Cadence of Hyrule - Crypt of the NecroDancer Feat. The Legend of Zelda

Op de E3 dit jaar waren er drie Zelda-games en deze swingende spin-off staat schouder aan schouder met het beste dat Hyrule heeft te bieden.

Laten een ding duidelijk zijn voor we verdergaan. We verwijzen vanaf nu naar deze game als Cadence of Hyrule, aangezien Cadence of Hyrule - Crypt of the NecroDancer Feat. The Legend of Zelda een beetje een mondvol is. Hoewel het een titel is dat in SEO-termen bevredigt, het is een beetje hinderlijk bij het schrijven van een review als je het ons vraagt (wat je niet gedaan hebt, dat weten we), dus we gebruiken vanaf hier een afkorting.

Cadence of Hyrule is een game die voortbouwt op de fundering van Crypt of the Necrodancer, alleen in een prachtige Legend of Zelda-wikkel die Nintendo-fans beslist zullen waarderen. Crypt of the Necrodancer is een voortreffelijke game die we eerder al op meerdere platformen hebben gespeeld en deze Zelda-variant op de formule is een zeer welkome fusie tussen thematiek en gameplay waar we de afgelopen dagen van hebben genoten.

Terug naar basis: Cadence of Hyrule is een 'roguelite' adventuregame waarin je levels verkent, 'loot' vindt en tegen vijanden vecht. Net als in Crypt of the Necrodancer heeft ontwikkelaar Brace Yourself Games de eenstapsgameplay van het origineel gepakt en er een frisse draai aangegeven. Dit is gedaan via het introduceren van muziek en spelers worden beloond om voort te bewegen in de tijd op de maat (om precies te zijn: je krijgt extra diamanten als je alle monsters weet uit te schakelen in een gebied zonder uit de maat te lopen).

Met die eenstapsgameplay ligt Cadence of Hyrule dichter bij het originele 'rogue'-genre qua gameplay dan het leeuwendeel van titels dat zichzelf als 'roguelite' bestempeld. Toch is dit ook echt een roguelite doordat de voortgang behoorlijk vergevend is (er is een Permadeath-modus als je dat echter wilt). Net als Crypt of the Necrodancer moet je als je doodgaat opnieuw beginnen en net als diens voorganger is er een in-game economie die blijft bestaan na iedere verloren leven. Cadence of Hyrule is in feite zelfs veel guller, wat betreft het meenemen diamanten als je doodgaat. Je hebt dan ook genoeg diamanten om uit te geven aan nieuwe voorwerpen om te gebruiken tijdens je volgende poging. Je raakt wel enkele voorwerpen kwijt, maar houdt in ieder geval de wapens die je vindt tijdens je avonturen.

Je kunt een willekeurig gegenereerde wereld spelen, maar wij kozen voor de 'map' die de ontwikkelaar klaar had gezet. Dit is een lappendeken van verschillende gebieden, elk vol met vijanden om te verslaan en voorwerpen om te verzamelen - allemaal afkomstig uit Hyrule en geïnspireerd door vele vervlogen avonturen. Veel levels hebben gebieden om vrij te spelen die zelfs nog meer aanlokkelijke 'loot' bevatten (als je de juiste uitrusting daarvoor hebt weliswaar) en er zijn zelfs enkele lichte puzzels om op te lossen, waarmee het nog meer inspeelt op het Zelda-thema. De titel is weliswaar rondom nieuwe mechanismen gebouwd, maar dit voelt als een Zelda-game en dat is te danken aan de makers.

Tijdens je avontuur door Hyrule neem je het op tegen bekende beesten, zoals bokoblins, maar veel van de vijanden zijn nog steeds te vergelijken met de wezens die we hebben bevochten in Crypt of the Necrodancer. Het is visueel weliswaar anders, toch zijn er enkele overeenkomsten. Ieder vijandtype danst op zijn eigen wijs en het leren van de bewegingspatronen van elk, en vervolg er gepast op reageren, is de kern van de ervaring. Vaak is dit vrij rechttoe rechtaan, maar zo nu en dan vult het scherm zich, wordt je achterna gezeten door krachtige vijanden en kan het lastig zijn om alles bij te houden wat er gebeurt.

Cadence of Hyrule - Crypt of the NecroDancer Feat. The Legend of ZeldaCadence of Hyrule - Crypt of the NecroDancer Feat. The Legend of Zelda

Je kunt, gaandeweg, extra hartjes vrijspelen om meer levenskracht te krijgen (en dus langer door te spelen) en er zijn verschillende wapens die het effect van je aanvallen kunnen veranderen, zoals een zwaard dat drie vakjes tegelijkertijd raakt. Er is ook een brede selectie van voorwerpen die bewaard kunnen worden in je 'inventory' om jezelf op het gewenste moment mee uit te rusten en deze geven je nog meer tactische opties om mee te spelen. Van ringen die schade afkaatsen tot laarzen die je op lucht laten lopen, er is een berg aan subtiele diepgang in je inventory te vinden.

Nadat je aan het begin van de game in de wereld van Hyrule verschijnt (je start met Cadence uit Crypt of the Necrodancer) moet je kiezen om Link of Zelda uit hun slaap te ontwaken (we speelden in solo als Zelda, in co-op als Link), maar er lijkt weinig verschil tussen de personages. Als je dat eenmaal hebt gedaan kun je de wereld verkennen op zoek naar vier kerkers, om vervolgens naar het kasteel te gaan om de schurk van de game, Octavo, uit te schakelen. Wie je ook kiest, je verkent een wereld die om bekende herkenningspunten is gebouwd, vecht in thema tegen vijanden en luistert naar muziek die het beste van Necrodancer en Zelda combineert - fans zullen ongetwijfeld genieten van de moeite die gestopt is in het tot leven wekken van deze pixel-wereld, zowel op verfrissende al bekende manieren.

De lokale co-op is goed geïmplementeerd, alhoewel het lastig kan zijn om alles in de gaten te houden als je met ze tweeën bent en als een speler het gebied verlaat, wordt de andere meegesleurd naar het volgende scherm - ongeacht wat je op dat moment aan het doen bent. Dat is een beetje irritant, maar we hebben genoten van de tactische opties die het hebben van een handlanger biedt en door handig gebruik te maken van het schild is het mogelijk om vijanden in te sluiten aan de ene kant en de andere spelers deze gemakkelijk vanaf de zijkant te laten uitschakelen.

Cadence of Hyrule is een voortreffelijke bewerking van de Crypt of the Necrodancer-formule en de beslissing om het toegankelijker te maken was volgens ons de juiste. Niet alleen maakt het deze unieke swingende 'roguelike' gameplay beschikbaar voor een breder publiek, maar de meer vergefelijke structuur zorgt dat je waarschijnlijk meer van de game krijgt te zien en diens vele subtiliteiten op je eigen niveau kunt ontdekken. De verhoogde nadruk op puzzelen en het verkennen van de omgeving helpt het te onderscheiden en maakt het veel makkelijker om te accepteren dat er vrij veel aanvalspatronen zijn geleend van het origineel. Gelukkig is het lenen van Crypt of the Necrodancer geen minpunt en het maakt Cadence of Hyrule verslavend, meeslepend en enorm vermakelijk.

9 / 10
+
Verslavende gameplay; toegankelijke variant van de formule; uitstekend gebruik van de Zelda-licentie; veel diepgang en geheimen om te ontdekken.