Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Ubisoft keert terug naar Hope County.

Het vervangen van de meer serieuze boventoon voor psychedelisch zelfbewustzijn en jaren '80-humor heeft er voor gezorgd dat velen Far Cry: New Dawn op het eerste gezicht misschien verwarren met een Blood Dragon-achtige spin-off. Echter werd het al snel duidelijk dat Ubisoft Montreal dit keer iets ambitieuzere plannen had. Nog geen jaar geleden konden we voor het eerst aan de slag met Far Cry 5 en nu zijn we alweer terug in Hope Country, maar waarom geen serieuzer verhaal met een post-apocalyptische draai?

Met andere woorden: het is vanaf meet aan duidelijk dat Ubisoft op vele manieren veel ambitieuzer is geweest met deze spin-off dan vooraf gedacht werd en dat ondanks het feit dat veel designelementen direct van Far Cry 5 naar New Dawn zijn overgeheveld.

Maar wat is New Dawn dan? Laten we beginnen met de basis. Als we cynisch zijn is New Dawn op veel manieren een post-apocalyptische 'reskin' van Far Cry 5's Hope County, dat je nu 17 jaar na het vallen van de atoombommen, waarbij een groot deel van de mensheid is uitgeroeid, verkent. De natuur heeft de ruïnes van de verpletterde beschaving herwonnen, maar mensen die zijn ondergedoken in bunkers en dergelijke hebben de dag des oordeels overleefd. Ze zijn weer boven water gekomen en zijn begonnen aan het herbouwen van de infrastructuur. Je ziet andere soorten dieren, meer kleurrijke omgevingen, ruïnes waar ooit kleine stadjes waren te vinden, Mad Max-achtige voertuigen en het ene na het andere bizarre wapen.

Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New Dawn

Maar in tegenstelling tot Blood Dragon is New Dawn geen overdreven parodie. Dat komt omdat het eigenlijk een serieus overlevingsverhaal over op het stichten van een nieuwe menselijke beschaving. Jij bent de rechterhand van de charismatische en vindingrijke Thomas Rush, en samen met een groep loyale volgers, ben je gebrand om kleine lokale community's in de Verenigde Staten te helpen om de rechtsorde terug te brengen en te herbouwen. Op weg naar Hope County gaat echter alles mis dankzij de gewelddadige en beangstigende tweelingen Mickey en Lou, die willen hebben wat jij hebt en daarom Rush ontvoeren. Het is nu aan jou om de mensen van Hope County te verenigen, Rush terug te krijgen, Prosperity te herbouwen en de tweelingen te verslaan. Alhoewel de opzet van het verhaal enkele bizarre en sarcastische elementen bevat, is Far Cry: New Dawn een game die serieus genomen moet worden.

Hoewel de game geen gevoelig onderwerp aanstipt (wat Far Cry 5 wel deed) wil het, net als zijn voorganger, balanceren tussen humor en ernst. Verrassend genoeg slaagt het daar behoorlijk goed in. Het verhaal is dit keer veel lineairder, iets wat we daadwerkelijk hebben gemist. Waar je in Far Cry 5 de missies kon spelen zoals je dat wilde (afgezien van enkele belangrijke Story-missies), is New Dawn veel traditioneler met zijmissies en hoofdmissies. Het verhaal ontvouwt zich in één duidelijke richting en dat voelt als een opluchting. Het script bevat een serieuze knipoog en behoudt het speltempo dankzij de meer lineaire voortgang. Op vele manieren ligt dit dichter bij de verhalende ervaring zoals we die kennen van ene Far Cry-game, tenminste vergeleken bij Far Cry 5.

New Dawn is een ietwat kleinere ervaring dan Far Cry 5, maar niet zoals je misschien denkt. De game is niet alleen lineairder, maar ook meer gestroomlijnd. Als eerste rij je niet van stadje naar stadje, maar bevindt je op een plek, namelijk Prosperity. Een normale Far Cry-ervaring biedt veel 'loot', dus daarom hebben de makers dit een functie gegeven, een bestaansrecht. Hier komt het idee van een hoofdbasis uit voort die is te upgraden. Je verzamelt overal ducttape, moederborden, titanium en andere troep, evenals het belangrijkste - ethanol. Allemaal om je basis te upgraden en dit zorgt er voor dat je nieuwe wapens kunt maken, planten kunt laten groeien, meer informatie over je omgeving verzamelt en nieuwe voertuigen krijgt. Het is een briljante manier om de speler een primair en gestructureerd doel te geven, en zelfs als zijn deze systemen primitief, ze zijn extreem effectief. De wildernis in trekken voor meer titanium om een nieuw geweer te maken of meer ethanol om de tuin uit te breiden is een motivatiebron die simpelweg werkt. Daarenboven geeft het de speler ook een verhalend doel. Je bent in Hope County om de lokale bevolking sterker te maken met Prosperity en het resultaat daarvan is constant te zien in je kamp.

