American Fugitive

American Fugitive

Fallen Tree Games brengt de old school top-downactie terug met een hedendaagse twist.

De Grand Theft Auto-reeks is sinds de release van het origineel eind jaren '90 behoorlijk veranderd. Volgens velen ten goede, maar er zijn nog steeds veel spelers die 'old school' top-down actie, die Grand Theft Auto op de kaart zette, missen. Fallen Tree Games heeft het kernconcept van die Rockstar-klassieker gepakt en met American Fugitive naar 2019 gebracht. Die game hebben gespeeld en we zijn er dol op.

Toen we aan de slag gingen met American Fugitive, zonder er heel veel over gehoord te hebben, gingen we er vanuit dat het zou spelen als InXile's Wastelands-reeks. Vooral omdat de twee visueel wat van elkaar weghebben en het er op het eerste gezicht uitziet als een diepgaande RPG met veel dialogen en 'turn-based' gevechten. Hoewel American Fugitive wel wat rpg-elementen heeft, bevat het niets van het andere. Dit is beslist een unieke game. De inspiratiebronnen zijn overduidelijk, maar de speelervaring is anders dan vrijwel alles wat we eerder hebben gezien. De game combineert aspecten van zowel het actie- als rpg-genre.

In de game bestuur je William Riley, doorsnee tuig en kruimeldief, die vanaf zijn vrouw en huis vertrekt om een bezoek te brengen aan zijn vader, Peter. Een verdacht voertuig, een Dodge Challenger (of Buzzard, zoals het in de game wordt genoemd) staat voor het huis van je pa geparkeerd en hoofdrolspeler William voelt direct dat er iets niet in de haak is. Na op de deur te kloppen zonder antwoord, slaat hij een van de ramen in en treft hij binnen zijn vader dood op de vloer aan. En dan staat de lokale politie op de stoep.

Als speler moet je in de game erachter komen wie Peter heeft vermoord en William's naam te zuiveren - tegen elke prijs. Na op heterdaad betrapt te zijn voor iets wat hij niet heeft gedaan, wordt William schuldig aan moord bevonden en tot levens veroordeeld in Redrock Penitentiary. Dit vertellen we niet om de pret te bederven, maar het feit dat William een ontsnapte misdadiger is, is essentieel voor het verhaal en de gameplay.

American Fugitive

Om erachter te komen wie wel verantwoordelijk is voor het gruwelijke misdrijf, neem je opdrachten aan van personages en je begint met je stiefbroer Dwayne (die zelf ook diep in de nesten zit), de mysterieuze femme fatale Ana en een eigenaardige begrafenisondernemer. Deze klussen die je aanneemt laten je meer misdaden begaan om diegene waar je onterecht voor bent veroordeeld te zuiveren, zoals het in elkaar slaan van corrupte agenten, stelen van kostbaarheden en verdoezelen van moorden - allemaal om een wit voetje te halen bij deze personages. Wat het allemaal iets lastiger maakt is dat sommige mensen in de stad je herkennen als voortvluchtige en dat zorgt voor intense schermutselingen waarbij je moet ontsnappen aan of je verweren tegen politieagenten.

Je hebt ook genoeg geld nodig, zowel om verder te gaan met je missies als het upgraden van je personage. Om snel aan geld te komen kun je meerdere dingen doen. De makkelijkste manier om geld te verzamelen is huizen van mensen leeg te halen, door in te breken en alle spullen te stelen. Dat kun je doen door naar binnen te spieken om te kijken of iemand thuis is, het raam in te slaan met een voorwerp (zoals een bandenlichter, een steen of een koevoet) en zoveel mogelijk kamers te doorzoeken. Er is weliswaar een tijdslimiet om rekening mee te houden als je inbreekt, tenzij je een sleutel hebt. Ieder huis wordt als een blauwdruk getoond, met de kamers, deuren en ramen in kaart gebracht. Het verplaatsen van kamer naar kamer zorgt er voor dat de timer snel leegloopt, net als het doorzoeken van de kamers (wat je eenvoudig doet door X ingedrukt te houden op je DualShock), maar vaak is dat het zeker waard.

Als inbreker zijn er, natuurlijk, verschillende potentiële uitkomsten. Je vindt misschien wel een verborgen buit achter slot en grendel, die je moet opnemen met een code die je elders in het huis vindt; of een geschrokken bewoner die jou in elkaar slaat en de politie belt of door jou vast wordt gebonden; of zelfs een andere inbreker. Eerst van te voeren een huis goed bekijken is belangrijk, vooral als je geen onverwachts bezoekt wilt terwijl de tijd wegtikt. Er is zelfs een vaardigheid waarmee je automatisch door alle ramen van een huis kijkt en je de nodige kopzorgen bespaart.

