Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

Ubisoft is er eindelijk in geslaagd om Assassin's Creed's ware potentie te vervullen.

Er was geen andere keuze om Assassin's Creed terug te laten keren naar zijn voorgaande glorie. Na het dubbelfiasco van Assassin's Creed: Unity en Assassin's Creed: Syndicate, twee games met design- en technische problemen (vooral in Unity) in combinatie met de vermoeidheid van de franchise, moest Ubisoft met Origins een triomfantelijk terugkeer maken met de Assassin's Creed-reeks. En dat is ook precies wat men heeft gedaan. Door structurele veranderingen, enkele nieuwe mogelijkheden en een nieuwe richting, heeft de franchise eindelijk zijn ware potentie vervult, iets waar het slechts met Assassin's Creed II in de buurt van kwam.

Origins succes staat niet los van de keuze voor het eeuwenoude Egypte als de historische setting. Het verhaal speelt zich af 49 v.Chr. en het is dit soort setting waar Assassin's Creed in uitblinkt, met name gezien alles dat het eeuwenoude Egypte te bieden heeft wat betreft cultuur, landschap, historische figuren en locaties. Het bezoeken van Alexandrië bijvoorbeeld, inclusief zijn bibliotheek en vuurtoren, is niet iets wat je ergens anders kunt doen met deze aandacht voor details, niet op deze manier. De gameplay past ook in deze context, waarbij het spelen met zwaarden, speren en bogen goed aanvoelt.

Assassin's Creed Origins gaat verder terug in de tijd dan enige andere game uit de reeks en het richt zich nauwkeurig op het ontstaan van de broederschap van de 'assassin's'. Dat is het overkoepelende verhaal, al vertelt Origins een veel intiemer verhaal over het leven van Bayek, het fictieve hoofdpersonage van de game. Bayek is onze tweede favoriete hoofdpersoon in de reeks, met alleen Ezio Auditore voor zich. Hij is een man met een sterke persoonlijkheid, gedreven door rauwe emotie, iets dat hij zowel toont in de passie voor zijn geliefden en door woede jegens diegenen die hij verafschuwt. Tot op zekere hoogte is Origins ook een verhaal over wraak, alhoewel het uiteindelijk uitgroeit tot iets veel groters.

Tijdens je lange reis door Egypte ontmoet je talloze personages, ook al is het hoofdverhaal gericht op een vrij beperkte groep. Bayek's zielsverwant, Aya, is een even sterk en gedreven personage, maar hij treft ook historische figuren als Cleopatra. Er vinden enkele historische gebeurtenissen plaatst, weliswaar gemixt met de onvermijdelijke fictie van het Assassin's Creed-universum. De 'Precursurs' en hun krachtige technologie maken wederom deel uit van het verhaal, evenals de modern tijd en de Animus. Maak je echter geen zorgen, je verlaat Egypte nooit voor lange periodes.

Assassin's Creed Origins is briljant op veel verschillende niveaus, maar niets is zo indrukwekkend als de gamewereld. Dit is de grootste wereld die Ubisoft ooit heeft gemaakt voor een Assasin's Creed-game, zelfs met Black Flag en diens uitgestrekte oceaan. Een behoorlijk stuk van de wereld bestaat uit rivieren, meren en woestijnen, maar zelfs die zijn het verkennen waard, aangezien deze verborgen tombes en piramides bevatten, evenals grotten en onderwatergelegen ruïnes. Er zijn ook grote steden zoals Alexandrië en Memphis, alsmede enkele kleinere dorpen en steden.

De wereld van Assassin's Creed Origins, naast dat het een technisch en architecturaal wonder is, is ook indrukwekkend door alle elementen die er leven aan toevoegen. Van ontelbare burgers die in de steden en stadjes rondlopen en hun eigen leven volgen, tot een brede variatie aan dieren (pas op voor krokodillen en nijlpaarden!). Dit is een organische wereld die werkt zonder dat de speler er interactie mee heeft of aanwezig is. Je vindt restanten van gevechten die voordat je er kwam hebben plaatsgevonden, dorpsbewoners die aangevallen worden door krokodillen, bandieten die achtervolgd worden door bewakers; en dit allemaal op een organische wijze, iets wat Far Cry eerder al op briljante wijze deed. De wereld van Assassin's Creed Origins is een triomf van virtuele architectuur, kunstmatige intelligentie-cycli en dynamische systemen, die allemaal samenwerken.

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins

Bij het promoten van Assassin's Creed Origins maakte Ubisoft het duidelijk dat het niet meer een actie-adventuregame is, maar eerder een actie-rpg. Het resultaat is een game die voelt als een kruising tussen The Witcher 3: Wild Hunt en Watch Dogs 2, verpakt in de Assassin's Creed-setting. Het is een grondige verandering voor de reeks, op vele niveaus. Structureel bijvoorbeeld werkt Origins erg als The Witcher 3.

