Arca's Path

Arca's Path

Je hebt niet eens een controller nodig voor deze vr-ervaring.

Sinds vr groot aan het worden is proberen veel ontwikkelaars een probleem op te lossen: hoe zorg je dat een speler die in het echt niet beweegt, zich toch rond kan bewegen in een vr-game? Daardoor is er nu een grote diversiteit aan manieren om vr-games te besturen, van het teleporteren van plek naar plek tot het gebruik van een DualShock-controller zoals in 'gewone' games. Arca's Path, de nieuwe vr-game van Rebellion en Dream Reality Interactive, gooit al deze oplossingen weg. Letterlijk.

In Arca's Path rol je een soort van bal door diverse levels om van checkpoint naar checkpoint en uiteindelijk het einde te geraken. Alles wat je moet doen om deze bal te laten rollen, is de headset op je hoofd wijzen naar de plek waar je heen wilt rollen. Een cursor op de vloer geeft de richting waar je heen rolt aan, en hoe verder die cursor is geplaatst, hoe sneller je rolt. Je hebt niet eens veel ruimte nodig om deze vr-game te spelen. We zaten op een stoel en hoefden nauwelijks te bewegen, alleen onze nek.

Je gebruikt dus geen controller, alleen je hoofd om de headset te bewegen, al moet de DualShock wel in de buurt liggen om de game op te starten. Ook kun je de touchpad van de controller indrukken om 'free view' te krijgen in de game, oftewel vrij rond te kijken in een level zonder dat je de bal alle kanten oprolt. Maar verder is er geen controller nodig. Zelfs de menu-opties in de game worden geactiveerd door er naar te kijken.

Arca's PathArca's Path

Het verhaal van de game wordt verteld door stripachtige panels die in een 3D-ruimte verschijnen. Het ziet er allemaal erg tof uit, maar het verhaal is wel een beetje vaag. Wat we er uit begrepen, draait het om een jong kind die in de virtuele wereld Arca terecht komt, en het is jouw taak om hem er uit te krijgen door de 25 levels uit te spreken. Het is vooral een excuus om lekker met een bal rond te rollen.

De game heeft een soort elektronische uitstraling, alsof je in een simulatie zit. Elementen zoals bladeren en rotsen verschijnen wanneer je er dichterbij komt. Zoals je in de screenshots kunt zien, zorgen de graphics voor een kleurrijk geheel, met veel groene en paarse kleuren die op je netvlies worden gebrand. De game geeft je echt het gevoel dat jij het kind bent dat gevangen zit in deze virtuele wereld.

Maar vergis je niet, buiten de strips en wat teksten gedurende de game, draait het spel puur om de gameplay. Denk aan Super Monkey Ball, maar in plaats van schattige apen in kleurrijke werelden zit je in een futuristische simulatie. De game heeft daardoor iets minder persoonlijkheid dan het bovengenoemde voorbeeld, en de gameplay voelt ook minder arcade-achtig. Dit is vooral een langzamere en preciezere ervaring met behoorlijk wat uitdaging.

Arca's PathArca's Path

In het begin van de game race je redelijk snel door de levels (later wordt er dan ook een time trial-modus ontgrendeld), maar al snel genoeg kom je flink wat uitdagingen tegen. Sommige paden hebben bijvoorbeeld geen veiligheidsranden aan de zijkant, waardoor het een stuk moeilijker is om je bal in het speelveld te houden. Ook zijn er liften, hellingen, bewegende platformen en vele andere obstakels waar je je bal langs moet zien te krijgen. Daarnaast kun je in elk level ook kristallen verzamelen om het nog pittiger te maken.

De besturing met de helm werkt prima en voelt vloeiend aan, maar hier en daar gaat het mis. Sommige puzzels vereisen dat je blokken op een bepaalde plek ziet te krijgen. Hoewel dit in normale games een eitje zou zijn, voelt het onnodig lastig met deze besturing. Dan zijn er nog de sprongen die je moet maken die gepaard gaan met de nodige snelheid, wat voor frustratie kan zorgen door het langzame sturen. De game werkt het beste wanneer het een soort veilige doolhoven biedt om doorheen te rollen.

Na ongeveer een uur spelen kwamen we achter nog een nadeel: het geluid in de game. Er zit niet veel muziek in de game, maar aangezien je in een soort simulatie zit, zijn er allerlei vervormde geluiden en bliepjes, die niet echt immersief zijn en na verloop van tijd zelfs gaan irriteren.

Arca's Path is zeker niet probleemloos, maar mag gecomplimenteerd worden voor de natuurlijk aanvoelende besturing waar je geen controllers voor nodig hebt. Het spel voelt daardoor innovatief aan, maar niet alles in de game werkt goed dankzij de besturing met je hoofd. Puzzelfans moeten het spel zeker eens uitproberen aangezien het een nieuwe, frisse manier van een bekend concept biedt, maar gooi je controllers vooral nog niet uit het raam.

Arca's PathArca's Path
6 / 10
+