verliezen kan er makkelijk voor zorgen dat je de tegengestelde richting op rijdt of je zelfs op de verkeerde baan bevindt.

GRIP: Combat RacingGRIP: Combat Racing

Er is een groot aantal auto's om vrij te spelen terwijl je verder komt in de game en elk daarvan is aan te passen. Weliswaar komt dit neer op een likje verf, 'decals', velgen en banden. Allemaal cosmetische aanpassingen, die geen effect hebben op de prestaties of het besturen van de voertuigen. Dat is enorm jammer, aangezien het aanpassen van de grip, kracht, snelheid en versnelling vele malen interessanter was geweest dan simpel het uitkiezen van een iets andere auto.

Zoals we eerder gezegd hebben speel je met voortgang van de campaign verschillende modi vrij in het hoofdmenu. Hier kun je de modi selecteren die je hebt vrijgespeeld en deze in singleplayer tegen computergestuurde tegenstanders, online in publieke of privéraces, of tegen vrienden in lokale split-screen voor vier spelers spelen. Deze sociale modi zijn geweldig voor sommige van modi die we eerder hebben genoemd en als je verder in de campaign komt speel je ook modi als Steal the Stash en Time Bomb vrij.

GRIP: Combat RacingGRIP: Combat Racing

Steal The Stash is een Politie en Boefje-achtige modus waarin je het opneemt tegen een ander team. Je moet de buit uit hun basis stelen en voor de tijd voorbij is terug naar je eigen basis. In Time Bomb bevat één auto een thermobarische bom, deze is vastbesloten om iedereen rond hem heen uit te schakelen. Je moet proberen de ontploffing te vermijden en elke auto die hierin terecht komt wordt zelf een minibom, terwijl iedereen probeert als laatste over te blijven.

Als laatste is er Carkour, wat zoals de naam doet vermoeden parkour met auto's is. Hier zijn er 19 banen die zich afwisselen van simpele 'loopings' en sprongen tot ingewikkelde banen en stadslandschappen om gek van te worden, waarin je probeert zo snel mogelijk alle 'collectibles' te vinden. Een opvallende uitdagende baan deed ons denken aan een bepaalde Mario Kart-level, de baan heet gepast Rainbow Road, en bevat slechts een dunne draaiende baan zonder zijkanten. Deze is enorm lastig, maar is ook enorm bevredigend om te voltooien.

GRIP: Combat Racing

De besturing in GRIP: Combat Racing is behoorlijk goed (weliswaar een beetje koortsachtige op lage snelheden) en je went al snel aan de halsbrekende draaien, bochten en de mogelijkheid om de zwaartekracht te tarten door hoge snelheid over muren en het plafond te racen. Dat gezegd hebbende: er zijn enkele problemen met de camerahoeken die een enorm negatieve impact kunnen hebben op de ervaring. Het wisselen tussen verticale en horizontale banen kan soms het zicht een beetje verdraaien en dat is kan behoorlijk desoriënterend werken. Er is ook geen echte 'map' of begeleiding om aan te geven wat de beste route is die je kunt nemen. Hoewel je hierdoor je eigen raceroute kunt bepalen, kan een kleine omleiding in de verkeerde richting al betekenen dat je de race opnieuw moet beginnen, aangezien er geen snelle weg terug is naar de frontlinie.

De soundtrack blijft bij het Rollcage-thema van de game en bestaat uit een reeks drum-'n-bass nummers, naast enkele techno- en trancenummers. Het is weliswaar geen Love Island van Fatboy Slim, maar zeker aangenaam en passend. Een groot probleem is echter het geluid van de motor; hoewel het geluid is aan te passen in de game, is het geluid van de auto's vanaf het begin aan veel te hard en kwamen we er na enkele races achter dat we, door het gezoem van de motoren en het geschreeuw van de banden, de muziek helemaal niet konden horen. Na enige aanpassingen wisten we dit op te lossen, maar het is vreemd dat dit niet direct vanaf het begin goed is afgesteld.

In een jaar waarin we een grote variatie aan racegame hebben gezien, weet deze nostalgische terugblik op het klassieke Rollcage uit de jaren '90 zeker de juiste plek te raken. Dat de gamemodi en voorwerpen zich verstoppen achter een lange solomodus, evenals enkele ruwe randjes in de gameplay en het geluid, weerhoudt GRIP: Combat Racing
er van om echt uit te blinken. Het is echter een leuke racegame, waarin genoeg te doen is - al kost het enige tijd voor je daar volledig van kunt genieten...

7 / 10
+