Cat Quest

Cat Quest

Wat krijg je als je Skyrim combineert met The Legend of Zelda en vervolgens nog een berg katten er bij gooit?

Cat Quest is een aandoenlijke 2D-rpg ontwikkeld door The Gentlebros, de studio die ook Slashy Hero maakte. De ontwikkelaars zeggen dat ze geïnspireerd zijn door games als Skyrim, The Legend of Zelda en Final Fantasy en daarmee heeft de titel ook het nodige om waar te maken. Gelukkig voor Cat Quest, heeft het daar negen levens voor.

Cat Quest speelt zich af in Felingard, een land met machtige bergen, enorme meren, diepe bossen, een behoorlijke cluster katten... en draken? De katachtige held van dit specifieke verhaal bezit is toevallig een 'Dragonblood', een profeteerde redder die Felingard eens en voor altijd zal redden van de draken. Maar alles wat hij wilt doen, is het redden van zijn zusje die gekatnapt is door een gestoorde en generieke schurk genaamd Drakoth. Tijdens het avontuur om zijn zusje te reden helpt de held verschillende dorpsbewoners met uiteenlopende problemen, maakt hij kerkers en grotten vrij van monsters, verzamelt hij veel toffe 'loot' en ontmoet hij een allerlei vijanden.

Dit is een erg versimpelde rpg, die slechtst de nodige basiselementen bevat: 'levelen', vaardigheidspunten vedelen, wapens en bepantsering upgraden, 'classes' kiezen... een soort van. Kijk, al de classes zoals 'mage', 'ranger', 'tank', 'rogue' enzovoorts zijn gebonden aan de kleding die je held draagt (bepaalde kledingstukken geven bonussen en beperkingen voor specifieke vaardigheden), dus de held kan, voor alles, zelf alle classes spelen. Dit is logisch aangezien onze held een alleen is en geen metgezellen toevoegt aan zijn 'party'.

Simpliciteit betekent echter niet dat de game slecht is. Verre van. Er zijn veel dingen in deze game die erg goed werken. Zoals het gevechtssysteem, dat een absoluut genot is. Wederom is het simpel, maar efficiënt. Ontwijk met kruisje, val aan met vierkante, gebruik magische aanvallen met de schouderknoppen; het werkt perfect! Een combinatie van ontwijken, aanvallen en magie is vaak vereist tijdens de meeste ontmoetingen; omdat vijanden een aanvalsradius hebben, naast een magische aanval die een bepaald pad volgt, naar links of rechts, kriskras over in een cirkel. Als je pech hebt stuit je op een vijand die alle drie de kanten op aanvalt, gecombineerd met verschillende soorten elementaire magie. Probeer dat maar te ontwijken!

Cat Quest
Cat QuestCat QuestCat Quest

Terwijl je nieuwe gebieden ontdekt in Felingard vind je tempels waar je nieuwe vaardigheden kunt leren en diegene die je als onder de knie hebt kunt verbeteren. Dat is fijn, aangezien je ook nieuwe en meer uitdagende vijanden treft. De Gentlebros zijn er in geslaagd een goede balans tussen nieuwe vijanden, nieuwe vaardigheden en nieuwe uitrusting te creëren, wat dit erg vermakelijk maakt - en ook erg verslavend. Op het moment van schrijven is onze held level 47 en we hebben voorlopig geen plannen om te stoppen. Afgaande op de grotten die we hebben gevonden kunnen we makkelijk doorspelen tot aan level 99...

Een factor die aan dit verslavende effect bijdraagt zijn de 'lootbox'-achtige schatkisten die je vindt in grotten en kan kopen in de winkel (met in-game valuta, er zijn geen echte microtransacties). Zoals Forrest Gump zou zeggen: "Deze kisten zijn als een doos met chocolaatjes, je weet nooit wat je krijgt". Deze zijn volledig willekeurig en je eindigt vaak met een wapen of bepantsering Als dat gebeurt verbeter je echter dat voorwerp dat je al het. Dit maakt deze willekeurig iets draagbaarder. Dit is echt een uitgeklede rpg, en er zijn hier geen overbodige extra's et vinden. Echter is The Gentlebros hier misschien wel lichtelijk in doorgeslagen, aangezien het zeker fijn zou zijn om bijvoorbeeld iets als een logboek te hebben om alle 'quests' bij te houden.

Hoewel de game versimpeld is en weinig extra's biedt is het een pakkende titel. Felingard is een enorm aangename plek (afgezien van een draak hier en daar), onze katachtige held is onwijs schattig en we hebben de drang om ieder die we tegenkomen te knuffelen omdat ze zo buitengewoon snoezig zijn - zelfs de vijanden! We zijn de tel kwijt hoe vaak we "oooh'd" en "aaah'd" hebben losgelaten en "OH MIJN GOD DAT IS ZO SCHATTIG" hebben uitgekraamd als we weer een nieuwe outfit vonden voor onze kat... eh... we bedoelen, als onze held nieuwe stoere bepantsering aantrok.

Dit is, simpel gezegd, gewoon een vermakelijk en snoezige game, met een plezante soundtrack, interessant verhaal, en zoveel katten-grapjes dat je het bijna niet kan laten om tijdens het spelen constant te grinniken. Die charme van de game maakt het gebrek aan diepte, het 'grinden' en de wat repetitieve aard van quests meer dan goed. Cat Quest is het zeker waard om enkele uren aan te besteden. We denken dat je daar geen spijt van krijgt.

Cat Quest
7 / 10
+