Elke locatie heeft meerdere quests om te volgens, met simpele of uitgebreide verhalen. Sommige, zoals het helpen van een priester om van bewakers te stelen en vervolgens te ontsnappen uit de stad, zijn vrij rechttoe rechtaan, terwijl andere meerdere lagen bevatten. Zoals het onderzoeken van een moord die eindigt met een achtervolging van een door Egypte seriemoordenaar uit een sekte; of beginnen aan en missie waar een verloren wagen gevonden moet worden, die eindigt in een ondergrondse tombe waar je op een verband stuit tussen menselijke offers, een boze godin en een begraven stad onder het zand. Er zijn veel missies, maar Ubisoft heeft een belangrijke les geleerd van CD Projekt Red. Het design van de missies zelf is cruciaal, natuurlijk, maar de juiste content moet nooit onderschat worden. Er zijn zelfs onderzoeksmissies waarin je opzoek gaat naar hints, vergelijkbaar met wat Geralt deed in The Witcher 3: Wild Hunt.

Een ander element dat Assassin's Creed Origins in een rpg transformeert is het level van de speler en de vijanden. Vergelijkbaar met Syndicate, is het level van de speler ten opzichte van de vijand een erg belangrijke factor. Besluit je het op te nemen tegen een personage dat enkele levels hoger is dan jijzelf, bereid je dan voor om in één klap dood te kunnen gaan. Het voltooien van quests is de snelste manier om ervaring op te doen en te 'levelen', maar alle acties dragen hier aan bij: van het uitschakelen van de bevelhebbers in een kamp tot het vinden van schatten in ruïnes.

Met het stijgen van je level krijg je een 'skill point' die je kunt besteden aan een van de drie 'skill trees' die je speelstijl bepalen: 'accessories', 'combat' of 'stealth'. Combat laat je technieken gebruiken als 'counter attacks' en 'charger attacks', terwijl stealth de effectiviteit van je pijl-en-boog verbetert evenals je sluipacties. Deze twee trees zijn vrij rechtdoorzee, terwijl de accessories-tree de speler voorziet van enkele toffe speeltjes. Vuurbommen, giftige pijltjes, slaappijltjes, vallen en zelfs de optie om een dier te temmen (wie wilt er niet met een krokodil of een leeuw aan zijn zijde rondlopen?) zijn slechts enkele vaardigheden die je kunt vrijspelen.

Het nieuwe 'loot'-systeem draagt ook bij aan deze rpg-elementen. Of dit nu het doden van vijanden is of het verkennen van ruïnes, je vindt talloze wapens om aan je arsenaal toe te voegen. Er zijn verschillende soorten bogen en wapens voor op korte afstand, met passende context en verschillende stijlen. Sommige bogen zijn goed voor grote afstanden, terwijl anderen bijvoorbeeld meerdere pijlen tegelijk afschieten. Wat betreft wapens voor op korte afstanden: je kunt een schild en een zwaard gebruiken; speer en schild; twee zwaarden of 'zware' wapens. Naast de verschillende soorten wapens en schilden onderscheiden deze zich ook in kwaliteit en zeldzaamheid ('common', 'rare' en 'legendary'). Een optie waar we enorm van genoten is de mogelijkheid om het level van een wapen te verhogen naar het level van de speler door een bezoek aan een smid. Op deze manier kun je je favoriete wapens altijd behouden, ook al is dit proces niet goedkoop.

De speler heeft ook een reeks voorwerpen die zijn te verbeteren, zoals het verborgen mes, een borstplaat en je accessoirestas, naast enkele vergelijkbare voorwerpen. Deze voorwerpen zijn niet te vinden als loot, maar je verbetert deze constant door het uitgeven van middelen als hout, dierenvel en metaal. Om dit te krijgen moet je op dieren jagen, ladingen stelen of ze aanschaffen bij kooplieden als je deze optie vrijspeelt in de skill trees. Daarnaast zijn er 'outfits' die geen invloed hebben op je statistieken, maar alleen een cosmetisch doel dienen. Ubisoft zou dit hebben gedaan om spelers niet te dwingen 'stijl' te hoeven inleveren voor statistieken, zoals in vele andere rpg's.

Dan is er de gameplay, die het onderwerp is van vele veranderingen. Het pijl-en-boog-systeem werkt zoals je verwacht - je richt met de linker schouderknop, schiet met de rechter - en dit is behoorlijk bevredigend en effectief. Het gevechtssysteem zelf werkt nu meer als iets zoals Dark Souls. Je 'locked' een vijand, verdedigt met L1/LB, lichte aanval met R1/Rb, sterke aanval met R2/RT, pareren met Rondje/B en ontwijken met Vierkante/X. Het is een veel beter systeem dan wat we zagen in de afgelopen games uit de reeks, die middelmatig waren, maar het is nog steeds niet helemaal perfect.

