Dauntless

Dauntless

We zijn op monsterjacht geweest in de nieuwe free-to-play actie-rpg van Phoenix Labs.

Toen Monster Hunter: World vorig jaar verscheen en Capcom's snelstverkopende game bij de release werd, was het duidelijker dan ooit dat er een grote markt is voor het herhaaldelijk afslachten van gigantische monsters, verzamelen van hulpmiddelen en 'grinden' om je uitrusting te upgraden in een voortdurende onlinewereld. Nog geen jaar na de release van Monster Hunter: World, komt Phoenix Labs met Dauntless, een 'free-to-play' multiplayergame die leentjebuur speelt bij Capcom's populaire franchise en daar niet omheen draait. In vele opzichten slaagt Dauntless er in een meer toegankelijke monsterjacht neer te zetten, alhoewel dat niet zonder slag of stoot gaat.

Voor diegenen die Monster Hunter niet gespeeld hebben, de opzet is even zonneklaar als de naam zelf. Je verzamelt een groepje jagers, of zoals Dauntless ze noemt 'slayers' en gaat samen op avonturen om op vijanden te jagen. Als missies voorbij zijn en je jezelf hebt bewezen, keer je terug naar een sociale 'hubwereld' voor het huishoudelijke werk. Dit bestaat uit het ophalen van je beloningen, aanpassen en upgraden, en voorbereiden voor de volgende jacht. Er is een duidelijke opzet bij deze games en Dauntless is hier geen uitzondering op, maar de echt focus ligt op de jachtmissies.

De jacht in Dauntless bestaan uit simpele opdrachten die draaien rondom een lang eindbaasgevecht, waarbij er veel nadruk ligt op het verzamelen van de juiste hulpmaterialen en -middelen voor upgrades. Het raken van het juiste gedeelte van een 'behemoth' (zoals de monsters worden genoemd) geeft je mogelijk toegang tot nieuwe bepantsering of een wapenupgrade door het materiaal dat dit oplevert. Het is dus altijd de moeite om ieder stukje van je vijand te bestoken om zoveel mogelijk materialen te verzamelen. Samenwerken als een team is de makkelijkste manier om dit te doen en de game moedigt zeker aan om een microfoon in te pluggen en samen te werken. Dat gezegd hebbende, we hebben genoeg van Dauntless gespeeld zonder te communicatiemiddelen en deden dat goed genoeg om te overleven, ook al worstelden we om 'behemoths' op een systematische wijze uit elkaar te halen. Waar je ook voor kiest: het jagen in Dauntless is een vermakelijke co-op ervaring.

Dauntless

Iedere jacht wordt ook gecategoriseerd door een element: Blaze, Frost, Shock of Terra. Neutrale 'behemoths' zonder specifiek element zijn ook aanwezig, maar zijn alleen te vinden met een lager 'level'. De elementen bepalen het type behemoth dat je tegenkomt en de aanvallen die deze ter beschikking heeft, maar we hebben vooral genoten van de visuele verschillen. Ieder element heft invloed op de omgeving waarin je vecht en het uiterlijk van de behemoth zelf. Van Blaze's vurige woestijnen afreizen naar de bevroren toendra van een Frost zorgt voor enkele vermakelijke visueel variatie.

Over graphics gesproken, de game's geanimeerde visuele stijl biedt zeker iets anders dan het eerder genoemde Monster Hunter, maar het is allemaal vrij generiek. De visuele stijl doet direct denken aan titels als Fortnite, Realm Royale en Paladins, en geeft de game een herkenbaar 'free-to-play' uiterlijk. Het pakt allemaal prima uit, maar we hadden graag gezien dat Dauntless iets meer een eigen stijl had nagejaagd, aangezien de graphics weinig anders bieden dan alternatieve recente titels op de free-to-play markt.

Het is niet alleen de visuele stijl die free-to-play schreeuwt. Als de jacht voorbij is en je terug wordt gevlogen naar de hubwereld, wordt je welkom geheten bij een aantal kooplieden en verkopers om te bezoeken en mee te praten. Hier is waar je ziet wat je tijdens de jacht hebt verzamelt voor upgrades en of je meer materiaal nodig hebt. De wapen- en pantserupgrades volgen dezelfde elementen als de 'behemoths', dus je moet je uitrusting aan het element van de jacht overeen laten komen om het meeste uit de missies te halen. Echter, komt er in Dauntless ook nog een overvloed aan andere valuta en materiaaltypes kijken, en die zijn af en toe wat verwarrend (en soms frustrerend). Je hebt het bekende "goud" dat je verdient door te spelen; je 'premium'-valuta die het goud voorbijgaat, maar geld kost; materiaal/hulpbronnen die je verzamelt; en elementaire 'orbs' die op allerlei plekken zijn te vinden. Daarbovenop laten bepaalde menu's alleen de icoontjes voor deze zien, waardoor het erg verwarrend kan worden te bepalen waar je je op moet richten om te upgraden en of je het juiste aantal valuta hebt om dat ene toffe wapen te bemachtigen.

Dauntless

Hierdoor rijst ook de vraag of de game ooit 'pay-to-win' kan worden, als je de verschillende levels aan 'endgame'-content hebt voltooid. We zijn een soort van 'soft levelcap' gepasseerd op level 10, wat een reeks nieuwe hulpbronnen en -materialen introduceert voor spelerupgrades. Op dit level was er nog niets wat wees op pay-to-win, maar vaardigheden zoals tijdelijke beperkte luchtaanvallen en granaten kunnen een probleem vormen, aangezien je meer van deze kunt aanschaffen met premiumvaluta en daarmee een moeilijke eindbaas veel makkelijker kunt maken. Deze level 10-upgrades stappelen het, al ingewikkelde, materiaalsysteem op met nog meer dingen om te verzamelen en manieren om te upgraden. Al met al zou het systeem wat simpeler gemaakt kunnen worden of beter worden uitgelegd, vooral voor nieuwkomers van dit soort in-game valuta.

Afgezien van de verwarrende in-game economie, heeft de hubwereld ook last van enkele behoorlijke technische inkakkers. We hebben de game op de PlayStation 4, Xbox One en Xbox One X gespeeld, en die laatste is de enige die de sociale ruimte op met 20 frames per seconde lijkt te kunnen draaien. De jachtgebieden brengen het op dit vlak er beter van af, maar ook hier is de Xbox One X zonder twijfel het soepelste platform. Daarnaast waren tijdens de eerste dagen na de release ook de nodige serverproblemen met lange wachtrijen, 'downtime' en onderhoud, vooral tijdens de piekuren. De game is wellicht populairder dan de ontwikkelaar had verwacht, maar een jaar na de bèta op de pc, hadden we verwacht dat dergelijke technische problemen bij de release geen issue waren.

Algeheel biedt Dauntless een goed aantal free-to-play vermaak voor fans van coöperatieve rpg's, zelfs al worstelt de game om de vergelijkingen met Monster Hunter van zich af te schudden. De simplificatie van het jagen in de game is zeker een verdienste, waarbij de focus echt ligt op het verzamelen van vrienden om samen een eindbaas uit te schakelen. De hubwereld en materiaalopties hadden wat gestroomlijnder kunnen zijn, aangezien diens huidige staat zorgt voor de nodige verwarring. We moeten Phoenix Labs echter alle lof geven, want ze hebben een vermakelijke coöperatieve monsterjacht gemaakt voor spelers die opzoek zijn naar een free-to-play alternatief en hopelijk worden de overgebleven serverproblemen in de zeer nabije toekomst verholpen.

DauntlessDauntlessDauntless
Dauntless
7 / 10