American FugitiveAmerican Fugitive

Als het leven als inbreker niets voor jou is, dan zijn er ook andere manieren om aan geld te komen. Niet alleen leveren de verschillende missies een flink geldbedrag op, maar je kunt ook aan voertuiguitdagingen meedoen op de uitgestrekte 'map', zoeken naar verborgen geld of winkels beroven (wat werkt via een soort van steen-papier-schaar-/dobbelsysteem).

Alhoewel het buiten de missies om niet heel vaak gebeurde, zijn er momenten waarop je geweld moet gebruiken om vijanden uit te schakelen en de gevechten in American Fugitive spelen zich in 'real-time' af. Of je nu een vuurwapen, slagwapen of helemaal geen wapen gebruikt, je mikt met de rechter analoge stick en schiet of slaat met de rechter 'trigger', terwijl je vrij rond kunt bewegen met de linker analoge stick. Als het te heet onder je voeten wordt kun je naar een voertuig sprinten en zo snel mogelijk wegrijden; wegrennen door X ingedrukt te houden (waarbij je wel rekening moet houden met je staminameter) of proberen weg te sluipen in de schaduw door cirkeltje in te drukken.

Om aan de sterke arm van de wet ontsnappen is niet heel lastig en hoewel het beslist een voorkeurskwestie is, hebben we van die keuzes genoten. Een achtervolging kan zo lang duren als je wilt, misschien heb je een paar politieagenten in elkaar geslagen en wil je gewoon de adrenaline rush voelen van de achtervolging. Ben je echter op weg naar het pandjeshuis per ongeluk tegen een hekje aangereden (je kunt door meer in de problemen raken dan het vermoorden van iemand) en wil je gewoon verdergaan, dan kun je in een bosje verstoppen, het bos in rijden of vol gas langs het spoor scheuren om je achtervolgers kwijt te raken.

American Fugitive

Als je alles net iets makkelijker wilt maken kun je de 'skill tree' bekijken, waarin je verschillende attributen, zoals stamina, 'health' en 'regeneration' kunt upgraden, evenals meer speciale vaardigheden of gadgets, zoals een metaaldetector (die een piepje geeft als je in de buurt van verborgen geld komt) of de eerder genoemde vaardigheid om automatisch huizen te controleren. Alle vaardigheden worden vrijgespeeld via een aantal upgradepunten (die je krijgt als je 'levelt') en geld, maar beide zijn relatief makkelijk te verkrijgen.

Er was een ding wat we enorm fascinerend vonden. We hebben het altijd lastig gevonden om in de schoenen te stappen van een "slecht" persoon in games (met uitzondering van Grand Theft Auto en zelfs toen voelden we ons af en toe schuldig). American Fugitive heeft een systeem waar de speler niet echt slecht is, maar de personages om hem heen - zijn slachtoffers - zijn niet altijd "goede" mensen. Ook al waren we volledig betrokken bij het gehele avontuur, we hadden nooit een schuldgevoel bij het beroven van het huis van persoon X of de winkel van persoon Y, doordat we nooit de kans kregen deze te leren kennen - en dat is prima.

Afgezien hiervan is American Fugitive een simpele game met simpele gameplaymechanismes, maar met al die simpliciteit brengt het iets nostalgisch terug naar de huidige generatie. De graphics zijn uitstekend en het 'design' is om van te smullen; de simpele gameplay zit goed in elkaar en het verhaal weet de speler mee te slepen, zonder ooit te pittig te worden. Tijdens onze speelsessies zijn we geen enkele 'bug' tegengekomen en zorgde dat er voor dat we uren achter elkaar in de spelwereld hebben doorgebracht. Om eerlijk te zijn - als we niet zo enthousiast waren geweest op de spelwereld en de vele dingen daarin - was het hoofdverhaal misschien iets te lang en ook een beetje aan de repetitieve kant. Als je echter de tijd neemt voor de missies en daartussen je eigen avonturen beleeft gaat dit vrijwel niet vervelend. De muziek is soms geweldig, maar op andere momenten niet het gepast (en we zijn er vrij zeker van dat we een of twee nummers hebben gehoord die online gratis te gebruiken zijn), maar dat is slechts een kleine smet op een anderzijds fantastische game.

American FugitiveAmerican FugitiveAmerican Fugitive
9 / 10
+