De besturing reageert niet zo vloeiend als we hadden gewild en het mist enige 'zwaarte'. Hoewel het niet perfect is, is het bevredigend en zorgt het voor intense gevechten Wat betreft stealth: je kunt bukken, fluiten om vijanden te lokken en je verstoppen achter en in beschutting. Je kunt nooit aan beschutting blijven plakken, maar dit hebben we nooit gemist. Stealth is beter dan het ooit was in de reeks en het binnensluipen van een vijandelijk kamp, de gezagvoerder vermoorden en weer wegsluipen zonder gezien te worden is een enorm bevredigende ervaring. Let ook op de animaties van je verborgen mes, deze zijn enorm verbeterd in vergelijking met de slordige animaties uit AC: Syndicate.

Parkour is wederom een groot onderdeel van de ervaring en dit is ook verbeterd. Een grote verandering is dat er nu geen sprint-knop is. Het naar voren drukken van de linker analoge stick bepaalde de maximale snelheid van je personage. Dit betekent dat je niet meer onbedoeld op voorwerpen klimt, wat gebeurde in voorgaande games. Na dit klim en spring je met Kruisje/A, terwijl Rondje/B je weer veilig laat afdalen. Het is een extreem ingewikkelde wereld wat betreft de architectuur, maar zelfs met deze varianten, kunnen we geen een moment herinneren waar we de verkeerde kant opsprongen, iets dat niet gezegd kan worden voor eerdere delen.

Gezien de gigantische grootte van de wereld zijn er natuurlijk voertuigen om je in voort te bewegen. Je hebt kamelen en paarden om te berijden, ook met verschillende kwaliteitsniveaus, en je kunt kleinere boten gebruiken om over de meren en rivieren te varen. De twee type voertuigen werken behoorlijk goed, alhoewel zorgen de 'mounts' voor overdreven reacties bij de burgers, die al schreeuwen en opzij springen als je een paar meter van ze verwijderd bent.

Dit is de basis van de gameplayervaring, maar er zijn andere dynamische elementen en details. Een pijl langs een vuurtje halen steekt deze aan en hetzelfde geldt voor olie op de grond. Als je veel tijd in de woestijn doorbrengt onder de brandende zon begint Bayek te hallucineren met visies van personages of dieren (wie weet wat er gebeurt als je deze volgt...). Je kunt ook meedoen aan wagenraces; aan gladiatorgevechten in arena's; schatten vinden met behulp van papierenrollen (van papyrus); afdalen in tombes en piramides; en nog veel meer. Er zijn bovendien enkele verassingen die we niet zullen verklappen.

Technisch gezien is Assassin's Creed Origins indrukwekkend. Qua visuele kwaliteit en grootte komen weinig games in de buurt en het geluid is precies goed. De acteurs zijn geweldig, vooral Bayek, en een handjevol titels kunnen zich meten met de productiewaardes van Assassin's Creed Origins. Mocht je de game in HDR willen spelen, let op. De game ondersteunt dit op het moment nog niet, maar dit wordt beschikbaar middels een update op 6 november. Oh, er is ook een Photo-modus, waarin je zelf foto's kunt maken en die van andere spelers kunt zien en beoordelen.

Assassin's Creed Origins is een fenomenale game op veel verschillende niveaus, maar het is niet perfect. Afgezien van de gevechten, die niet zo solide zijn als we zouden willen, moeten we de kunstmatige intelligentie bekritiseren. In sommige situaties stonden we versteld van het bizarre gedrag van vijanden, die bijvoorbeeld heen en weer bleven rennen op een trap om het pad van de speler te vinden of herhaaldelijk naar hun pijl-en-boog grepen als we een stap verder of dichterbij gingen staan. Dit zijn momenten die ons uit de ervaring haalden, alhoewel dit nooit vaak voorkwam.

Als laatste nog een even de microtransacties in de game. Ja, Assassin's Creed Origins heeft een winkel waar voorwerpen gekocht kunnen worden met Helix-valuta. Skill points, game geld, specifieke wapens, outfits, mounts, maps... vrijwel alles is te koop met valuta, die met echt geld gekocht worden. Wij speelden Assassin's Creed Origins op de hoogste moeilijkheidsgraad en hebben echter nooit de noodzaak gevoeld om ook maar één cent uit te geven in de microtransactiemarkt.

Assassin's Creed Origins is een triomf. Een triomf aan de individuen en studio's die betrokken zijn geweest bij de productie en boven alles een triomf aan diegene die de moed hadden de release een jaar uit te stellen. Het resultaat is niet alleen de beste Assassin's Creed ooit, maar ook een van de beste games van het jaar. Hulde Assassin's Creed en welkom terug bij de top.

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins
10 Gamereactor Netherlands
10 / 10