Diablo III: Eternal Collection

Diablo III: Eternal Collection

Blizzard's helse arpg is terug voor een bloederig toegift.

Diablo III is een game die we een paar keer eerder hebben gespeeld. In feite hebben we het hele weekend de game op de Nintendo Switch gespeeld, waarmee het de derde keer is dat we in deze demoonverpulverende actie-rpg duiken. We begonnen bij de release in 2012 op de pc, dansten opnieuw met de duivel toen de game naar de huidige consolegeneratie kwam en nu zijn we hier weer beland. Dit keer houden we Blizzard's game in zijn volledigheid vast tussen onze handen en beleven we de titel in de handheldmodus van Nintendo's hybride console.

Nintendo's machine beschikt nu over een handjevol van de beste rpg's uit de recente geschiedenis. Huisgemaakte hedendaagse klassiekers zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Xenoblades Chronicles 2 worden vergezeld door The Elder Scrolls V: Skyrim, Dark Souls: Remastered en nu Diablo III: Eternal Collection. Als epische 'role-playing' avonturen je ding zijn - in het bijzonder als je een toegewijde Nintendo-fan bent die geen rivaliserende console of pc heeft - dan ben je zeker verwend.

Voor iedereen die Diablo III niet eerder heeft gespeeld is het een makkelijke aanbeveling om te doen. We bekijken de technische presentatie zo dadelijk iets later, maar in een notendop is dit nog steeds een ervaring die de moeite is, zelfs na al die jaren. Games zoals Torchlight zijn dicht in de buurt gekomen van Blizzard's demonische arpg, maar niets heeft het de afgelopen vijf jaar overtroffen. Ondanks het tijdsverloop voelt Diablo nog steeds behoorlijk fris in 2018 dankzij goed gebalanceerd design en jaren van reprise en verfijning.

Aan de andere kant hebben veel van jullie een Switch én nog een console, waardoor het aanbod iets verandert. De voor- en nadelen zijn vrij rechttoe rechtaan. Als het aankomt op de algehele presentatie en visuele weergave krijgt Diablo een klap bij de overstap naar de Switch, maar aan de andere kant kun je demonen in elkaar trappen terwijl je in de bus zit of tijd moet doden als je de kinderen van hun avondklas ophaalt. En, natuurlijk, kun je altijd het kwaad uitroeien terwijl je op je porseleinen troon zit.

Diablo III: Eternal Collection

Dus laten we even naar de technische presentatie kijken. Zowel 'docked' als in handheldmodus draait Diablo III op een soepele 60 fps en hoewel de docked-modus op 980p loopt wordt deze in de handheldmodus naar beneden geschroefd naar 720p. We hebben de meeste tijd in handheldmodus gespeeld (iemand speelde Skyrim op het grote scherm - dat hoe het bij ons thuis gaat) en hoewel je de visuele 'downgrade' ziet, is er genoeg helderheid in de animaties en de handgetekende achtergronden zien er nog steeds verbluffend uit. Het allerbelangrijkste we hebben geen enkele merkbare 'framerate-drop' gezien. We speelden als de Necromancer, een 'class' die ons al snel toeliet om een aanzienlijke entourage van opgeroepen 'minions' op te bouwen. En terwijl we met scherm vol skeletten en griezels op grote groepen beestachtige vijanden afstormen, lijkt alles prima stand te houden.

Ons enige gebrom over de handheldmodus (en dit is misschien specifieker voor de classes die meerdere handlangers oproepen) is dat het lastig is om bij te houden waar je personage is in het gevecht. Evenzo, op het grote scherm als je in co-op speelt, zorgt de chaos op het scherm er voor dat het lastig is bij te houden waar iedereen is. In het algemeen kunnen we echter zeggen dat we onder de indruk zijn hoe de game draait en als je de welbekende beperkingen van Nintendo's console meerekent, is het zo goed als je kunt verwachten. We nemen de visuele downgrade op de koop toe als dat een soepelere ervaring verzekert als de hel op het scherm voor ons losbreekt.

