Dangerous Driving

Dangerous Driving

Het Danger Zone-team is terug met nog een door Burnout-geïnspireerde game.

Burnout 3: Takedown wordt alom gezien niet alleen gezien als de beste game in de Burnout-reeks, maar een van de beste arcaderacegames ooit. Sindsdien hebben ontwikkelaars geprobeerd de magie van Burnout na te bootsen. De meeste hebben elementen van de game uit 2004 gepakt en geprobeerd hun eigen draai aan het genre te geven. Dangerous Driving is echter vrijwel een reproductie van Takedown.

Met een goede reden, want het team van Three Field Entertainment bestaat uit voormalige Criterion-ontwikkelaars die in het verleden hebben gewerkt aan de Burnout-reeks (vandaar ook dat ze Danger Zone hebben gemaakt, een spiritueel vervolg op Burnout's Crash Mode). We hebben ook geen Burnout-game gehad die datzelfde niveau heeft gehaald in de afgelopen jaren, dus als een game wil proberen Takedown vijftien jaar na het origineel na te maken, van harte.

Het probleem is dat het op zoveel vlakken een directe replica is. Je hebt de World Tour met evenementen over de hele wereld, een slow-motion modus om je auto na je botsing te bewegen (Danger Time) en zelfs de laadschermen vrijwel direct van Takedown overgenomen. Er zijn verschillen qua opties, laat dat duidelijk zijn, maar het is ook overduidelijk dat het volledig is toegewijd om een spiritueel vervolg te zijn op de klassieke game, vooral als je de twee gebruikersinterfaces naast elkaar legt.

Dangerous Driving

Er zijn een hele reeks gamemodi om uit te kiezen in Dangerous Driving's singleplayermodus, inclusief een klassieke Race, Face Off tegen een tegenstander waar je probeert zijn auto te winnen, Shakedown om een traject binnen een bepaalde tijd te verslaan, Pursuit en vele andere. Afgezien van Shakedown - wat op zichzelf staat - ligt de schoonheid van deze modi in het feit dat ze je allemaal aanmoedigen om agressief te zijn tegenover andere racers, aangezien ze daar botsingen achter op komen te liggen en jezelf een boost krijgt.

Je beleeft al deze gamemodi terwijl je in de singleplayer Dangerous Driving Tour racet en gebruik maakt van verschillende autotypes, zoals sedans, SUV's en hypercars. Er is genoeg variatie hierin aangezien elk eigen uitdagingen biedt (in Pursuit jaag je bijvoorbeeld criminelen op in politieauto), waardoor de Dangerous Driving Tour je een tijdje zou moeten vermaken.

Dat komt ook omdat er veel banen zijn om te zien. Van achtervolgingen onder het noorderlicht tot het scheuren door tunnel op een berg. De variatie van de banen wordt ook gecomplimenteerd door de voortreffelijke graphics, waarbij de realistische omgevingen tot leven komen dankzij geweldige belichting - alhoewel de lage zon het op sommige banen lastig maakt om alles goed te zien. Al deze levels zijn vastgelegde routes met genoeg kronkels en bochten, en ook omgevingsuitdagingen, waaronder heerlijke sprongen om jou of je tegenstanders door de lucht te laten vliegen.

Diezelfde variatie is niet terug te vinden in de auto's zelf, aangezien doorgewinterde racefans hier niet dezelfde catalogus aan auto's vindt als elders. Iedere autoklasse bevat een handjevol aan keuzes die tijdens het spelen vrijkomen en wat de aanpassingsopties betreft: deze nemen hier plaats op de achterbank, aangezien je schilderwerk alleen willekeurig kunt laten toepassen.

Dangerous Driving

Dit is echter niet alleen maar een game voor ervaren racefanaten; dit is ook een arcaderacer voor doorsnee spelers. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de besturing zo simpel voelt en het even duurt voor je dit onder de knie hebt doordat de auto zo plotseling en heftig draait als je de analoge stick beweegt. Met L2 (de rem) kun je ook door bochten driften. Het is makkelijk om te leren, maar lastig om helemaal onder de knie te krijgen. Tijdens dit leerproces is de kans dan ook groot dat je veelvuldig tegen de barrières aan de zijkant van de weg botst.

Natuurlijk komt de bevrediging grotendeels van de intensiteit die dit type racegame biedt, zoals bijvoorbeeld als je net een tegenligger mist, aan een botsing ontsnapt, je mederacers laat botsen en aan ze voorbij raast in je eigen voertuig. Datzelfde gevoel is onveranderd gebleven van Burnout en we zijn dankbaar dat dezelfde snelheid en intensiteit weer terug is.

Dat is waarom botsingen soms iets vervelender kunnen zijn dan we graag hadden gezien. Natuurlijk zou een botsing niet makkelijke uitweg moeten zijn, maar in Burnout 3 botste je en werd je vervolgens direct terug in de race geplaatst, terwijl er hier een langere laadtijd en je moet wachten voor je weer verder kunt. Het momentum wordt hiermee weggehaald en het brengt ook meer risico met zich mee voor je race. Het is een echte deuk voor de snelheid die in de rest van de game wel blijft.

Op het moment is er alleen de Dangerous Driving Tour om te spelen, aangezien onlinemultiplayer in de eerste maand na de release wordt toegevoegd met een gratis patch. Het is een schande dat dit niet bij het volledige pakket zit, maar er is genoeg in de singleplayer te vinden om fans tot dan bezig te houden, vooral voor spelers die alle Gold- en Platinum-medailles willen halen.

Hoewel hetzelfde soort plezier in Dangerous Driving is te vinden, weet het niet echt de magie van Burnout 3 terug te brengen, ondanks de variatie in de gameplaymodi. Deze vergelijkingen zijn onvermijdelijk door de overduidelijke overeenkomsten tussen beide, alhoewel fans van arcaderacegames zeker zullen genieten van het singleplayergedeelte.

Dangerous Driving

6 / 10
+