Als je er op uittrekt in Hope County kom je veel bekende dingen tegen. Er zijn Hideouts, wat kleine puzzels zijn die je belonen met Perk Points en hulpmiddelen; Outposts om over te nemen; dieren om op te jagen; vissen om te vangen en 'collectibles' om te verzamelen. Echter zijn er enkele veranderingen die je dwingen je methode van aanpak aan te passen. Ubisoft Montreal heeft lichte rpg-elementen toegevoegd, wat betekent dat iedere vijand een ander level (1-4) heeft dat wordt aangegeven met een kleur: grijs, blauw, paars of geel. De kwaliteit van je wapens is in diezelfde categorieën verdeeld. Als je je basis upgradet krijg je toegang tot sterkere wapens. Om meer ethanol te bemachtigen is het ook mogelijk om een eerder overgenomen Outpost leeg te trekken, waardoor het level van alle vijanden wordt verhoogt en het nu lastiger is om deze over te nemen. Het is een kleine, maar vrij leuke toevoeging voor spelers die constant uitgedaagd willen worden. Bovendien kun je onverwachts een gemuteerde bizon van level 4 tegen het lijf lopen en dat vereist de nodige kogels en geduld. Zulke afleidingen maken de spelwereld net iets leuker en deze lichte rpg-elementen doen niets af aan de ervaring.

Daarnaast is de hele game in co-op te spelen met een vriend en dit werkt even soepel als in Far Cry 5. Het niet alleen vermakelijk, maar werkt ook zonder enige grote technische problemen. Als je echter liever met een computergestuurde handlanger speelt zijn er een aantal personages die je kunt rekruteren én trainen, wat betekent dat ze meer vaardigheden krijgen om te gebruiken tijdens gevechten. Het is een solide systeem.

Far Cry: New Dawn

Verder biedt Far Cry: New Dawn een aantal Expeditions, wat misschien wel de meest opmerkingswaardige nieuwe optie in de game is. Door je basis te upgraden krijg je toegang tot een helikopterpiloot die aanbiedt je naar verschillende hotspots in het post-apocalyptische Verenigde Staten te vliegen, zoals het Five Flags-pretpark of Navajo Bridge. Het idee is dat je een afzonderlijke uitdaging krijgt waarin je, alleen of met een vriend, je tactische vaardigheden kunt beproeven en pakketje uit een vijandig bolwerk moet smokkelen. Je kunt als je wilt naar binnen sluipen, maar terwijl je op de helikopter wacht om opgepikt te worden, wordt je automatisch gespot. Dit zorgt voor een fijne balans tussen intense gevechten en tactisch sluipwerk. Het zorgt er bovendien voor dat je terecht komt in een totaal andere omgeving en Hope County even achter je laat. Het is weliswaar een variant op de Outposts, maar als de actie zo goed werkt is meer content zeker geen zonde.

Dat klinkt allemaal behoorlijk goed, toch? Het is verrassend dat het focussen op een compactere ervaring, een lineairder verhaal en toevoegen van gameplaymechanismen op specifieke punten Far Cry: New Dawn eigenlijk dichter bij een echte Far Cry-ervaring in de buurt komt dan Far Cry 5.

Maar dan komen we bij de spreekwoordelijke olifant in de kamer. Far Cry: New Dawn is op het moment van schrijven (enkele dagen voor de release) technisch beetje een rommeltje. De game gebruikt dezelfde graphics engine als Far Cry 5 (en Ghost Recon: Wildlands) en die is nooit heel indrukwekkend geweest, maar vooral hier niet. Het zijn niet alleen de technische tekortkomingen die aandacht vereisen, maar de hele spelwereld kan een likje verf gebruiken. De 'textures' zien er vaak plat uit en de kwaliteit schiet alle kanten. Datzelfde kan gezegd worden over de lipsynchronisatie en de game bleef meerdere keren hangen. We vonden Far Cry 5 er al niet heel indrukwekkend uitzien en toen verlangden we al terug naar de Dunia-engine van Far Cry 4, die veel gedetailleerdere omgevingen wist te produceren. Het enige wat we kunnen zeggen is dat New Dawn nog minder indrukwekkend is en dat is moeilijk over het hoofd te zien. Wellicht biedt de Day 1-patch enige verbetering, iets dat we weliswaar steeds vaker zien.

Gelukkig is de vrij middelmatige technische staat niet genoeg om de algehele ervaring te verpesten. Ubisoft Montreal heeft enkele bekende elementen hergebruikt en dezelfde spelwereld, maar door het introduceren van rpg-elementen, de speler met een basis aan de wereld te binden en het lineairdere verhaal komt het dichter in de buurt bij de optimale Far Cry-ervaring. We hopen zelfs dat dit vanaf nu de standaard wordt voor toekomstige Far Cry-titels, want Far Cry: New Dawn is al met al een positieve verrassing.

8 / 10
+
Prachtige wereld; toffe wapens; gepaste rpg-elementen; je basis voegt waarde toe; meer lineaire verhaalervaring.