Diablo III: Eternal CollectionDiablo III: Eternal Collection

Een van de meer interessante elementen is hoe de Joy-Cons worden gebruikt. Je kunt onderweg spelen, een Joy-Con per speler toewijzen, en hoewel ze soms wel erg knus in de hand zijn, is het duidelijk dat er is nagedacht over de besturing. Dat is vooral te merken hoe de bewegingsbesturing gebruikt wordt om de tweede analoge stick te vervangen. Solospelers kunnen de rechtersticker gebruiken om weg te rollen en weer terug de actie in te springen, maar op een enkele Joy-Con schud je simpelweg de controller om je uit de voeten te maken. Dat is een toffe toevoeging.

Als je nooit eerder Diablo III hebt gespeeld, laat ons dan kort uitleggen waarom het je tijd waard is. Het verhaal is interessant, maar niet te opdringerig; het is gebouwd met langdurige herspeelbaarheid in het achterhoofd en er is enorm veel te doen; er zijn enkele briljante classes om te verkennen en deze beschikken over unieke en enerverende vaardigheden om vrij te spelen; en er is meer 'loot' om te pakken dan je met je mee kunt dragen. De game is gebouwd rondom de verschillende vaardigheden die je vrijspeelt door ervaringspunten te verdienen en er zit ongelofelijk veel diepgang in hoe je deze kunt combineren, de perfecte mix tussen 'melee'- en 'ranged'-aanvallen, verschillende effecten toevoegt aan je bewegingen en je 'build' aanpast naarmate je verder komt totdat je de perfecte demoon-moordmachine hebt.

Diablo III: Eternal Collection

De herspeelbaarheid en de moeite die Blizzard al die jaren heeft gedaan om te verzekeren dat diegene die het willen waar krijgen voor hun geld. Elke class biedt een onderscheidende ervaring; er is enorm veel 'endgame content' beschikbaar; seizoensevenementen zorgen ervoor dat spelers terugkeren voor meer; en het biedt één van de beste 'couch co-op' ervaringen die er is te vinden (alhoewel je wel van de worden moet afspreken hoe en wanneer je aan de slag gaat met het managen van je 'inventory' - dat bespaart tijd en discussie). Hoewel de overkoepelende 'campaign' richting het lineaire leunt, bieden de 'sandbox-levels' voldoende vrijheid en er zijn overal geheimen verstopt die liggen te wachten op nieuwsgierige spelers.

Na het voltooien van de standaardcampaign is er een overvloed van extra content om mee aan de slag te gaan. De eerder verschenen uitbreidingen, Reaper of Souls en Rise of the Necromancer, spekken het aanbod aan, terwijl de willekeurige Nephalem Rifts een nieuwe manier bieden om de game te spelen. Daarnaast is er nieuwe uitrusting, monsters en zijn alle locaties beschikbaar die zijn toegevoegd na de launch. Diablo III: Eternal Collection biedt een bijna duizelingwekkend aantal activiteiten om jezelf bezig te houden en het volledige pakket is verpakt met de optie om co-op te spelen, zowel onderweg als thuis. Het ziet er beter uit op andere platformen, dat zeker, en de prijs is een beetje aan de hoge kant voor een game die al meer dan vijf jaar verkrijgbaar is. Toch blijft dit een geweldige ervaring die de overstap naar de Switch met relatief gemak maakt, met erg weinig om over te zeuren. Als je de titel al kapot hebt gespeeld op een ander platform, dan moet jezelf afvragen of het wel echt de moeite is om deze nogmaals te spelen. Voor nieuwkomers en spelers die er van houden om kerkers vol met monsters uit te kammen is het een geweldig ervaring.

Diablo III: Eternal CollectionDiablo III: Eternal CollectionDiablo III: Eternal CollectionDiablo III: Eternal Collection
9 / 10
+